Популяризиране на колоезденето: Дания споделя своя опит

Популяризиране на колоезденето: Дания споделя своя опит

Освен че е държавата с най-щастливите жители, Дания е известна със своята зелена икономика, както и с големия си брой колоездачи. По повод Деня на Европа, 9 май, датският министър на транспорта Хенрик Дам Кристенсен сподели опита на страната си, която в момента е председател на ЕС, с добрите условия за велосипедистите и призова държавите членки да приобщят към зелената мобилност повече европейци. Посолството на Дания в България предостави на "Дневник" текста на министъра, който публикуваме без съкращения.
Дания е страна на колоездачи. Особено в Копенхаген, Орхус и други големи градове, колелото играе важна роля в ежедневния трафик, помагайки на хората да се придвижват до работа, училище, университет или за среща с приятели. В Копенхаген например повече от един на всеки трима души карат велосипед.
Ако попитате датчаните защо колелото е толкова популярно, ще им бъде трудно да ви дадат бърз отговор – колелото е просто естественият избор за транспорт на много хора. В резултат на това 95% от датското население притежава колело. Самият аз карам колело не само защото е практично, но и за удоволствие.
Отчасти колоезденето се възприема като нещо модерно, изпращайки послание за здравословен начин на живот и грижа за околната среда. Но по-важното е, че колелото често просто е по-разумният избор, особено в градска среда. Без чакане на дълги опашки от коли, без обикаляне в търсене на място за паркиране. Още повече - колоездачите често приспособяват колелата си, така че да могат да придвижват и малки деца или да пренесат покупките си. Накратко, нито едно друго транспортно средство не комбинира толкова ефективно бързото и евтино придвижване с устойчивостта – като междувременно е здравословно.
Датските власти – на национално и местно ниво, интегрират колоезденето в транспортните политики и градското планиране, като по този начин подчертават силната позиция на велосипеда в датската транспортна система. Съответно колоезденето е интегрална част от развитието на инфраструктурата на малките и големите градове с постоянни инвестиции във велосипедни алеи и места за велопаркиране.
Въпреки че колоезденето е популярен начин за транспорт в Дания, датското правителство и мнозинството от парламента имат ясната цел още повече да повишат използването на велосипеда – особено колоезденето като начин на придвижване до работното място. Нови средства са разпределени за това.
По-голямата част от тези средства са насочени към съвместно финансиране на иновативни проекти, свързани с колоезденето в големи и малки градове, тъй като потенциалът на колоезденето може да се разгърне най-добре с много маршрути на кратки разстояния. Партньори и съорганизатори на подобни проекти могат да бъдат общинските власти, организации, компании или съвместни предприятия между няколко участници.
Kолоездачите в Дания често приспособяват колелата си, така че да са им най-удобни.
Associated Press
Kолоездачите в Дания често приспособяват колелата си, така че да са им най-удобни.
Средства, предоставени в резултат на новата политика за колоезденето, са използвани понастоящем за 86 текущи проекта на национално и местно ниво по темите градско колоездене, определяне на места за паркиране на велосипедите, колоезденето до училище и за удоволствие, инициирането на кампании и други.
Един скорошен пример е новата "супервелоалея", която тръгва от Албертслунд и продължава до центъра на града. Седемнайсеткилометровата алея преминава през различни общини. Проектът е много положителен пример как различни власти си сътрудничат, за да постигнат решения, които да преминат отвъд границите на картата.
Лично аз вярвам, че този холистичен подход към планирането на инфраструктура е пътят напред към осигуряването на ефективни решения за колоезденето – както в Дания, така и в Европа.
В много градски райони в Европа властите използват иновативни подходи с цел подобряване на условията за велосипедистите. Приветствам тези усилия, тъй като велосипедът може да играе важна роля за намаляване на вредата от транспорта върху околната среда, както и да допринесе за подобряване на общественото здраве. Нека да обменим опита си, като така бихме могли да приобщим към каузата дори още повече европейци през следващите години.
Като начин за подкрепа на подобен обмен на идеи датското председателство би искало да се възползва от празника на Европа на 9 май 2012 г., за да акцентира на теми, свързани със зелената мобилност.