ЕК увеличава финансирането за промоция на храни

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.

ЕК увеличава финансирането за промоция на храни

ЕК увеличава финансирането за промоция на храни
Европейската комисия ще увеличи през тази година финансирането за реклама на храни вътре в ЕС и на външни пазари. За 2018 г. отделеният бюджет е 169 млн. евро, което е с 27 млн. евро повече спрямо предходната година, става ясно от съобщение на комисията. Организациите, които искат да участват в програмата, могат да подадат до 12 април, като основен приоритет през тази година ще бъде износът от ЕС към държави с висок потенциал.
2/3 от отделените през тази година 169 млн. евро ще бъдат насочени към проекти, целящи да промотират европейски продукти в трети държави с висок потенциал за износ. Сред тях са Канада, Япония, Мексико, Колумбия, Китай и др. Средствата, предназначени за реклама вътре в ЕС, ще бъдат основно насочени към продукти с различни "етикети" за качество - биологично производство, храни със защитени наименования за произход и др. През тази година има още заделени средства за кампании за здравословно хранене, консумация на плодове и зеленчуци, устойчиво развъждане на животни, включително кози и овце.
В изявление до медиите европейският комисар по земеделието Фил Хоган казва "ЕС е най-големият търговец на продукти на хранителната промишленост в света и е мястото с най-високо качество на храните", допълвайки, че при редица пътувания в чужбина е имал възможността лично да констатира интереса на бизнеса и потребителите от трети държави към европейската продукция. "През последната година предложенията за програми за популяризиране на хранително-вкусовия сектор надхвърлиха почти десетократно наличния бюджет", каза още Хоган.
Със свои програми за промоция на храни могат да участват различни браншови организации в хранителната индустрия, например организации на производители или на търговци. Програмите могат да популяризират конкретен продукт - например бяло саламурено сирене, но не и конкретни търговски марки. По схемата е допустимо и финансиране на мултинационални програми съвместно с друга държава - членка на ЕС. Те могат да бъдат насочени към реклама на един или повече пазари вътре в ЕС или в трети страни.
Документи за кандидатстване се подават през специален портал, а резултатите ще бъдат обявени през есента.
По данни на "Капитал" в периода между 2009 и 2017 г. са стартирани 20 промоционални програми от български организации като 10 от тях на стойност 44.8 млн. лева вече са приключили. В момента се изпълняват 9 други промоционални програми до 2019 г. на обща стойност 56.9 млн. лв, сочи информацията.
Рекламата на европейски продукти е част от политиката за качество, заложена в Общата селскостопанска политика на ЕС. През 2015 г. ЕК представи нови правила за насърчаване на земеделските производители и компаниите от хранителния сектор да търсят нови пазари и да промотират продуктите си като увеличи общата сума за промоция на храни, намали дела на изискваното съфинансиране и опрости правилата за кандидатстване.