IFFA 2016: И търговията с месо се дигитализира
Потреблението на месо в световен мащаб нараства с два-три процента годишно за последните пет години. Зад този факт стои глобалната месна индустрия, която непрекъснато се нуждае от нови машини, концепции и технологии за работа. В този контекст във Франкфурт от 7 до 12 май се провежда изложението IFFA – най-голямото събитие за месопреработвателната индустрия в световен мащаб. През 2016 г. то събира 1027 изложители и над 60 000 посетители - професионална публика, от 50 държави в света.
IFFA, което се провежда веднъж на три години, има реномето на изложение, което компаниите специално изчакват, за да обявяват новите си продукти и услуги. То откроява и основните тенденции в местната индустрия, които се отразяват в предлагането по всички стадии по веригата на преработка на месо – от разфасоването и слайсирането, през преработката до пакетирането и продажбите.
За месопреработвателната промишленост акцентът попада върху качеството и нарастващата важност на безопасността и проследимостта на храните. Засилено е и вниманието към оптимизацията на продуктите чрез по-добра енергийна ефективност, увеличаване на продукцията, по-лесно почистване, по-голяма автоматизация и като цяло - повече решения, щадящи околната среда, коментираха от IFFA.
В търговията с месо на преден план излизат
Промените в навиците на консумация
на потребителите и опитите на индустрията да се адаптира към тях – т.нар. удобни храни (готови за употреба, включително и вкъщи). Нараства консумацията на храни на необичайни локации и по необичайно време. Актуална тенденция е предлагането на т.нар. месни снаксове (сухи месни пръчици) - за из път. Покрай нарастващия дял на вегетарианците и веганите се развиват и продуктите, заместители на месо.
В германската индустрия дискутират проблема с вегетарианците, но не са особено притеснени от него, както стана ясно от дискусиите в т.нар IFFA Talk – нов формат на изложението. В глобален план консумацията на месо нараства, почитателите на безмесното хранене в Германия все още са малко (8-10% от населението в страната). Тяхното потребление се измерва в милиони евро, докато консумацията на месо е в милиарди. Освен това в индустрията гледат на вегетарианците не толкова като на хора, отхвърлящи месото, а като на такива, които се стремят към здравословно хранене. И смятат, че като им го гарантират частично могат да ги върнат. Индустрията отчита и нарастващата обществена ангажираност с правата на животните, която също рефлектира върху консумацията на месо.
Устойчива тенденция е стремежът към т. нар. "чист етикет", който води до производството на продукти с възможно най-малко добавки. Друга гореща тема е намаленото потребление на сол. На тазгодишното изложението много потребители представят концепции, в които съдържанието на сол в месните продукти е намалено, без това да повлияе съществено върху вкуса.
Друга линия на развитие е въвеждането на нови технологии, чрез които
Да се намалят разходите и да се подобрят продуктите
и услугите. Топ тема са и инвестициите в енергийна ефективност, разбирана не само като машини и оборудване, осветление и системите за затопляне и охлаждане, а по скоро като процеси на оптимизация, енергийните пулове и алтернативните форми за генериране на енергия.
Германската месна индустрия отчита като един от големите проблеми пред нея липсата на достатъчно квалифицирана работна ръка. Едно от пет работни места остава незаето, което се отдава и на факта, че търговията с месо не е особено атрактивна за младите хора. За да компенсират тези липси компаниите инвестират преимуществено в механизация, в опростяване не работния процес и във взаимодействие с колегите.
Също така търговията с месо влиза в крак с технологиите. Днес това не означава просто машини и оборудване, но и автоматизация и дигитализация. Типичните сфери на прилагане са пакетирането, етикетите, трансферът на данни, мениджмънтът на наличностите в допълнение към бизнес администрацията и контролинга.
Месарските магазини нарастващо се дигитализират и в своята интеракция с потребителите – онлайн продажби, вендинг машини или приложенията за поръчки стават все по-популярни и отварят нови канали за продажби на фамилните компании в сектора.
В последните години
Месарските магазини вече не са същите
Те се превръщат от място, специализирано за прясно месо и колбаси в специализирани магазини за занаятчийски хранил В тях се предлага и широка гама от други храни, най-често салати и сирена. Все по-често месарниците предлагат парти кетъринг, който включва вегетариански и дори вегански продукти, а също и заместители на месо. В условията на нарастваща глобализация много от потребителите преоткриват местните храни. Купуват ги и за да насърчат местната икономика. Затова и нараства интересът към регионалните специалитети, отчитат от индустрията.
[[img:2757071]]
IFFA 2016 – повече изложители върху по-голяма площ IFFA събира 1027 изложители върху 110 000 кв. м. В седем зали изложението представя съставки, подправки и билки, всичко за месарските магазини – материали за пакетиране, съставки, подправки, билки, обвивки. Няколко халета са посветени на разфасоването, преработката на месо, почистващото оборудване, оборудването за измерване и теглене, за сигурност при работата. Изложителите са от 50 държави в света, което е с 6% повече в сравнение с предишното изложение, което се проведе през 2013 г. Основната част от тях са германски компании – 391 от всички. Чуждестранните изложители са 636 компании (62%), което е с пет процента повече в сравнение с преди три години. След Германия в топ 10 на изложителите се подреждат Италия, Испания, Холандия, Дания, Китай, САЩ, Франция, Полша, Белгия и Великобритания. Ръстът в броя на чуждестранните изложители идва предимно от европейските страни – най-вече от Испания, Дания, Полша, Франция и Белгия. Повече са изложителите от Австралия и Нова Зеландия, Турция, Китай и Бразилия. В каталога сред фирмите има и три български – Storm Engineering SA, Kittner Anlagen – und Machinenbau ЕООД и GMST Steflex&Co ООД. "Киттнер" ООД, чиято база е в Калояново, Пловдивска област, от 20 години работи в сферата на машиностроенето като има клиенти в хранителната промишленост, в автомобилостроенето и във фармацията. Основните партньори на компанията са европейски, но има продажби дори в Япония. На изложението представя миячни и хигиенни машини и повдигащи съоръжения. "Това е световното изложение. Ако не участваш на него, все едно те няма", каза Костадинка Киттнер, собственик и управител на фирмата. Тя обяснява, че работата с германски партньори им дава възможност непрекъснато да са в крак с тенденциите в глобалното търсене. Една от тях например, е използването на ензими за разграждането на техническите мазнини. Пловдивската "Сторм Инженеринг" АД е специализирана в техниката за преработка на месо и млечни продукти, а също и в хигиенното оборудване. Работи с партньори в Германия, Австрия, Русия, Израел. Акцентът в предлагането е универсална машина за рязане и миксиране, подходяща и за млечни продукти, сладка и пр. Представя също така и машина за измиване на касети за един оператор и хигиенно оборудване. За втори път е на изложението. IFFA 2016 очаква 60 000 посетители - професионална публика. |