Чехия и Словакия настояват да се променят правилата за двойните стандарти за храните в ЕС

Прага и Братислава настояват за промени в правилата на ЕС, които да изискват съставките на продуктите да са еднакви в целия съюз. |
По-ниско качество в Чехия, по-високо в Германия
Няколко изследвания през 2015 и 2016 г. показват, че дори да изглеждат еднакво, пакетираните храни в Германия и в Чехия се различават, като чешката версия е по-често с по-лошо качество. Хранителната индустрия се защитава с това, че разликите в съставките на продуктите се дължат на различните национални вкусове в ЕС. "Не казваме, че компаниите не могат да приспособяват продуктите си към потребителските търсения", заявява Олга Сехналова, депутат в Европейския парламент от Чехия. "Говорим за различно качество по отношение на състава на основната съставка. Мисля, че това е неприемливо".
Проучване на University of Chemistry and Technology в Прага през 2015 г. например доказва, че еднолитрова бутилка Sprite в Германия се подслажда само със захар, а в Чехия – с фруктоза и глюкозен сироп, както и с изкуствени подсладители като аспартам и ацесулфам. Освен това продуктът в Чехия е малко по-скъп. В студения чай на Nestlé Nestea в чешката версия също е имало повече изкуствени подсладители и около 40% по-малко чаен екстракт, отколкото в германската. Говорителят на Nestlé Оливера Медугорач заяви, че "използваме потребителските мнения, за да си подобрим продуктите и да развием нови рецепти, които отговарят на специфичните очаквания на местните клиенти".
Coca-Cola, производителят на Sprite, отговори на проучването с твърдението, че да се поставя равенство между изкуствените подсладители и лошото качество е "опростено", като добави, че местните производители са тези, които вземат решение дали да ги използват, както и че чешкият вариант на Sprite е подобен на този в Испания и САЩ. Компанията посочи още, че различните съставки в чешкия Nestea показват, че захарното му съдържание е с 35% по-ниско от това на германския.
Друго проучване на чешката потребителска агенция dTest показва, че разликите в съставките на продуктите на други големи марки като Ferrero, Nestlé или Danone са незначителни, но по-големи разлики има в собствените продукти на супермаркетите, съобщава Politico. Например хлябът K-Classic в супермаркета Kaufland в Германия е имал 59% съдържание на пълнозърнесто брашно и само 19% в Чехия. Чипсът с паприка K-Classic е имал 34% съдържание на слънчогледово олио, а в чешкия еквивалент слънчогледовото олио е било 14%, а 21% - палмовото олио. Отговорът на търговската верига беше, че "огромното мнозинство" на продуктите му са с еднакви съставки, но в някои случаи разлики може да се появяват заради използването на различни доставчици в Европа.
ЕС не е склонен да промени законодателството си
Прекратяването на практиката за храни с различно качество и принуждаването на компаниите да продават идентични продукти от една марка в целия ЕС ще означава, че ЕС трябва да промени законодателството си за храните. Нито Европейската комисия, нито хранителната индустрия обаче гледат с добро око на такава перспектива. Чехия обяви, че засега подкрепа за инициативата имат само от по-малки страни в ЕС като България, Хърватия и Естония.
Служител на ЕК е отказал да коментира пред Politico дали Брюксел разглежда въпроса, но е посочил, че според сегашните правила всяка съставка на хранителните продукти трябва да фигурира на опаковката, което информирало потребителите напълно. "Стига продуктите да отговарят на законните изисквания на ЕС и не подвеждат потребителите за основните си характеристики, няма закон, който да попречи на компаниите да предлагат различни продукти според пазарите, които да отговарят на вкуса, предпочитанията и покупателната способност на потребителите", добавя служителят.