Фермерските пазари вече орат в онлайн полето

Кат Доусън обича да си цапа ръцете във фермата си от 120 акра. Вървейки по калните стъпки на четири поколения фермери, тя е по привикнала да работи с посеви, отколкото с компютри, пише The Sunday Times. Така е до преди три години, когато бизнесът й минава онлайн, за да предложи свежи и химически чисти продукти, доставяни до вратата на достатъчно ниска цена, за да се конкурира със супермаркетите.
"В продължение на много години продавахме нашите зеленчуци на фермерските пазари, но знаехме, че за да сме конкурентни в дългосрочен плана, ще трябва да направим нещо различно", казва 53 годишната жена, която заедно със съпруга си Тед, 55 г., управлява Ted's Veg от фермата, близо до Бостън, Линкълншир (източното крайбрежие на Великобритания).
След като били докарани почти до ръба на колапса от супермаркетите, които давали "почти нищо" за тяхната продукция, семейство Доусън насочили вниманието си към специализираните пазари на храни. Сега имат сергии на 20 от тях. Докато търгували на лондонсксия пазар Borough през 2013 г., те видели реклама на Hubbub.co.uk, онлайн услуга за хранителни стоки, който предлага доставка в рамките на деня на разстояние 25 мили.
"Винаги сме искали да предлагаме доставки, но просто нямахме нужната инфраструктура, така че присъединяването към Hubbub беше най-доброто нещо, което някога сме правили", казват Доусън, чиито бизнес сега предлага всичко - от яйца до свежи сокове онлайн.
Ted's Veg е един от нарастващите като брой независими търговци, които навлизат в интернет, за да се конкурират със супермаркетите. По данни на Soil Association (Водеща британска асоциация за насърчаване на устойчиво биологично земеделие) през миналата година за органични продукти са похарчени 1.8 млрд. лири във Великобритания, като от тях 216.3 млн. лири са дадени за покупки онлайн.
Макар това да е все още малък дял от пазара на храни във Великобритания, който се оценява на 177.5 млрд. Лири, от асоциацията вярват, че тенденцията е знак на нарастващия интерес към технологиите, които позволяват на потребителите да бъдат локални.
Големите инвеститори също бързо откриха потенциала от преминаването на фермерските пазари и бакалии на дигитална основа. Сайтът Farmdrop, който доставя пресни локални продукти до вратата на клиентите, наскоро спечели 500 000 лири от поддръжници, включително от основателя на сайта за недвижими имоти Zoopla Алекс Честърман и от Куентин Грифитс, с чиято помощ е създаде модният онлайн гигант Asos.
Необходимостта от онлайн връзка между малките търговци и потребители в нейния район вдъхновява Мариса Лииф да създаде създаде Hubbub през 2010 г. Бивш адвокат на човешките права, тя иска да има възможността да изберете пресни, местни продукти, които могат да бъдат доставяни по начин, който да пасва на забързания начин на живот в Северен Лондон.
"Исках удобството на онлайн супермаркета, комбинирано с качеството и персонализирания сервиз, който малките, локални магазини предлагат," казва Лийф, 37, чиито сайт е затрупан с молби за членство. Днес Hubbub предлага 15 000 продукта от над 100 независими магазина, които могат да бъдат занесени от куриер до вратата на клиента в деня на поръчката.
Търговците на дребно в сайта заплащат фиксирана такса или комисиона в зависимост от фактори като обема на онлайн продажбите, а също така Hubbub цели да получава около 50% от общия маржин на доставчиците. Като резултат, най-успешните търговци на сайта съобщават, че до 10% от продажбите им идват от потребителите на Hubbub.
"През последната година пораснахме три пъти и създадохме общност", казва Лииф, в чиито офис в северозападен Лондон работят 25 души.
Бизнесът също така привлече вниманието на инвеститори с висок профил. Миналата година Уилям Риив, един от предприемачите зад компанията за филми под наем Lovefilm, се присъедини към Hubbub като съуправител в рамките на инвестиция за 2 млн. Британски лири, която ще позволи на концепцията да се разрасне в цяла Великобритания през 2016 г.
Антъни Дейвидсън прекара последните 15 години в изграждането на онлайн общността BigBarn, която да промотира фермерските магазини и локалните производители. Сега тази платформа има 7000 производители в страната, като дневните записвания нарастват.
Аз съм пета генерация фермер и стигнах до идеята за BigBarn, когато установих, че лукът, който отглеждаме във фермата и продаваме по 120 лири на тон, е на лавицата в Теsco на цена еквивалентна на 800 лири на тон", Казва Дейвисън, 54 г. Той усеща необходимостта да потребителите да се свържат отново с това откъде идва тяхната храна и купувачът, и продавачът да получат най-добрата цена за всеки от тях.
Сайтът има около 4000 посетители дневно и нарастващата му популярност води до развитието на един онлайн пазар, на който малките ритейлъри могат да продават своите продукти, срещу комисиона от 6% на BigBarn.
Успехът на онлайн шопинг преживяването създаде услугата на BigBarn - доставка за 1 лира, която е достъпна в Бристол, но вероятно ще намери приложение в цялата страна. В плановете е и създаването на интерактивна карта, която да бъде добавена към сайтове като този на Siol Association, за да се увеличи видимостта.
Потребителите изгубиха доверие в супермаркетите, казва Дейвидсън, който ръководи мрежата от Бедфордшир. Те търсят сезонни, свежи продукти на по-ниска цена, така че има нарастващо търсене за това, което ние предлагаме.
Вижте още по темата на конференцията "Фермерските храни - как да съкратим пътя им от производителя до потребителя"