И авиоиндустрията предупреди за търговска война заради въглеродната такса на ЕС

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

И авиоиндустрията предупреди за търговска война заради въглеродната такса на ЕС

От 1 януари 2012 г. всички компании, които изпълняват полети от и до летища в ЕС, са задължени да си плащат за въглеродните си емисии.
Ройтерс
От 1 януари 2012 г. всички компании, които изпълняват полети от и до летища в ЕС, са задължени да си плащат за въглеродните си емисии.
Ръководители на международни авиокомпании предупредиха днес за възможна търговска война заради таксите, наложени от Европейския съюз на самолетната индустрия, чиято цел е да се съкратят въглеродните емисии, предаде агенция "Франс прес".
На конференция в навечерието на авиошоуто в Сингапур – Singapore Airshow – едно от най-големите авиоизложения в Азия, редица директори на международни компании изразиха опасенията си за политическите и икономическите резултати от таксите, които влязоха в сила на 1 януари.
"Трябва да кажа, че съм наистина обезпокоен, също и като производител, от последиците", заяви изпълнителният директор на Airbus Томас Ендърс. "Видях позицията на Китай, Русия, САЩ, Индия и това, което започна като схема, която да потърси решение за околната среда, стана извор за потенциална търговска война", допълни той.
Схемата за търговия на въглеродни емисии започна да действа през 2005 г. като част от опитите на ЕС да се бори с климатичните промени. От 1 януари 2012 г. тя важи и за авиоиндустрията – всички компании, които изпълняват полети от и до летища в ЕС, са задължени да си плащат за въглеродните си емисии.
Тони Тейлър, председател на Международната асоциация за въздушен транспорт, предупреди, че разширяващият се спор създава опасност за индустрията. "Авиацията едва ли може да си позволи да бъде заложник на политически или търговски конфликт заради схемата на ЕС", настоя той, като допълни, че държавите извън ЕС приемат таксата като атака срещу техния суверенитет.
Еврокомисарят по транспорта, който също е в Сингапур, от своя страна заяви, че Европа е ангажирана с намаляването на въглеродните емисии и за момента няма основателни причини да отмени законодателството, което налага таксата. "Разбира се, Европа иска многостранно споразумение и сме готови да се борим в името на този изход от спора", подчерта той.
Миналата седмица Китай заяви, че е забранил на авиокомпаниите си да изпълняват схемата на ЕС за налагане на такси върху въглеродните емисии. Още в началото на януари Пекин възрази срещу плана, като дори предупреди, че това може да доведе до "търговска война" в сектора.