Съборете крепостните стени

На 1 май 2004 г. осем държави от Централна и Източна Европа (А-8) плюс Кипър и Малта влязоха в Европейския съюз. Старите страни членки (ЕС-15) поискаха тогава преходни ограничителни срокове за достъпа на работници от тези страни - до седем години, които да се преразгледат след две, съответно пет години. Оттогава ЕС-15 оперира с четири специални режима.
Първата група държави (Белгия, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Люксембург и Испания) практикуват крепостния принцип, при който важат правилата срещу граждани извън ЕС. Вторият режим (Австрия, Дания, Италия, Холандия и Португалия) допусна квоти за отделните страни от А-8. Трета група държави - Ирландия и Великобритания - защити свободното придвижване на работници, но ограничиха достъпа до социалните осигурителни системи. Само Швеция разви собствена система и осигури пълен достъп.
Свободните пазари на стоки и фактори трябва да придвижат напред интеграцията на икономическите пространства в Европа и да донесат растеж и благоденствие. От свободната миграция на работни сили се очакват големи ползи. Принципът за "крепостта Европа" се дължи обаче не на доброто желание, а единствено на "страха от собствения кураж" на политиката. Когато ЕС се разшири на изток, в медиите се ширеха много предсказания, че това ще доведе до масова имиграция, безработица сред западноевропейските граждани и силни посегателства върху бюджетите на благоденстващите държави. Сигналите от научните среди, че тези страхове не се доказват от емпиричните открития на базата на предишни миграционни проучвания, бяха хвърлени на вятъра и никой не им обърна внимание.
Новото германско правителство в лапидарен стил обяви в коалиционния си договор, че ще продължи "крепостната политика" с още три години, и го приложи без никакво проучване. Преходните периоди били необходим буфер за защита на пазара на труда и на занаятите, твърдяха германските политици. С това кабинетът на Ангела Меркел подхрани упреците, че лекомислено се отказва от добрите възможности за ръст и работни места. Междувременно бяха публикувани първите оценки и научни изследвания за свободното придвижване (Швеция, Ирландия и Великобритания), както и специален анализ на Европейската комисия за първите две години на източното разширяване. Икономическата ситуация в трите разгледани държави действително е различна, но същевременно са разкрива една и съща картина.
Гражданите от присъединяващите се държави имат значително по-висока квота на заетост, отколкото местното население, докато в държавите със свободен режим е тъкмо обратното. Притокът на мигранти от присъединяващите се държави се оказа умерен, негативните ефекти за пазара на труда не се случиха, а прииждащите квалифицирани работници подействаха съживително за икономиката. Така изолационната политика на старото и новото германско правителство все повече заприличва на автогол. Германия е изправена пред нарастваща липса на квалифицирана работна ръка. В дългосрочен план тя ще обхване всички икономически нации и ще приключи в надпревара за най-силните умове. Има опасност да наблюдаваме тази битка от задните редици, защото изграждането на околна среда за работниците мигранти е дългосрочен проект, изискващ много усилия. Миграцията се осъществява в мрежи и се базира на социалната инфраструктура на хората от различни етноси. В тези мрежи, както виждаме от традиционните имигрантски държави, трябва постоянно да се инвестира.
Но и в краткросрочен аспект ограничителният режим е голяма грешка. Склонните към емиграция специалисти от страните от А-8 сега се ориентират към пазарите на работна ръка в държавите, предоставили свободен достъп. От тези експерти и сега вече Германия остро се нуждае. Въпреки все още умерената конюнктура недостигът на квалифицирани работници е ясно видим. Този недостиг в крайна сметка възпрепятства откриването на нови работни места за по-малко квалифицираните германци, които именно поради това ще продължат да бъдат безработни. Имигрантите от присъединяващите се страни мобилизират не само икономическия потенциал в Германия, но ни дават и възможност по-добре да разработим пазарния шанс за нашите стоки и услуги в тези страни.
Трудовите реформи в ЕС
Испания
Според новото законодателство, влизащо в сила през юли,
стотици хиляди работници ще могат да получат постоянни договори.
Законът предвижда стимули за работодателите.
За да получат автоматично постоянен договор, работниците трябва да са работили за компанията поне 24 месеца.
Франция
Опитът за налагане на закон за първия трудов договор, който да
позволява на работодателите да освобождават служителите си до 26 години
през първите две години от назначаването им, без да обясняват
причините, пропадна.
Правителството смяташе, че този закон ще намали безработицата.
Германия
Коалиционният кабинет реши миналия ноември да облекчи мерките
за трудова защита. Тестовият период за новоназначените е шест месеца.
Компенсациите за дългосрочно безработните в Източна Германия се изравняват с тези на запад.
Холандия
Синдикатите провалиха плановете на правителството за слагане
край на ранното пенсиониране и намаляване на компенсациите за
безработни.
Опозицията предлага в бъдеще пенсионерите частично сами да плащат за пенсиите си.
*- Клаус Цимерман е директор на Германския институт за икономически изследвания (DIW) в Берлин.