Учебна компания за "зелени" идеи

Да разкрасите не само себе си, но да позволите и на околната среда да бъде красива, комбинация между модната и зелената вълна, между практичното и красивото. С тези думи група младежи представят идеята, която стои зад първата им "Учебна компания".
Инициативата BG bags е част от проекта за студентски учебни компании на Junior Achievement, организация с традиции в програмите за развитие на предприемаческия дух чрез образователни и практически дейности.
Нашата идея е да създадем, произвеждаме и продаваме торбички, които не просто да употребяваме многократно, и оттам да щадим природата, но да са и моден аксесоар, разказва един от участниците, Велин Койчев.
Част от проекта е и организираното с помощта на Junior Achievement обучение с консултанти, които помагат на участниците да се сплотят като екип. |
Компанията се създава по напълно реален модел – има отдели, партньори и финансиране. В края на годината участниците са задължени да я закрият, но ако решат, че тя има бъдеще, може да я регистрират официално в Търговския регистър.
"Програмата има за цел да вкара младите хора в предприемачеството, защото университетът няма връзка с бизнеса и да търсиш сам е много трудно... Целта е да се научим. Искаме да използваме този момент, защото в бъдеще ще знаем къде бъркаме", казва Росица.
Освен от тази възможност групата от осем младежи е мотивирана и от желанието да създаде продукт, който да е както практичен, така и щадящ околната среда.

По думите на Велин в България проблемът е, че торбичките за еднократна употреба се използват масово в твърде големи количества. Където и да се разхождаш из София, а и в цяла България, има торбички, които "красят" дърветата, а допълнително върху тях се въвежда такса, която през 2014 г. ще бъде 55 стотинки. Факт е, че много от веригите магазини имат такива торбички, но те също носят марката на фирмата и представляват вид реклама, допълва той.
След като през декември решават каква ще бъде дейността на компанията и я регистрират официално, студентите провеждат проучване за пазара на торбички и предпочитанията на потребителите. През февруари правят първи тестови бройки, проучване на доставчиците на платове и шивачните фирми, а през изминалата седмица купуват плат и започват вече официалното им серийно производство.
В началото на лятото ще се проведе националното състезание "Най-добра учебна компания за студенти". Победителите ще могат да представят страната ни в чужбина. |
Според правилата на Junior Achievement компаниите разполагат с капитал от 600 лева, който се събира от членовете на групата. В този случай участниците са решили всеки да притежава еднакъв дял от компанията, което означава, че приходите и разходите се делят между всички поравно.
"Разбира се, не липсват и трудности. В България пазарът е предразположен към по-евтини и по-нисък клас продукти... Въпросът е дали хората са готови да дадат по-висока цена, но да получат нещо качествено, което ще използват по-дълго време" , казва Велин.

Намирането на партньори е по тяхна инициатива и е на принципа опит - грешка. Някои ги приемат с голямо доверие и ентусиазъм, но не липсват и скептично настроени. Друг проблем по думите му е, че все още им липсват уменията да преговарят с партньорите. Не са малко трудностите, свързани с конкуренцията на пазара и намирането на материали.
Всеки от участниците има роля в учебната компания - производство, маркетинг, административен директор, изпълнителен директор, продажби, финанси, човешки ресурси и IT. |
Хората проявяват доверие, когато им се разясни идеята и макар първоначално да е очаквала да ги отхвърлят, после вижда, че имат желание да им помагат. Немалко са и отказите, но според Велин успелите хора изслушват младите, защото знаят, че именно от тях се раждат добрите идеи.