Възможностите за професионални сертификати

Възможностите за професионални сертификати

Всяка гилдия вече е създала традиции в обучението и квалификацията, които приобщават работещите в нея. Защото сама по себе си университетската диплома не е достатъчна, за да си конкурентоспособен на пазара на труда. Професионалистът съчетава теоретични знания, практически опит и личностни качества. Гилдията може да помогне за това.

В държавите от Западна Европа от десетки години съществуват сертификационни програми, които дават допълнителна квалификация на хората от различни сфери на бизнеса - маркетинг, мениджмънт, връзки с обществеността (PR), човешки ресурси (HR), счетоводство, управление на проекти и други. България също не изостава в това отношение и голяма част от добрите практики са станали основа на обучителните програми, които се предлагат и у нас. Професионалистите в различните области все повече оценяват преимуществото да притежават сертификационен документ, който гарантира малко или много, че са усвоили тънкостите на професията. Разбира се, трудно може да се говори за български модел на образователна програма, защото така, както фирмите се учат от чуждите бизнес практики, така и схемите за обучение са заимствани отвън. Но те с времето все повече са синхронизирани със спецификата на българската бизнес среда.

Членството в

Института на сертифицираните специалисти по маркетинг

- CIM (Chartered Institute of Marketing) на Великобритания е едно от най-престижните признания за специалистите по маркетинг. В световен мащаб най-големите компании посочват този сертификат като една от най-сигурните гаранции за уменията на техните служители или кандидатите за работа. Обучението по CIM е съобразено с най-съвременните методики в професията. С годините институцията се е наложила като определяща стандартите в тази сфера.

В България се предлага обучение и сертифициране по нива 2 и 3 от професионалната диплома. Кандидатите за ниво 2 трябва да имат висше образование в сферата на маркетинга, а за ниво 3 се изисква шестгодишен професионален опит. След покриване на тези изисквания желаещите могат да продължат нагоре и да кандидатстват за получаване на членство и да станат сертифицирани професионалисти. Записването за нивата 2 и 3 може да стане по всяко време на годината, а изпитните приемни сесии са два пъти годишно.

Институтът на сертифицираните счетоводители в управлението

CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) на Великобритания дава необходимата квалификация и сертифицира специалистите в сферата на стратегическия и финансовия мениджмънт. За явяване на изпитите за СIMA не се иска кандидатите да имат висше образование в счетоводната сфера. Сертификатът гарантира, че притежателите му владеят необходимите умения за съставяне на счетоводни отчети и за управление на бюджетната политика на компанията. Също така кандидатите изучават детайлно правните и финансовите специфики на бизнеса, банковото дело, данъчната политика и правно-регулативната рамка на Великобритания и в Европа. Сертификатът е полезен за всеки, които иска да се развива в управлението на бизнеса. В София се провеждат обучителни курсове, като има възможност и за дистанционно обучение. Така се съчетават ученето и работата едновременно. Обучението е разделено в три нива - базово, управленско и стратегическо. Изискванията към кандидатите са да владеят английски на отлично ниво и да са учили висша математика.

Институтът на дипломираните специалисти по HR

CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development) е сред най-признатите професионални отличия за специалистите по човешки ресурси. В България се предлагат два от сертификатите на CIPD в съдействие с "Оакууд трейнинг" (Oakwood Training UK). Това са нивата 1 и 2 за практици и за преподаватели по HR. Още със започването на обучение по една от тези програми кандидатите получават членство на "присъединяване" (affiliate), а след завършването й стават "асоциирани" (associate). За започване на обучение не се полагат изпити, а оценката става по време на самите курсове и след заключителни изпити за всяко ниво. Накрая студентите разработват и самостоятелен проект в сферата на HR. Останалите нива за придобиване на професионална диплома засега не се предлагат в България и могат да се придобият с помощта на някой от представителните образователни центрове в чужбина.

От тази година специалистите по HR могат да се сертифицират по българските професионални стандарти, които са разработени и се налагат от

Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР)

Програмата е реализирана със съдействието на Британския съвет по програма "Леонардо да Винчи". Вече е създаден Институтът на сертифицираните специалисти, който е звено към БАУРЧР и членството в него доказва високото ниво на професионализъм. Членството в института може да стане чрез покриване на определено ниво от стандартите и чрез сертифициране. Засега системата още се доработва и предстои да започне да функционира в скоро време. Вече има изграден пилотен Център за оценяване и развитие в Училището за мениджмънт към Нов български университет. Той е приспособен изцяло към нуждите на института. Центърът ще се занимава и с обучение по HR. Ако практикуващият постигне и докаже уменията си по дадено ниво, той се оценява от комисия на института и става негов член. Членството обаче не е пожизнено. Специалистите от гилдията след приемането си трябва да представят план за действия и за професионално развитие, които смятат да изпълнят в срок до две-три години. Ако институтът установи, че заплануваното е постигнато, членството се продължава.

Програмата "Професионален мениджър"

(Professional Certificate in Management) на Open University се предлага от Училището по мениджмънт на Нов български университет. Обучението е разделено в четири модула и обхваща темите "Ефективно управление на организацията", "Управление на персонала", "Управление на финансите и информацията", "Маркетинг и управление на качеството". Програмата гарантира, че дава необходимите умения на мениджърите за ефективното управление на фирмената дейност. Тя е подходяща както за начинаещите в мениджмънта, така и за управленците с опит, които имат нужда от придобиване на допълнителна квалификация. Обучението продължава 12 месеца и е разделено на четири модула. Мениджърите могат да изкарат целия курс наведнъж или да се записват избирателно на отделни модули. Условията за участие е минимум средно образование и е желателно курсистите да имат две години трудов опит.

Счетоводителите в България

могат да се сертифицират по две програми. Това може да стане в Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС) чрез полагане на изпити. Успешното им полагане дава правото на професионалистите да станат част от гилдията на одиторите и да заверяват финансови и счетоводни отчети. Изпитите са по счетоводство, търговско право, данъци, социално осигуряване и независим финансов одит. След това кандидатите стават дипломирани експерт-счетоводители. Преди да се явят на изпитите обаче, кандидатите трябва да отговарят на условията, регламентирани в Закона за независимия финансов одит. Те трябва да са магистри по счетоводство и да имат 4 години стаж или да са бакалаври и да имат 5 години стаж. Ако имат друго икономическо образование, трябва да са изкарали 7-годишен стаж, а ако са завършили в друга научна област - 10 години стаж.

Професионалистите могат да изберат да се сертифицират по международната програма на Института на дипломираните експерт-счетоводители на Великобритания (ACCA). Желаещите да получат диплом от АССА трябва да вземат 14 изпита. В България те се провеждат в British Council и някои образователни центрове предлагат подготовка за тях. Кандидатите за дипломата могат да се обучават самостоятелно или да посещават специализираните курсове. За да се получи квалификацията, трябва поне три години трудов стаж под наблюдение на дипломиран експерт-счетоводител. АССА сертификат могат да получат всички, независимо с какво образование са и дали въобще имат университетска диплома. ACCA съществува от 100 години и обединява професионалистите в областта на счетоводството и финансите в над 160 страни. Нейните членове в световен мащаб са 300 хил., а в България има вече около 100 акредитирани членове и още 300 студенти.

Професионалният застрахователен сертификат

се получава след полагането на три изпита. Обучението по тази сертификационна програма се провежда в Центъра за професионална квалификация към Асоциацията на българските застрахователи. To е съобразено с европейските стандарти в застраховането. Лекторите са български и чужди специалисти и обучават по схемата на Института на дипломираните застрахователи на Великобритания (Chartered Insurance Institute CII). Продължителността на курса е една година, но ако се провежда дистанционно, се удължава с още една. Партньор при провеждането му е и Британският съвет. Изпитите за получаването на професионалния сертификат са свързани със застрахователните принципи и практики, както и с правните аспекти на дейността. Документът се приравнява към първото ниво от международно признатия сертификат на CII "Сертификат за застрахователна практика - CIP".

Във филиала на Американския университет

"Център Илиев" в София се провеждат различни сертификационни програми за обучение на хора от бизнеса. Една от тези програми е по управление на веригата и снабдяване. Тя дава познания по анализиране и използване на съвременните логистични практики, повишаване на конкурентоспособността по отношение на логистичната дейността на фирмата и представя концептуален подход за интегрирана логистика. Друга програма за обучение е за управление на проекти. Тя е насочена към всички, които искат да разработят и реализират проекти по еврофондовете. Обучението по нея е разделено на осем модула, които могат да се полагат разделени един от друг. Накрая курсистите получават сертификат от Американския университет в България.

Рубриката се поддържа с подкрепата на Училища за Европа