Росица Митова: Отговорността за качеството е на нашите потребители и клиенти

Farmhopping.com е спасението на градския човек, който иска да пазарува чиста храна от малки български ферми, произведена с грижа за човешкото здраве и природата. Така определи Росица Митова, изпълнителен директор и съосновател, платформата за директни продажби на конференцията "Фермерските храни", организирана от "Регал" и "Икономедиа".
Farmhopping е идея на трима приятели - Михаил Станчев, Росица Митова и Руслан Вакрилов, които в края на 2011 г. обединяват усилия, за да помогнат на малка ферма в Пирин да намери финансиране и пазар за продуктите си. Идеята им преминава през различни фази, еволюира и днес е платформа, през която ферми популяризират и предлагат продуктите си, а потребителите имат достъп до свежа храна.
"На нашия сайт фермерът сам създава профила си, сам определя цените си, сам слага описанието на продуктите си и качва снимките им. Реално потребителите купуват не от нас, а директно от производителя", каза Роси Митова.
Компанията няма складове и не оперира с наличности. За доставки в сряда клиентите подават заявки до понеделник. Фермерът ги проверява, като влиза в профила си, след което закарва продуктите на адреса на Farmhopping.
"Задачата ни е, тъй като потребителят седмично пазарува от няколко производителя, да комбинираме всичко във farmhopping кашон и да извършим доставката. Правим доставки до дома или доставки до т. нар. наши кооперативи, където група хора заедно взимат поръчките си", обясни Митова.
По думите й платформата работи на принципа на eBay, но за фермери. Този вид платформи, отбеляза тя, трябва непрекъснато да се борят със скептицизма на хората, които купуват онлайн, въпреки че само 1% от милионите транзакции на eBay са с негативен коментар. За да се избегне този проблем, е много важно да се създаде общество на доверие между производители и клиенти. Как във Farmhopping използват колективната интелигентност, или това, което наричат краудсорсинг, за да се справят и да гарантират в същото време качеството на продуктите, реализирани през платформата?
"Много хора ме питат – и потребители, и инвеститори, които имат интеракция с платформата, как гарантираме качеството на продуктите. Не го гарантираме. Отговорността за качеството е на нашите потребители и клиенти. Това е странно, но работи. В eBay всяка минута се продава по една кола, без тя да бъде пробвана. Ние също разчитаме на доверието, което се опитваме да изградим, между клиентите и фермерите. Задачата ни е да създадем пространство, където обратната връзка от потребителя веднага бива чута", обясни Роси Митова.
Ролята на Farmhopping е да селектира фермерите, с които работи. За да започне да продава през платформата, производителят първо трябва да бъде одобрен. Екипът проверява дали е регистриран земеделски стопанин, дали наистина има ферма. Отиват на място, опитват продуктите и проследяват процеса на производството им.
На етапа, на който профилът на фермера е активен, операторът на платформата разчита за качествения контрол на самите потребители. С информацията за всяка доставка клиентът получава имейл с молба да оцени продуктите и да напише коментар към фермера. Мнението на потребителя стига до производителя, който може да подобри продуктите си на базата на информацията. Клиентите или благодарят, или сигнализират за нередност, а фермерите много бързо реагират, защото знаят, че продукт с компрометирано качество вреди на цялата платформа, обясни Митова.
Малко по-различна е практиката на La Ruche qui dit Oui - френски startup, конкурент и партньор на Farmhopping. Росица Митова разказа как те използват колективната сила, за да правят доставки и да се справят логистично с модела си. Компанията стартира година и половина преди Farmhopping с около 150 пъти повече финансиране. В момента оперира на шест пазара, сред които Великобритания, Германия, Белгия и Франция.
В центъра на концепцията на френския startup са производителите, обясни Митова. Всеки сам слага цени, определя описанията на продуктите, но те използват хората като локални точки на дистрибуция за доставки на фермерските храни. La Ruche qui dit Oui използва т.нар. кошери. Това са кооперативи, където фермерите вместо да доставят предварително продадените продукти и след това да си тръгнат, изчакват клиентите да пристигнат, за да си ги вземат. "Получава се нещо като фермерски пазар, на който обаче продуктите вече са разпродадени онлайн", отбеляза Митова. По този начин компанията расте много бързо, защото няма логистика за разлика от българските си конкуренти. Платформата се ангажира единствено с маркетинга.
Независимо от разликите, крайната цел и на двете платформи е споделената консумация и солидарното земеделие, при които освен продукти потребителите могат да се чувстват и част от самата ферма, стана ясно от презентацията.