Готовността на България за Шенген ... 1.4%

Готовността на България за Шенген ... 1.4%

Готовността на България за Шенген ... 1.4%
България е на път да изгуби огромна част от предоставените от Европейския съюз средства за подготовката на страната за шенгенското безвизово пространство. За две години институциите са успели да усвоят едва 1.4% от европейските средства - 4.355 млн. лв. от общо 161 млн. евро (близо 315 млн. лв.). Договарянето на парите приключва през декември, крайният срок за изпълнението на проектите е октомври 2010 г.
Целта на програмата е външните за ЕС граници да се подсилят, да се подготви и администрацията, за да се премахнат вътрешните граници на България с другите страни членки. Най-оптимистичните очаквания засега са страната ни да се присъедини към Шенген на 1 март 2011 г.
Последното обявление в регистъра за обществени поръчки на финансовото министерство през януари показва, че за поредна година ведомството на Пламен Орешарски анонсира едни и същи проекти. Най-големият проект е за контрол и видеонаблюдение на българо-турската граница. Поръчката на стойност 12 млн. евро се е провалила веднъж в края на 2008 г.
Тогава оферти са подали компаниите "Магал секюрити системс", консорциум "Ериксон Словакия - България", консорциум "Самел 90 - Талес" и "Индра системас". Всички са декласирани по различни причини - от плика на ценовата оферта до липса на част от документацията. Неуспешни опити са регистрирани и за другите две поръчки - за доставка на автомобили и за техническо оборудване за засилване на контрола по границите.
От началото на програмата през 2007 г. досега общо са обявени 11 поръчки, 9 от които са прекратени. Сключен е един договор за доставка на 200 автомобила с нормална проходимост с вносителя на "Ситроен" "Автомотор корпорация" за 4.3 млн. лв. По втората успешна поръчка са сключени два договора за оценители - със софийската "Мартек" ЕООД за 6000 лв. и с Георги Богомилов Вълов за 9600 лв. Според справка в ДАКСИ "Мартек" се занимава със строеж на електрически инсталации, а Вълов е съсобственик на фирма ЕГЕ, която се занимава с архитектурни и инженерни дейности и технически консултации.
Средствата по шенгенската програма се управляват от Централното звено за финансиране и договаряне във финансовото министерство, на което Брюксел отне акредитацията през миналата година. "Програмата е много специфична и за компаниите и е трудно да подготвят правилно документите си за участие, което ги дисквалифицира", казаха от финансовото министерство пред "Дневник". От ведомството допълниха, че са само възложител на поръчките, а техен бенефициент е преди всичко Министерството на вътрешните работи, което подготвя проектите.
Според източник, близък до МВР, ведомството на Михаил Михов все още не е изготвило програмата си за Шенген за 2009 г., което може да доведе до значително забавяне на конкурсите. До редакционното приключване на броя от вътрешното министерство не отговориха каква е готовността им за проектите и какво са успели да направят през изминалите две години.
За възможността страната да загуби европейската помощ предупреди министърът по европейските въпроси Гергана Грънчарова преди по-малко от месец. Колегата й, зам.-министърът на вътрешните работи Калин Славов, обаче успокои, че при загуба на евросредствата проектите за изпълнение на шенгенските критерии ще се финансират от българския бюджет и място за притеснение няма.
Според представители на Европейската комисия една от най-сериозните слабости за България е липсата на одиторски контрол във ведомствата, които отговарят за европарите. В същото време през миналото лято беше спряна поръчката за избор на одитор, който да подпомага финансовото министерство по Шенген. Мотив за отмяната на конкурса е, че в процеса на работа комисията е установила липсата на критерий за цената в методиката за оценка на офертите. Конкурсът не е обявяван втори път. Административна грешка препъва и поръчката за доставка на гранични катери - в изборната комисия е липсвал независим консултант.
Експерти на дирекция "Правосъдие и вътрешни работи" в Еврокомисията ще започнат в началото на март проверки по подготовката на България за членство в Шенген. Първата им мисия трябва да даде оценка на полицейското сътрудничество. През април ще има проверка за защитата на личните данни. През юни идва мисия за визовите въпроси, което означава, че дотогава България трябва да е готова с въвеждането на биометрични данни в паспортите.
По този показател България изостава от Румъния, защото в Букурещ вече издават паспорти с биометрични данни, а до шест месеца ще са факт в цялата страна. У нас опитите на МВР да намери изпълнител се провалиха на няколко пъти, последният беше в края на април м.г. Тогава МВР прекрати процедурата заради нередности в документацията на всички шест кандидата. "Сименс" - България, обжалва решението, но съдът го потвърди. Последната обществена поръчка за фирма, която да изработи новите паспорти, беше обявена в края на октомври. Вътрешният министър Михаил Миков обеща изпълнителят да бъде избран до февруари, но още не е обявен.
Джонатан Фол, директор на дирекция "Правосъдие и вътрешни работи" в ЕК: Има празнини в подготовката на България
Как бихте оценили напредъка на България към членство в Шенген, реалистично ли е присъединяване през 2011 г.?
- През следващите месеци предстои серия от мисии на експерти от Европейската комисия, които ще оценят напредъка в различните области. След това ще можем да кажем кога е реалистично присъединяването. Важно е какво е свършено от последните ни оценки досега, но по-важно е колко близо сте до крайната цел. А все още има празнина между сегашната ситуация и крайната цел. Не забравяйте, че решението се взима от страните членки. Затова България трябва да убеди нас, а след това заедно да убедим останалите членки на шенгенското пространство.

Бихте ли споменали две-три от най-големите предизвикателства?
- Две-три? Много повече са, още много трябва да се направи. Правилна инфраструктура и системи, добра подготовка на персонала, подходящо оборудване по границите и в българските консулства. България трябва да може да издава шенгенски визи. Важно е да се подготвят границите по суша и море, международните летища. Системите трябва да отговарят на правните изисквания на Шенгенската информационна система, хората в тях трябва да са подготвени, оборудването за визи да е налице. Всичко това са сложни процеси.
Въпросите зададе Ирина Новакова