Градове, свободни от реклама

Първо Сао Пауло в Бразилия, после Чинай в Индия, Гренобъл и Париж във Франция, Терехарн в Иран и дори Ню Йорк. По всички тези места вече активно работят движения, които искат да освободят градската среда от рекламните билбордове, пише "Гардиън".
Пръв инициативата повежда кметът на Сао Пауло Жилберто Касаб, който през септември 2006 г. въвежда т.нар. закон за чистия град, който забранява всички външни реклами, включително билбордове и големи рекламни пана по фасадите на магазините. Само в рамките на една година след това градът отстранява 15 000 билборда и 300 000 реклами извън габаритите на витрините по магазините. Оттогава на много места в града може да се видят светещи пана, които показват единствено точния час и температурата.
Но за разлика от гражданските движения, които постигат променлив успех, големите промени в регулацията на рекламите естествено се дължат на градските управи. В индийския град Чинай вдигането на билбордовете е забранено през 2009 г. Същото се случва в американските щати Върмонт, Мейн, Хавай и Аляска, където билбордовете са забранени. През 2011 г. Париж приема програма за намаляване на броя на рекламните пана с една трета.

Защитниците на този подход твърдят, че прочистването от визуалното замърсяване на билбордовете е важно, тъй като те носят не просто търговски послания, но и се преплитат много видимо с градската среда. И за разлика от другите рекламни канали, които потребителите може да подбират чрез избора на телевизионни или радиоканали, покупката на издания и т.н., билбордовете са просто част от околната среда, която те не могат да избегнат и чиито послания не биха могли да филтрират.
Затова не е случайно, че миналата година представители на ООН публично призоваха за дебат по темата и настояха държавите членки да бъдат съпричастни към проблема за влиянието на търговската реклама и маркетинг върху публичното пространство. Забраните на външната реклама са важни, за да се достигне до нов баланс в използването на публичните места, смятат експерти.
Разбира се, и взимането на крайното решение за пълна забрана на билбордовете не се приема еднозначно, а и не е лесно приложимо. Много градове просто нямат финансовите средства, за да "откупят" обратно заетите публични пространства. В същото време премахването на паната разкрива недобре поддържани фасади, разлики в социалното благополучие на жителите на различни квартали и т.н. Много често рекламни фирми предоставят безплатен WiFi срещу правото да поставят своите пана на определени места в градовете, а интернет връзката е облага, от която съвременните потребители трудно биха се отказали. Затова дебатите по темата тепърва предстоят.
