Германия – бъдещ лидер в производството на електромобили
На 19 август немският парламент одобри план за въвеждането в употреба на 1 млн. електромобили до 2020 г., съобщи EurActiv. Като част от този план правителството ще инвестира 500 млн. евро, за да разработи технология за електрически батерии и да построи национална система от станции за зареждане. Амбицията на Германия е да стане лидер на пазара на електромобили.
Анализатори на автомобилната индустрия признават, че засега Германия изостава в състезанието със " зелени коли" зад Китай, Япония и САЩ, които инвестират сериозно в електромобили и други алтернативни технологии. Тази седмица японският производител "Нисан" разкри, че предвижда през 2012 г. да пусне в масово производство изцяло електрическия "Лийф". Други производители като "Дамлер", "Мицубиши" и "Дженерал мотърс" също имат модели готови за производство.
Много европейски страни вече обявиха схеми, често по-амбициозни от немската, за създаване на пазари за електромобили. Испания заяви, че ще пусне по пътищата 1 млн. електрически автомобили до 2014 г., а Португалия планира да създаде първата в Европа национална система за зареждане с електричество. Същевременно Великобритания възнамерява да предлага субсидии в размер до 5000 паунда, за да стимулира автомобилистите да си купят превозни средства с електрическо или хибридно захранване. Немският план не включва директни субсидии. Обаче за да поощри покупката на електромобили, Министерството на транспорта и икономиката предложи да бъдат изкупувани старите автомобили.
Автомобилната индустрия приветства немските инвестиции в развитието на електромобили. Обаче планът едва ли би довел до революция на пазара, предупредиха много производители. Според тях и в най-оптимистичния сценарий само малка част от немските МПС биха могли да се движат изцяло на електричество до 2020 г.
Пренебрегва се енергийната ефективност
Според немския клон на Световния фонд за дива природа (WWF) дори и Германия да осъществи плана си да пусне 1 млн. електромобили до 2020 г., намаляването на вредните емисии ще бъде едва 1%. За превозни средства с нулеви емисии може да се говори само ако за зареждането на батериите се използва възобновяема енергия, подчерта организацията. Обаче немският план не включва построяването на нови източници за възобновяема енергия, посочва WWF.
Друга критика към плана е, че се съсредоточава върху разработването на коли, които се движат изцяло с електричество, вместо да бъде стимулирана и разработката на енергийно ефективни модели. Според екоорганизацията "Дойче умвелтхилфе" (Deutsche Umwelthilfe), инвестирайки в технология, която ще допринесе за намаляването на вредните емисии след много години, немското правителство пренебрегва потенциала на енергийно ефективните автомобили и на тези с хибридно зареждане.