Ерик Спайкерман: Европейската образователна система не стимулира креативното мислене

Ерик Спайкерман: Европейската образователна система не стимулира креативното мислене

Ерик Спайкерман<br />
<br />
Снимката се разпространява под лиценза на <a target="_blank" href="http://creativecommons.org/about/">Creative Commons</a>.
Ерик Спайкерман

Снимката се разпространява под лиценза на Creative Commons.
Реформите на висшето образование в Европа правят завършващите все по-малко креативни. Това заяви в интервю за EurActiv Ерик Спайкерман, един от 27-те посланици на Европейската година на творчеството и иновациите.
Europe's education systems 'stifling creative thinking'

Le système européen d'enseignement étouffe la créativité
Болонският процес, който се стреми да унифицира академичните стандарти и да премахне бариерите пред студентската мобилност, се фокусира само върху резултатите, вместо да стимулира задълбочено и критично мислене, казва още Спайкерман. "Образованието вече не означава учене. Вместо това целта е събиране на определен брой точки и постигане на краен резултат и това се дължи отчасти на Болонския процес, който стартира в европейските университети".
Ерик Спайкерман преподава в два европейски университета и се убеждава в практиката си, че студентите нямат време да се задълбочат в наистина интересни за тях теми, тъй като имат прекалено много изпити, което е допълнителна пречка да развият креативността си.
Критиката му ще засегне най-вече дирекцията на Европейската комисия за образование и култура, която отговаря както за развитието на Болонския процес, така и за европейската година на творчеството и иновациите.
Спайкерман смята също, че Европа е станала "дебела, голяма, уморена и тромава". "Огромната енергия, характерна за следвоенния период през 50-те години, е изчезнала и Европа изостава все повече от модерни развиващи се страни, където младите хора искат да учат и да променят нещата".
Спайкерман е част от групата на неплатени креативни посланици за 2009 година, които в момента изработват манифест за творчество и иновации. Според предварителни разговори образованието ще бъде основна тема в него и той се надява това да накара европейските университети да преосмислят политиката си.
"Ние мислим, че се намираме в криза и Европа има нужда от ентусиазма на Индия. Трябва да си върнем тази енергия отново и да учим с удоволствие. Писмените изпити не са част от образованието, те са механично трениране и стара концепция от 1970 година" , казва Спайдерман, допълвайки, че вече има нови образователни методи за стимулиране на креативното мислене.
Според него манифестът за годината на творчеството и иновациите трябва да е колкото се може по-провокативен, за да инициира дебат за това как да се възобнови креативния подход в Европа.
Пълният текст на интервюто може да прочетете на страницата на EurActiv.