Още в края на май част от сегашното пристанище Варна - изток трябва да бъде отворена към града и да се превърне в зона за отдих, спорт и развлечения. Това каза преди дни директорът на порта Данаил Папазов. Според одобрен от Министерството на транспорта проект на територията на сегашния контейнерен терминал трябва да има площадка за скейтборд, фитнес и сцени на открито.
В същото време младата архитектка Емилия Манева представи смела и атрактивна визия за реконструкция на пристанището. Тя предвижда изграждането на нов пътнически терминал и трафик кула.Както много други подобни проекти обаче и този най-вероятно ще остане само в сферата на мечтите.Проектът на Емилия Манева включва цялостно преустройство на зоните на съществуващата морска гара и на товарното пристанище "Варна – изток", които според новия ОУП на Варна са предвидени за зона с обществен достъп, обслужваща пътникопотока от пасажерските кораби. Новата паркова среда се явява своеобразно продължение на Морската градина, а проектното предложение за нова морска гара композиционно участва в пейзажа. Връзката сграда - море е пресъздадена чрез отражението на морската гара във водата, което завършва цялостния и облик. За да реши проблема с недостатъчната дължина на сегашния обслужващ кей на пътническото пристанище във Варна, архитектката е разположила сградата на новия терминал на един от освободените кейове на товарното пристанище. Дължината на новия пристан трябва да позволи обслужването на два круизни кораба едновременно. Според проекта подходът към пътническия терминал и връзката с инфраструктурата около нея се осъществява посредством рампи, разположени във височина над парка. По този начин трябва да есе избегне пресичането на пътя на движение на пасажерите и движението на разхождащите се в парка. Част от пространството на парка се развива под сградата. Концепцията на проекта, изработен от Емилия Манева пресъздава връзката на сградата на новия пътнически терминал с морето.
Отражението на новата морска гара във водната повърхност завършва в композиционно отношение цялостния й облик.
При поглед от парка, формата на сградата трябва да създава усещане за насоченост към града, допълнена от своето водно отражение.
При поглед откъм пристигащия кораб и морето трябва да се създава представа за вход и врата към града.Според проекта основният функционален обем на сградата трябва да е изпълнен с окачена стъклена фасада като сградата ще бъде защитена от слънцето посредством решетка, разположена пред окачената фасада.
Външното покритие на трафик кулата също трябва де е окачена фасада, като в ниската си част елементите са плътни, а във високата – прозрачни.
За сега обаче реконструкцията на варненското пристанище, което трябва да се превърне в отворена зона до края на май, вероятно ще се ограничи само в рамките на козметични промени.
Изпълнението на проекти като предложения от арх. Манева изисква финансиране, което едва ли ще бъде осигурено.