Среща на науката и предприемачеството събра младежи от цяла Европа

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Среща на науката и предприемачеството събра младежи от цяла Европа

"Не се паникьосвайте! Това е нов начин да опознаете света". Куписвояферма.com. "Ще вдигнем голям шум за тишината". Това може да е името на успешен бизнес проект. Той ще се продава и ще е иновативен. И не само това - ще е полезен за обществото. Така смятат участниците в състезанието за наука и предприемачество Sci-preneurship, което се проведе тази седмица в Брюксел.
Инициативата е на Junior Achievement Young Enterprise (JA-YE Europe) - неправителствена организация, която дава възможност на млади хора да участват в програми за обучение по предприемачество. Проектът се осъществява с подкрепата на Intel, компания, известна най-вече с производството на микропроцесори и специализирани интегрални схеми. JA-YE има за цел да събере способни млади хора и чрез обмен на опит с известни предприемачи да им покаже как да създадат свой собствен бизнес. Финансира се главно чрез програми на Европейския съюз и еврофондове, а в основата му стоят доброволческите дейности на младежи от цяла Европа.
Среща на науката и предприемачеството събра младежи от цяла Европа
JA-YE Europe
Състезанието Sci-preneurship обединява 20 души от клуба на алумните (най-активните членове) на програмите на JA-YE Europe и 20 участници в Международното изложение за наука и инженерство на Intel - ISEF (The Intel International Science and Engineering Fair). За 24 часа десетте отбора трябваше да се справят със следното предизвикателство: като използват комбинация от умения в областта на науката, технологията, инженерството, математиката и предприемачеството, да създадат иновативно решение (продукт, схема или услуга). Условието беше то да е приложимо на пазара и да е полезно за обществото. По време на състезанието участниците имаха възможност да се съветват с професионалисти в областта на маркетинга, мениджмънта, информационните технологии и европейските политики.
Роберт е от Унгария и по време на ISEF представи проект за бастун за слепи хора. Неговата цел е чрез задаването на знаци от вибрациите на околните обекти сензорът да "предупреждава" слепите хора за препятствията като телефонни кабини и банкомати на два метра пред тях.
Креативност, вдъхновение и иновации бяха думите, които най-често се чуваха от състезателите. Маркетинговата стратегия обаче е стъпката към добър бизнес план, смятат организаторите. Продуктите трябва да са полезни, а идеите - да се продават. Именно това направи състезанието толкова оспорвано. Дискусиите се въртяха около следния проблем: публиката трябва да бъде привлечена или с нещо рисковано, но новаторско, или с по-лесно приложима, но не така смела идея. Оказа се, че участниците трябва да решат какво всъщност означава новаторство. Според някои това е изобретение, което до момента не е съществувало. Други обаче търсеха ново приложение на вече познати продукти. И все пак: колкото и да бяха творчески, идеите трябваше да са реалистични.
Среща на науката и предприемачеството събра младежи от цяла Европа
JA-YE Europe
Еймер е oт Ирландия и заедно с приятелката си Рона създават Restored hearing Ltd. В основата стоят изследванията на Еймер за лечението на слухови проблеми.
"Малки частици, големи измерения". Това е името на проекта, който спечели първо място. Неговата цел - да подобри качеството на храната, която консумираме. Идеята е с микроскоп да се измерва количеството на бактериите в храната и чрез наночастици те да се отстраняват. Успешните изследвания на Мария Тереза от Норвегия в областта на нанотехнологиите са достатъчно доказателство, че проектът е осъществим. В съчетание с подходящата маркетингова стратегия, правилното разпределение на бюджета и добре преценените ползи за обществото Мария Тереза и нейните съотборници убедиха журито, че продуктът им е революционен и ще се продава. Най-голям проблем срещнахме с избора на самата идея, споделят те и обясняват, че са обсъждали няколко варианта - от технология, която да направи пешеходните пътеки по-видими за шофьорите, до средство за измерване на замърсяването в домовете.
Сабирул е от Великобритания, на 13 години създава своя компания, а от 14 годишен е "мотивационен говорител". Неговата цел е да вдъхнови младежите от цял свят, че обикновените хора могат да станат необикновени. Автор е на книгата "Светът в твоите крака на 17 години"
Всеки от тях има различен отговор на въпроса кое е най-важното качество за успеха на един млад предприемач. Интелигентност, креативност, умението да си първи в това, което правиш, мотивация. И четиримата обаче смятат, че "трябва е да вярваш, че идеята ти наистина си струва". Младежите, които се оплакват и протестират заради липсата на работни места, няма да постигнат нищо, ако не потърсят решението на проблема в самите себе си, смята Мария Тереза. Според нея те не трябва да чакат правителството да направи нещо за тях. Европа ни позволява да бъдем мобилни и гъвкави, ако няма работа в страната им, те трябва да учат езици и да отидат да търсят бъдещето си другаде, отбелязва тя, допълвайки, че в собствената й страна, Норвегия, почти няма безработни.
Среща на науката и предприемачеството събра младежи от цяла Европа
JA-YE Europe
Друг екип насочи усилията си към разработването на изобретение, чрез което да се намали изхвърлянето на храна. Всеки от нас изхвърля 80 килограма храна всяка година, смятат авторите на проекта "Foody". За да разрешат проблема, те смятат да разработят устройство за мобилни телефони, което да "дава съвети" в какво може да вложим излишните продукти.
Бастиан Буено е от Швейцария. Той е член на клуба на алумните на JA-YE. Бастиан развива своя собствена фирма за производство на чанти, направени от корабни платна. Backbord.net
Куписвояферма.com (buyyourfarm.com) е проект, който ще свърже фермерите с градското население. Всеки който желае, ще има своя собствена ферма, макар и от разстояние. От специален сайт жителите на градовете ще избират "свой" фермер, който ще отглежда за тях и според техните изисквания определен продукт. След като продуктът узрее, неговият собственик ще може да реши дали да го използва, да го върне на фермера като му плати определена цена или да го дари. Така според младите предприемачи ще се реши един от проблемите в селското стопанство - отделните фермери трудно се конкурират с големите компании.
"Не се паникьосвайте! Това е нов начин да опознаете света" е проект за GPS устройство, което да помогне на хората да се ориентират по-добре в нов град. То ще предоставя информация за тарифите на такситата, възможностите за настаняване и храна.
Елена Тошева от JA-YE: В българския бизнес все още липсва достатъчно доверие

За българите е типично, че не сме много доверчиви и не смятаме за нужно да търсим чуждо експертно мнение. Това мисли Елена Тошева, един от участниците в състезанието Sce-prenuership. Въпреки че е само на 23 години тя вече има своя консултантска компания в областта на бизнеса и корпоративната социална отговорност. Елена става част от JA-YE преди четири години благодарение на инициативата "Мениджър за един ден". В момента е вицепрезидент на европейската мрежа на JA-YE.

Идеята за собствен бизнес идва именно благодарение на организацията. Хората, с които се среща там я правят по-смела, а контактите разширяват светогледа й. Опитът в сътрудничеството между неправителствените организации и бизнеса й помага да разбере, че с малко пари и много желание от страна на компаниите, може да се постигне нещо. За съжаление обаче, в България е трудно да се намери партньор от нестопанския сектор, рядко има такъв тип сътрудничества и качествените проекти са малко, смята тя. Нейният бизнес партньор е от Холандия и има повече от 30 години консултантски опит, а от шест години е в България.  

[[img:1181997]]
Трудностите, които в момента среща са свързани отново с доверието. Тяхната компания е все още нова и непозната, хората трудно им се доверяват. Липсват предприемачи, които да предлагат подобни услуги, защото нуждата от консултация още не е напълно осъзната от бизнеса тук, споделя Елена. Българите сме убедени, че сами можем да се справим перфектно, а това не е така, допълва Елена и дава за пример големите компании, които използват външни консултанти.

По време на състезанието тя и екипът и представиха проект, който оптимизира използването на електроенергия в домакинствата. Идеята им се състоеше в създаването на устройство, което се включва в контактите и измерва използваната енергия. Клиентите получават триизмерно изображение и виждат какво се случва във всеки един контакт.

Не е невъзможно да се осъществи такъв проект в България. Според Елена в страната ни от гледната точка на бизнеса има можещи хора. Имаме много идеи, но ни липсва моментът, когато се застъпваме за тях и се опитваме да ги осъществим, смята тя. Това до известна степен се дължи и на образователната система, която не включва практическата част в обучението. Науката все още звучи твърде теоретично и неясно на повечето хора, коментира Елена.
Велин Койчев от JA-YE: Доброволчеството може да запълни дупката между университетите и бизнеса

Велин Койчев е един от младите участници в състезанието за наука и предприемачество "Sci-preneurship", което се проведе тази седмица в Брюксел. Опитът му от редица младежки инициативи и програми е причина да смята, че доброволческите дейности може да се превърнат в мост между университета и бизнеса.

Действително няма връзка между това, което се учи във висшите учебни заведения и нуждите на бизнеса, а чрез доброволческите програми младите хора могат да разберат какви умения ще им бъдат необходими в бъдеще, е мнението на Велин.

Той определя като основен проблем фактът, че доброволчеството все още не е навлезнало в България. Убеден е обаче, че много млади хора разбират какво представлява и какви ползи им носи доброволческата дейност. Самият Велин споделя, че в JA Alumni клуба е научил например как се оранизират събития, какви трудности може да срещне.

Голяма част от хората, или поне от по-старото поколение, мисли, че в доброволческите дейности човек повече дава, отколкото получава, а това не е така, обяснява Велин. Според него контактите, знанията и уменията са нещо много ценно за кариерното развитие и бизнесът трябва да оцени това.

[[img:1182001]]
По време на състезанието Велин и екипът му представиха проект, който съчетаваше здравеопазването и грижата за околната среда. Продуктът, който те биха искали да създадат, е диспенсър към опаковките за антибиотици. Той е свързан с механизъм за отчитане на броя взети таблетки и периода, за който те се приемат. След като изтече предписаният период хапчетата "се заключват". Проблемът е, че много хора спират лечението си преди да изтекъл предписаният от лекарите период. Има опасност от появата на т.нар. superbugs – вируси, устойчиви на антибиотици, които причиняват много смъртни случаи. Освен това изобретението би намалило риска от предозиране с лекарства. Специалните опаковки след това ще трябва да се върнат в аптеката, а старите лекарства да се рециклират, идея, която в България до момента не е достатъчно разпространена, обяснява Велин.

Състезанието Sci-preneurship е поредната програма, в която той взима участие. В началото на годината Велин става част т проекта на Европейката комисия "Младежки екип Европа". Неговата цел е младите хора да промотират Европейския съюз в училищата. Около 40 човека от България изнасят презентации на 9 май (Денят на Европа), свързани с ЕС. Велин представя пред учениците възможностите, които членството ни в ЕС носи на младите хора – мобилност, обмен, ниски цени на роуминга и други.

[[img:1181999]]
През лятото той се включва в програма, наречена "Българските млади лидери"и финансирана от фондация "Америка за България". Като част от проекта Велин получава възможността да замине за САЩ, където в продължение на пет седмици се среща с водещи предприемачи, изучава разликите между американската и европейската култура на правене на бизнес. Той е и част от екипите, които Една от най-интересните програми на JA, в които Велин се включва, е "Мениджър за един ден". В нея студенти стават заместници на експерти и директори във водещи компании и банки. Така младите хора могат да видят едно свое бъдещо работно място, да се "запалят" за него или да преценят, че това е последното място, на което искат да работят, разказва той.

"Учебна компания" е друг проект на JA, от който Велин става част. Програмата включва възможност за студенти да развият реална бизнес дейност без да поемат голяма част от рисковете, което това предполага. Те обаче виждат какво е да си истински предприемач, водят отчети, продават услуга или продукт.

В България като цяло малко хора се занимават с предприемачество, но тези, които го правят, са много мотивирани, смята Велин. Той обаче допълва, че е трудно да се каже дали българските млади предприемачи ще имат същите възможности да се реализират като тези в други страни. Най-вероятно не, но точно те са двигателят за държавата, категоричен е Велин. По негово мнение времето, в което живеем и членството в ЕС ни дават много възможности и това трябва да се използва от предприемаческа гледна точка.