Дистрибуторите отричат версията за картел

Дистрибуторите отричат версията за картел

Дистрибуторите на горива вчера категорично отхвърлиха версиите на Българската стопанска камара за картелни споразумения и монополи в сектора, които надуват цените, и повториха, че горивата могат да поевтинеят само ако държавата се откаже от част от приходите си, намалявайки ДДС и акцизите. Пред "Дневник" представители на бранша този път отказаха по-конкретни коментари преди днешната среща в транспортното министерство с другите заинтересувани лица.
Още в края на миналата седмица ръководствата на веригите бензиностанции определиха като напълно безпочвена тезата за раздути цени и свръхпечалби в сектора и посочиха рекордно високите котировки на петрола на международните пазари като единствена причина за рязкото поскъпване на горивата. Вчера основните производителки от картела ОПЕК попариха надеждите за обрат с решението си да не увеличават добива до края на тази година.
Веригите бензиностанции отхвърлиха и тезата, че цените на горивата в България са по-високи от тези в другите страни в ЕС. По данни на Европейската комисия към края на април в страната са се продавали сравнително най-евтините горива сред новите членки на ЕС. Единствено при дизела Малта и Кипър поддържат по-ниски цени, като в почти всички нови членки това гориво е по-скъпо от бензините. Една от причините е, че на международните пазари дизелът се търгува със $170 на тон по-скъпо в сравнение с бензин А-95, което и при по-нисък акциз няма как да бъде компенсирано, обясниха експерти.
"Търговската надценка в сектора се сви драстично през последните години и в момента чистата печалба на литър гориво за дистрибуторите на дребно е около 1% от цената на горивото", коментира пред "Дневник" преди дни Иван Костадинов, директор "Търговия и маркетинг" в най-голямата верига бензиностанции в страната "Петрол". При тези разчети това прави по 2 стотинки на литър.
В момента търговската надценка, при която работят големите вериги в България, е между 4 и 5%, което прави по 11-13 стотинки на литър. "В разликата между цените на дребно и на едро е включена не само печалбата на дистрибуторите, но и всички оперативни разходи - поддръжката на мрежата от бензиностанции, амортизации, заплати и т.н., които в условията на висока инфлация непрекъснато растат", обясни Теодора Колева, търговски директор на "Шел България".
Тенденцията на окрупняване на пазара и излизането на малките играчи от него също говори за ниски маржове и все по-тежка конкуренция, посочват експертите на пазара.
Дистрибуторите отново обърнаха внимание, че близо половината от цената на горивата представляват вземанията за държавата - акцизи и данък добавена стойност. Още в края на 2007 г., когато стана ясно, че кабинетът подготвя второ предсрочно повишение на акциза, за да издърпа във времето инфлационния ефект заради еврозоната, петролният сектор препоръча ставките да се замразят.
Цени на горивата в новите страни - членки на ЕС, към 28 април (в евро за литър)
А-95 Н Дизел
България 1.04 1.13
Кипър 1.04 1.10
Чехия 1.22 1.27
Естония 1.07 1.17
Унгария 1.19 1.25
Латвия 1.05 1.13
Литва 1.08 1.15
Малта 1.09 1.10
Полша 1.26 1.25
Румъния 1.04 1.13
Словакия 1.22 1.29
Словения 1.08 1.16
Източник: Страницата на ЕК