Без коли в центъра и забрана на въглищата предлагат кандидатите за кмет на София

Какви решения предлагат кандидатите за кмет на София, за да подобрят качеството на въздуха, който дишат 1.5 милиона души?
Независимият Борис Бонев от "Спаси София" пръв очерта в програмата си мерките за намаляване на автомобилния трафик в центъра. Нулева толерантност към колите без работещ катализатор и създаване на нови пешеходни зони, не само в центъра, предлага той. Бонев е учил и работил в Париж и ще приложи тамошните нискоемисионни зони в града. В тях ще се допускат само електрически и хибридни превозни средства, както и с изправни катализатори.
Борислав Игнатов от "Демократична България" ще спре "димящите" коли в центъра с помощта на КАТ. И той ще създава нискоемисионни зони, като посочва къде - около училищата и детските градини.
Независимата Мая Манолова, подкрепена от БСП и други партии, ще ограничава трафика в центъра само в дни с високо замърсяване на въздуха. Тогава ще има "бял билет" за безплатно пътуване в цялата градска мрежа. Тя смята, че създаването на нискоемисионни зони трябва да се реши от софиянци с местен референдум.
Йорданка Фандъкова от ГЕРБ при високи нива на фини прахови частици пак ще дава еднодневен "зелен билет" с цена 1 лев за цялата градска мрежа и "безплатно паркиране". Тя ще доизгради т.нар. Вътрешен ринг на града, по който транзитно преминаващите коли да заобикалят центъра.
Измерване на качеството на въздуха
Всички кандидати за кмет предвиждат бързо осведомяване на гражданите при повишена замърсеност на въздуха.
Бонев ще приложи изпитаната практика на полския Краков – на огромни екрани в града емотикон ще се усмихва при чист въздух и ще се мръщи при високи нива на фини прахови частици.

Игнатов уверява, че неговият екип от IT специалисти ще разработи съвременна система за бързо осведомяване на гражданите при повишено замърсяване на въздуха. В сайта на Столичната община ще има цветова сигнализация в такива случаи, предвижда той.
Фандъкова обещава модел на известяване при предстоящи дни с висока прогноза за замърсяване. 48 часа преди превишаването общината ще има данните от БАН и ще предприема мерки, посочва в програмата си тя.
"Сега данните се получават от 7 станции, а отскоро и от 22 нови сензора из целия град", се отбелязва в програмата й.
От тези 7 станции едната е на Витоша, на Копитото, а на Орлов мост няма, опонира Манолова. Тя смята, че и новите 22 сензора не са поставени на най-критичните точки в София и ще промени това. "Публикуване на данните от тях в реално време", се обещава в програмата й.
Да има ли инсинератор за горене на RDF-отпадъци
Бонев и Игнатов са против изграждането на инсинератор за изгаряне на RDF-отпадъци в ТЕЦ "София", който е зад Централната гара. "Само на 2 км от центъра да се горят хиляди тонове отпадъци?", недоумява Бонев.
Игнатов разясни, че RDF е всъщност сушен боклук, а инсинераторът е пещ, в която ще се изгаря. "Той не е рентабилен, защото евродирективите изискват до 2025 г. 50% от сметта да се рециклира, а през 2050 г. вече да е 70%. Което значи, че в перспектива няма да има гориво за този бъдещ инсинератор насред София", каза той.
Мая Манолова ще се обърне към софиянци по този въпрос. Тя предлага местен референдум да реши дали да се изгради инсинераторът.
За Фандъкова "отпадъците не са боклук, а ресурс". С горенето им в бъдещия инсинератор ще се добива електроенергия за 70 000 домакинства, обещава тя.
Игнатов е решен София да започне да използва топлинната енергия на най-ценния си ресурс - минералните води. Пилотният му проект ще е с извор Казичене-Равно поле, който е на 5 км от ТЕЦ "София-изток", уточнява програмата му.
Вредните емисии от битовото отопление
Бонев е проучил полския опит за справяне с горенето на опасни отпадъци – пластмаси, гуми, стари дрехи и др. Дронове ще кръжат над рисковите квартали и със сензори ще засичат какви фракции има в дима от комините. На нарушителите ще се налагат строги санкции, защото Бонев привежда статистиката, че у нас заради мръсния въздух от преждевременна смърт умират годишно 15 000 души.

"Една стара печка на въглища или дърва замърсява колкото 13 автомобила. В София над 50 000 домакинства се отопляват с тях и през зимата към трафика все едно се прибавят още 650 000 коли", изчислил е той. Затова обявява, че Столичната община трябва да спре да дава само ваучери за въглища и дърва, но те трябва да са и за пелети и газ.
Той се ангажира да наложи Столичната община стриктно да контролира чистенето и миенето на улиците и редовното събиране на сметта – иначе солени глоби на фирмите, обещава Бонев.
Игнатов поетапно ще ограничи и спре отоплението на въглища. В тази посока ще създаде в София зони с ограничено и със спряно ползване на твърди горива – първи ще са топлофицираните и газифицираните квартали.
"Ще пренасочим енергийните помощи към алтернативи на твърдите горива", записал е той в програмата си. Активизиране на програмата за подмяна на стари печки с безплатни нови инсталации на пелети или газ, предвижда архитектът.
Той ще наложи задължителни стандарти за отоплителните инсталации на всички нови сгради, както и при санирането на стари.
Манолова също ще подменя старите печки и ще налага санкции срещу горенето на отпадъци. Тя се заканва с драстични мерки срещу основните, според нея, замърсители на въздуха, които е нарекла "трите К" - коли, кал, комини.
Фандъкова ще продължи действащи вече програми – за монтиране на 2000 филтъра на комини на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво. На 20 000 такива домакинства вече се предлага безплатна замяна на старата печка с инсталация на пелети или газ. Досега 6000 домакинства са кандидатствали по тази програма. Парите за нея – 57 млн.лв., са осигурени по европрограмите "Лайф" и "Околна среда".
Тя ще забрани горенето на дърва и въглища във всички общински жилища, в които е осигурено "по-екологично отопление". Търговски обекти на твърдо гориво ще бъдат задължени да монтират филтри на комините си.
В следващите дни "Дневник" ще представи идеите на кандидатите за кмет на София кои дейности на Столичната община ще дигитализират. Досега са сравнени техните решения за прозрачност на обществените поръчки, за презастрояването и за достъпа до Витоша.