"Отворени за всички училища": с еврофондове Словакия опитва да интегрира ромските деца

Системната сегрегация на ромски деца в училищата в Словакия съществува от много години. И неправителствени организации, и Европейската комисия изтъкват липсата на усилия за решаване на проблема. За да промени ситуацията, словашкото министерство на образованието започна с подкрепа от еврофондове проект на стойност 30 милиона евро, пише EurActiv.
В Словакия живеят около 400 хил. роми, или 8% от населението. Голяма част от тях пребивават в изключително мизерни условия в маргинализирани ромски общности с много ограничен достъп до стандартната образователна система.
Според доклад на "Амнести rнтернешънъл" от миналата година Словакия продължава да не се справя с интеграцията в образователния процес на деца от маргинализирани общности, в частност роми. Европейската комисия стигна до подобни изводи. През 2015 г. Брюксел започна наказателна процедура срещу Словакия за нарушаване на забраната за дискриминация в образованието, определена в европейска директива.
Според Камила Гунисова, която оглавява местния офис на "Амнести", основната пречка пред това ромските деца да получават качествено образование е бездействието на компетентните национални власти. По думите й други фактори като отношението на родителите от неромски произход и на учителите може лесно да се решат, ако има политическа воля.
През 2016 г. образователното министерство започна проект, наречен "Отворени за всички училища", използвайки пари от европейски фондове, които трябва да помогнат да се реши проблемcj с изключването на ромските деца от възможностите за образование.
За период от четири години почти 30 милиона евро са били посветени на проекта. Основната част (85%) от финансирането идва от еврофондове, в частност Европейския соициален фонд и Европейския фонд за регионално развитие.
Според Владимир Хорват от правителствената агенция за ромските общности едва 30% от ромските деца в Словакия посещават детска градина.
Основната цел на проекта е да се гарантира, че възможно най-голям брой ромски деца имат достъп до задължителното предучилищно образование. За да се постигне това, програмата цели да се разкрият повече от 500 нови позиции за помощник-учители и професионалисти. До момента 50 детски градини и 130 основни училища са включени в националния проект.