Нови правила въвеждат повече потребителска информация върху етикетите на вината

Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.

Нови правила въвеждат повече потребителска информация върху етикетите на вината

Нови правила въвеждат повече потребителска информация върху етикетите на вината
Нови изисквания за етикетиране, чиято цел е да бъде предоставяна повече потребителска информация за съставките и хранителната стойност на вината и ароматизираните лозаро-винарски продукти, влизат в сила от днес на територията на ЕС, като от тях ще бъдат освободени всички вина, произведени до 8 декември 2023 г. до изчерпване на количествата. Това става ясно от съобщение на ЕК.
Правилата бяха приети преди две години с реформата на Общата селскостопанска политика, като бе даден преходен период за подготовка на бизнеса.
Според изискванията оттук нататък всички вина, продавани на територията на ЕС, трябва да съдържат минимум информация, която включва списък на съставките, обявяване на хранителните стойности, алергени, действителното алкохолно съдържание по обем, нетно съдържание, съдържанието на захар при пенливите вина, минимална трайност за продуктите, преминали през обработка за деалкохолизиране.
Останалите данни включват още изписване на името на бутилиращото предприятие, производителя или търговеца, обозначение на категорията лозаро-винарски продукт и защитеното наименование, става ясно от информацията. В нея се посочва още, че "тази изчерпателна информация би гарантирала на потребителите максимална прозрачност при избора и покупката на вино".
Според изискванията бизнесът ще има избор да посочи списъка със съставки и хранителните стойности или върху физическия етикет на продукта, или чрез електронни форми като например QR код. Алергените и енергийните стойности обаче трябва да присъстват на хартиения етикет. "Предоставената информация онлайн трябва да бъде толкова видима и достъпна за потребителите, колкото е и тази върху физическия етикет", е посочено още в съобщението.
През 2021 г. с реформата на Общата селскостопанска политика бе взето решение за промени в етикетирането на вината, чиято цел е да покрие съществуващата разлика между виното и другите продукти в хранителния сектор, които от години са задължени да предоставят информация за съставки и хранителни стойности. За бизнеса беше даден преходен период от 2 години.
В края на ноември ЕК публикува "въпроси и отговори" с допълнителна информация за новите изисквания.