Непразнично за един от най-западащите градове

Едва ли има жител на София, който иска да живее в един от десетте най-западащи града в света. Но това място й отреди годишната класация на "Икономист интелиджънс юнит" (EIU) - някъде между Дамаск, Триполи, Кайро, които са във или след война.
София се развива, но основните проблеми не се разрешават с очакваното и необходимото темпо, а това пречи градът да е в по-челни позиции и в класациите, и в оценките на хората. И това ще е така, докато и без война някои панелни блокове изглеждат като след бомбардировка, а разхождащите се кучета навяват съмнения за хуманитарна криза.
По повод Деня на София "Дневник" избра няколко основни проблема, за които от години се знае, Столичната община твърди, че се опитва да ги отстрани, но резултатът е със спорен ефект.

Бау-бау
Ако има вечен проблем за София, това със сигурност е популацията на бездомни кучета по улиците. Хиляди ухапани, включително и случаи с фатален край, превръщат решаването му в най-големия приоритет за общината. Или поне такава заявка даде кметът Йорданка Фандъкова след случая на починалия след ухапване проф. Ботьо Тачков през пролетта на 2012 г.
В момента общинското предприятие "Екоравновесие" залага на метода "Кастрирай и върни", т.е. прибира животните, кастрира ги, обезпаразитява ги и ги връща там, откъдето ги е прибрало. Само агресивни кучета се заключват в приют, или поне тези, за които е подаден сигнал за агресивно поведение и служителите са успели да ги заловят. Ако изобщо от "Екоравновесие" изобщо се появят на местопроизшествието, разбира се.
Преди около година първата част от нов приют за 1000 кучета отвори врати, но административно недоглеждане забавя реализацията на втория етап от проекта с места за още толкова животни. Проблемът е в текстове на Наредба 41 към Закона за защита на животните, която урежда строителството на приюти. По старите правила, които важат и сега, според общината изграждането на приют за 500 кучета би струвало 6.5 млн. лева.
С промени от лятото на 2012 г. изискванията в документа бяха смекчени и строителството стана в пъти по-евтино. Но измененията важаха за кратко. Просто Министерството на земеделието и храните забрави да я публикува на сайта си 14 дни за обществено обсъждане, преди промените в Наредбата да бъдат приети. От няколко месеца се готви нов вариант на документа, който да върне по-евтините приюти и да се размрази проектът за втория етап от приюта на София.
През последната година осезаемо намаля броят на безпризорните животни в центъра на града, но глутниците продължават да са част от пейзажа на жилищните комплекси. По официални данни през 2011 г. кучетата по улиците са били около 10 200, а през октомври тази година ще бъде направено ново преброяване. Едва ли обаче данните ще покажат рязко намаление. Амбициозният план на общината е през 2016 г. броят на безстопанствените кучета да е 400-500. Но пък предният график - на тогавашния шеф на "Екоравновесие" и сетнешен министър на земеделието Мирослав Найденов, предвиждаше край на проблема някъде около 2010 г.
Големите дупки в системата продължават да съществуват. Няма регистър, който би трябвало да се поддържа от Агенцията за безопасност на храните. Липсва ефективен контрол върху домашните любимци, защото общината не е успяла да измисли стимул стопаните да регистрират питомците си. Неефективна се оказа мярката да не се плаща такса, ако животното е кастрирано. И изхвърлянето на домашни кучета не е спряло. Пък и общината твърди, че бусове от съседни градове пускат животни. Дори беше подаден сигнал до прокуратурата, по който развитие няма.

Скъп студ
Термометрите на "Топлофикация - София" почти всяка зима отчитат рекорден студ. Включително и през сезон 2012/2013, когато общинското дружество регистрира, че "средните температури са били под нормата, а на моменти са достигали рекорди за последните 36 години". И това било изненада, пишеше в извънредния им доклад от март тази година, изготвен по искане на общинари.
Рекордно студено или не, размерът на сметките предизвика възмущение у някои абонати. Нямаше и как да не е така, след като цената на услугата поскъпна с 2.7 на сто през лятото на 2012 г., но реално то беше усетено с първите сметки. Общината се опита да потуши страстите с обещание за промени, но през есента вече е известно, че повечето от тях няма да влязат в сила от този отоплителен сезон или изобщо някога.
Причината е, че специално сформираната комисия към Министерството на икономиката и енергетиката е спряла работа и не подготвя нужните промени в законодателството. И Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) все още не е разгледала предложенията на общината.
Финансовото състояние на дружеството също е лошо. Само задълженията към "Булгаргаз" са 450 млн. лева. В голямата си част сумата е натрупана до 2009 г., когато топлофикационното дружество беше управлявано от държавата в мандата на тройната коалиция. Това не пречи сегашният министър на енергетиката Драгомир Стойнев да настоява веднага дружеството да започне да се разплаща с доставчика на природен газ.
Между 80 и 90 млн. лева от несъбрани сметки през годините бяха отписани заради изтичането на давностния срок от 3 години. А се трупат и нови. Без промените общината трябва да очаква нова вълна от недоволство на абонати през първите месеци на 2014 г.
И проблемът с концесионния договор със "Софийска вода" е на дневен ред, откакто е подписан през 1998 г. по времето на кмета Стефан Софиянски. Загубите по трасето са над 50 на сто, което оскъпява услугата, но това се отразява само на джоба на абонатите. Клаузите за прекратяването на договора, с които местната управа се е съгласила в едни други времена, са доста неизгодни днес. По сметките на общинарите неустойката при едностранно прекратяване без причина достига до 1 млрд. лева, но доказване на вина на концесионера е почти невъзможна.
Да не говорим, че в 30% от територията на Столичната община няма канализация - основно в новоизградените южни квартали.

"Центърът на София стана най-провинциалното нещо на света" и не само
Управлението на кмета Фандъкова определено ще бъде запомнено с ремонтирането на централните градски части. Нов облик придобиха Ларгото, бул. "Витоша", а амбициите са в близките две-три години да бъдат реконструирани пространството около Националния дворец на културата (НДК) и площадът около църквата "Св. Неделя". Ремонтира се и Женският пазар.
"Дяволът е в детайлите", гласи стар постулат, чиято валидност се потвърди и при тези ремонтни дейности. Още след първия етап от реконструкцията на бул. "Витоша" през есента на 2012 г. избраната нова цветова гама на плочките в жълтокафевия спектър беше определена от архитекти като "боза".
На втория етап се появиха и няколко чешмички по средата на булеварда, които след бурна реакция в социалните мрежи бяха премахнати. Дори кметът изрази недоумение от този детайл и попита чия е идеята по средата на улицата хората да се навеждат и да пият вода. Оказа, че решението е взето от изпълнителя, без да е предвидено в проекта, но подаръка му се прие негативно. Появи и фонтан, но нестандартният му вид също предизвика негативни реакции. И той ще бъде променен, след като Фандъкова помоли специалисти от Националната художествена академия да предложат какви фигури да бъдат поставени около него. Ларгото също беше решено в жълт цвят.
И всичко това накара в интервю за "Дневник" архитектът от "Група град" Пламен Братков да каже: "Центърът на София стана най-провинциалното нещо на света." Дали това е така зависи от индивидуалния вкус, но казано от специалисти тежи малко повече.
А като цяло за благоустройството на града има какво още да се желае. Малко са проектите на етажни собственици за санирането на панелки с европейски пари. Няма и план за обща визия. Все пак местната управа готви интегриран план за развитието на града, но той все пак не е завършен и далеч от началото на действието си.

"Гаф за милиони"
Трафикът е обичаен проблем за всеки голям град. И в София е така, но тук придвижването с градския транспорт не се приема като алтернатива от доста жители и гости на столицата. Носят се легенди за всякакви перипетии - от полуразпаднал се автобус по време на движение, през сблъсък с контрольори до странен, дори неприятен, аромат в превозното средство.
Факт е, че с бавни темпове общината купува нови (при това енергийно спестяващи) автобуси, предстои и доставка на нови тролеи и трамваи. Но пътуването по автобусните линии 305, 310, 413... все още се равнява на екстремно преживяване.
Новите правила, с които паркирането в центъра поскъпна преди година, основно донесоха повече приходи за "Център за градска мобилност". Трафикът си е все така засилен, а паркирането на колите се съсредоточава на границата между синя и зелена зона или по близките до тях улички, където спирането все още е безплатно.
И това общинско търговско дружество не е в добро финансово състояние, защото има десетки милиони задължения към частни превозвачи, които обслужват някои линии на градския транспорт. И всяка година размерът им се увеличава без данни и ясни аргументи с колко и защо.
Последният скандал в сектора е известен като "гаф за милиони". Преди една година двама зам.-кметове на транспорта Любомир Христов и на бюджета и финансите Дончо Барбалов внесоха доклад за изплащане на лихви по забавени плащания към "Карат - С" по един от договорите за 16 автобусни линии. В първоначалния вариант сумата надвишаваше 3.2 млн. лева, а по-късно се оказа, че тя възлиза едва на около 600 хил. лева. Сериозни наказания не последваха, освен че беше освободен управителят на "Център за градска мобилност", но дружеството така или иначе от септември вече се управляваше от Съвет на директорите, който пък беше назначен до провеждането на конкурс за ръководство. Конкурс и досега няма.

Вдишай дълбоко
Въздухът в столицата е мръсен, показват данни на различни организации, публикувани през последните години. "България едно от най-смъртоносните места за живеене в света заради лошото качество на въздуха", написа онлайн изданието EurActiv през 2011 г. Запрашаването с фини прахови частици в столицата през зимните месеци е над нормата, показват и изследванията на Изпълнителната агенция по околна среда към Министерството на околната среда и водите.
Целогодишно причината е автомобилният трафик, а през студените месеци - домакинствата, които се отопляват на дърва и въглища. В комплект с безветрие понякога въздухът наистина е непоносим. В миналото проблем беше и заводът в Кремиковци, който вече не функционира.
Особени мерки не се предприемат, а по-скоро при прекалено превишаване на нормите, властите дават информация как населението да се предпазва.
Проблем е и липсата на завод за отпадъци. Обещаван от години, той е на път да бъде изцяло построен. Стига на 18 септември 2013 г. Върховният административен съд да не върне избора на изпълнител на проекта, който се осъществява по оперативна програма "Околна среда". Ако до края на 2012 г., когато изтича този програмен период и се затваря възможността за договаряне, не се проведат процедурите и не се подпише договор, София ще загуби еврофинансирането. Но може и съдът да не спре поръчката и всичко да приключи в интерес на местната управа и столицата да има цял завод да отпадъци в края на 2015 г.
Проблемите на София не са само изброените. Градът има и добри страни и предимства, но те се засенчват от големите и дълго нерешени неуредици. Все пак: Честит Ден на София.