Сдружения на агропроизводители ще могат да кандидатстват за 12.5 млн евро субсидии

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.

Сдружения на агропроизводители ще могат да кандидатстват за 12.5 млн евро субсидии

Сдружаването дава шанс на земеделците за по-големи продажби и по-силно присъствие по щандовете на хипермаркетите
Сдружаването дава шанс на земеделците за по-големи продажби и по-силно присъствие по щандовете на хипермаркетите
От 6 декември обединения от земеделци ще могат да кандидатстват по схемата за "Подкрепа на организации на производители и групи на производители", чрез която могат да получат финансиране за съвместна подготовка и пускане на пазара на продукти. Годишното плащане за първата година по такива проекти е максимум 100 хил. евро, а общият ресурс по мярката е 12.5 млн.евро.
В момента проектът на насоки за кандидатстване по интервенции е публикуван за обществено обсъждане и мнения ще се събират до 20 ноември. Схемата е част от Стратегически план за развитие на земеделието и селските райони на България за периода 2023-2027 г., с който се разпределят европейските помощи за земеделие по линия на Общата селскостопанска политика на ЕС.
Схемата е важна, защото целта й е да насърчи учредяването на групи и организации на фермери, така че да има концентриране и окрупняване на произведената земеделска продукция. Една от често посочваните от пазара слабости на сектора - особено при плодовете и зеленчуците, е именно това, че българските производители като цяло не са големи и самостоятелно често не могат да задоволят в достатъчна степен търсенето на големите търговски вериги например или не могат да постигнат най-добри условия за продажбата на продукцията си. Именно сдружаването и създаването на синергия между производителите е една от възможните мерки за преодоляване на тези проблеми.
Но пазарните ползи за групите земеделци са повече - например по-висока придадена стойност на продукцията, пазарна адаптация, постигане на балансирано разпределение на добавената стойност (транспорт, складиране, сортиране, преработка), повишаване на конкурентоспособността, професионален мениджмънт и други. Допълнително са и общите ползи като по-лесен достъп до обучения и консултации, информираност за иновации и пазари, обмяна на опит, споделяне на идеи, създаване на контакти, съвместно участие на изложения и панаири, представителство пред държавни и местни органи - защита на интереси, лобизъм - в добрия смисъл на понятието.
Чрез конкретната интервенцията по стратегически план ще се стимулират дейности по планиране и адаптиране на производството в съответствие с търсенето на пазара по отношение на качество и количество, както и намаляване на производствените разходи. Мярката трябва да допринесе и за увеличаване на договорната сила на производителите на селскостопанска продукция във взаимоотношенията им с търговци на едро и дребно, както и за постигане на по-добра пазарна реализация.
По схемата могат да кандидатстват всички признати и регистрирани групи и организации на производители, асоциации и междубраншови организации, включително и тези, които отговарят на определението "микро, малки и средни предприятия". Групата или организацията трябва да има минимум четири членове и те всяка година трябва да предлагат на пазара продукция за не по-малко от 25 000 лева. За отпускане на помощта се изисква и бизнес план за период от 5 години. Заявленията за подпомагане ще се подават изцяло по електронен път чрез система за електронно управление.