Нови правила премахват пречките пред онлайн търговията между държавите в ЕС

Европейската комисия днес представи първите си законодателни предложения за отпадане на бариерите при онлайн търговията и услугите на територията на Европейския съюз.
В основата на предложенията са премахване на различията между законодателствата на държавите членки, за да могат потребителите и бизнеса да работят с еднакви за целия Европейски съюз норми. По този начин Брюксел очаква ръст на доверието и по-голям избор за потребителите, както и разрастване на пазара за бизнеса, който работи онлайн.
Днес бяха представени две предложения: за купуването за стоки и на цифрово съдържание онлайн.
Връщаме дефектните стоки за ремонт
В гаранционен срок от две години, след като потребител получи дефектен продукт, той ще може да поиска от продавача отстраняване на дефекта. Няма да има нужда да се доказва, че дефектът е съществувал в момента на доставката. Това предложение на ЕК ще замени настоящия режим, според който от купувача се изисква доказателство, че е получил стоката повредена.
Обезщетения за повредено цифрово съдържание
Що се отнася до дигиталния пазар, ако потребителите закупят по интернет повредена стока (песни, игри или филми например), то те ще имат право да получат парите си обратно или да прекратят договора си. Това правило ще замени настоящия режим, според който потребителите са компенсирани само с отстъпки при закупуване на други продукти в бъдеще.
"Когато свалите филм или песен, трябва да можете да ги гледате или слушате. Ако това не е възможно, би трябвало да разполагате с право да прекратите договора и да си получите парите обратно", коментира зам.-председателят на ЕК за цифровия единен пазар Андрус Ансип.
Според Европейската комисия тези две предложения ще отстранят основните пречки пред трансграничната електронна търговия в ЕС. Еврокомисията очаква над 122 000 предприятия в ЕС ще започнат да продават онлайн в други държави, ако тези предложения станат реалност.
Опит да се спре геоблокирането чрез общоевропейско законодателство
Предоставяйки общоевропейски правила, новото законодателство ще позволи на бизнеса да доставя "цифрово съдържание или да продава стоки на потребители във всички държави членки въз основа на един и същ набор от основни договорни правила", пише Европейската комисия в съобщение до медиите.
Според изчисленията на Брюксел, в момента всяко предприятие плаща средно по 9 000 евро еднократно, за да успее да предлага услугите си в нова държава.
"С новите правила, валидни за територията на целия ЕС, едно предприятие би могло да спести до 243 000 евро, в случай че желае да извършва продажби във всичките 27 други държави членки на ЕС", очаква ЕК.
Потенциалът на дигиталния пазар на ЕС не се използва
"Само 12% от търговците на дребно в ЕС извършват продажби онлайн за потребители в други държави от ЕС, докато три пъти повече търговци (37%) продават онлайн в рамките на собствената си държава. Аналогично, само 15% от потребителите купуват онлайн от друга държава в ЕС, докато броят на хората, купуващи онлайн в собствената си държава, е приблизително три пъти по-голям (44%)", пише Европейската комисия.
До края на следващата година ще бъдат представени общо 16 законопроекта в рамката на цифровата стратегия, с които Брюксел ще опита да преодолее пречките пред онлайн търговията между различните държави членки, напомня изпълнителната власт на Европейския съюз.
–––
Публикуваме законодателните предложения преди официалното им представяне в Брюксел днес от зам.-председателя на Европейската комисия Андрус Ансип и комисаря за правосъдието Вера Йоурова.