Облекчаването на изискванията за европейските фермери тръгва по "бърза писта"

Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.

Облекчаването на изискванията за европейските фермери тръгва по "бърза писта"

Облекчаването на изискванията за европейските фермери тръгва по "бърза писта"
Предложените от Европейската комисия на 15 март изменения в Общата селскостопанска политика на ЕС, предвиждащи облекчаване на някои екологични изисквания за фермерите и намаляване на административната тежест, тръгват по бърза законодателна процедура.
Във вторник съветът на ЕС одобри пакета от предложения като предстои те да бъдат изпратени до Европейския парламент. Там те ще бъдат разгледани в спешен порядък, като се очаква да се гласуват на първо четене на заседание в периода 22-25 април. Така, в случай че всичко върви по план, до края на пролетта измененията ще влязат в сила, става ясно от официалното съобщение на съвета.
Във вторник представителите на държавите членки, участващи в специалния комитет по земеделие, одобриха предложените от ЕК промени, които бяха представени на фона на протести на земеделци в много европейски държави. Едната част от тях засягат процедури, свързани с т.нар. стратегически планове за земеделие, чрез които се разпределя европейското финансиране на сектора до 2027 г. Сумата за България е 8 млрд. евро.
Според приетата позиция с цел по-голяма гъвкавост държавите членки ще имат възможност два пъти годишно да правят изменения в своите планове на постоянна основа, а не веднъж, каквото е правилото в момента. Запазва се и възможността на три допълнителни изменения за целия програмен период.
По линия на екологичните изисквания за фермерите съветът одобри и предложенията на Брюксел, свързани със стандартите за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние, известни като ДЗЕС. Те са предварително условие, което фермерите трябва да спазват, за да получават европейско подпомагане.
От съобщението на съвета става ясно, че органът е одобрил въвеждането на обща разпоредба, позволяваща на държавите членки да предоставят временни и целенасочени дерогации (изключения) от стандартите в случаи на непредвидени климатични условия, непозволяващи на земеделските производители да ги спазват. Така веднъж в годината държавите членки ще трябва да информират ЕК за евентуални въведени изключения.
Съветът е одобрил и облекчаване на различни изисквания в отделните стандарти, предложени от ЕК. Така например в стандарта ДЗЕС-6 ще се даде по-голяма гъвкавост на държавите членки при избора на почвените покривки в чувствителни периоди. Държавите ще могат да решават кои почви да опазват и през кой сезон на база регионалните си специфики, става ясно от информацията.
В другия стандарт, ДЗЕС-7, се предвиждат и корекции, свързани с правилото за сеитбообращение, което фермерите трябва да извършват. Това ще остане като практика, но ще се въведе и алтернативна възможност - фермерите да прилагат диверсификация на културите, което съветът определя като правило, което е "по-малко взискателно за фермерите, особено в райони, изложени на суша или обилни валежи".
По спорното правило в стандарт ДЗЕС-8, изискващо фермерите да оставят поне 4% от земите си като непроизводствени, също са одобрени промени. Задължението за земеделците ще бъде единствено да поддържат характеристиките на ландшафта, като оставянето на земи под угар ще се насърчава на доброволна основа чрез европейско подпомагане по нова екологична схема, която държавите членки трябва да въведат в стратегическите си планове.
Предложенията за промени в Общата селскостопанска политика ще влязат за разглеждане в Европейския парламент и с корекции, насочени към контрола. Предвижда се малките стопани, обработващи до 10 хектара земя (100 декара), да не подлежат на проверки и санкции, свързани със стандартите ДЗЕС. По оценка на ЕК и съвета това ще обхване само 10% от обработваемите земи в ЕС, но ще свали административната тежест върху малките производители, които са 65% от кандидатите за субсидии, както и за проверяващи администрации.