Еврокомисията обмисля европейска регулация за такситата след жалби от страна на Uber

Еврокомисията обмисля европейска регулация за такситата след жалби от страна на Uber

Еврокомисията обмисля европейска регулация за такситата след жалби от страна на Uber
Reuters
Европейската комисия (ЕК) вероятно ще разгледа възможните начини да регулира на европейско ниво услугите на споделяне на транспорт (ride-sharing). Подобно решение ще помогне на превозвачите от нов тип като Uber да преодолеят трудностите, свързани с регулаторните бариери на националните власти в държавите членки на Европейския съюз (ЕС).
Европейският комисар за транспорта Виолета Булц писмено препоръча да бъде направено задълбочено проучване на пазара на такситата в Европа, което да "предостави необходимата информация на Комисията, за да може тя да реши дали има нужда от общоевропейски действия по въпроса".
Писмото е изпратено от Булц до председателя на комисията по транспорта на Европейския парламент (ЕП).  В него се споменава, че понастоящем таксиметровите услуги се регулират на национално ниво, което води до разминавания в цените и качеството на услугите, както и до различно законово третиране спрямо Uber в рамките на единния вътрешен европейски пазар.
"В резултат на това регулациите и пазарната ситуация се променят в различните държави и дори в различните градове", пише Виолета Булц в писмото.
По-рано Uber изпрати жалба до ЕК, след като някои от услугите на компанията бяха забранени във Франция и Германия, предаде Financial Times. Комисията е заявила пред изданието още, че насърчава развитието на новите и иновативни услуги за мобилност.
Ако услугите от категорията на Uber спрат да бъдат част от компетенциите на националните правила, държавите членки ще трябва да се съобразяват с европейското законодателство, което е базирано на "основополагащите принципи на ЕС като пропорционалност, недискриминация и свобода на установяването", заявяват от ЕК.
Uber се сблъска с многобройни регулаторни трудности, откакто влезе на европейския пазар през 2012 г. – шофьорите им чест са глобявани, а колите им – конфискувани. Докато услугата е легална във Великобритания например, в някои други страни членки Uber оперират на сивия пазар заради неясноти в законодателството.
В Амстердам например, където е европейската централа на Uber, преди месец полицията нахлу в офис на компанията и разпитва служителите ѝ повече от шест часа. Услугата, която позволява на шофьорите да предлагат на ниски цени превоз на клиенти със собствените си автомобили, е забранена в страната. Uber трябваше да плати глоба от 100 000 евро – максималната според холандския закон.
Влизането на базираната в Сан Франциско компания на европейския пазар доведе до война между лицензираните таксиметрови превозвачи и Uber. В Брюксел, където услугата също е забранена, шофьорите на Uber отказват да качват клиенти в близост до таксиметрови стоянки, за да предпазят автомобилите си от вандализъм или от опасения, че ще бъдат докладвани в полицията.