Архитекти, изкуствоведи, художници за паметника пред НДК: Демонтажът е завръщане към соца
"Примитивна и реваншистка акция" и "завръщане на идеите към соца" - така архитекти, изкуствоведи и художници определиха демонтажа на паметника "1300 години България" пред НДК в блицанкета на "Дневник". Паметникът е нарочен за демонтаж и преместване с решение от 2014 г., което Столична община съобщи, че ще изпълни това лято.
Повторни протести на Съюза на художниците, петиция и граждани, които за кратко блокираха кръстовище край НДК този вторник се изправиха срещу мнения като това на културолога от СУ проф. Александър Кьосев отпреди време - "Този паметник ме обижда". Междувременно български и чуждестранни архитекти посочиха паметника като възможност България да се отличи, поставяйки го в нов контекст. Шест от осем професионални мнения в анкетата смятат, че демонтажът е грешка, но повечето са съгласни, че "преместването" му е равносилно на унищожаване.
"Демонтажът е свенлив синоним на одобрен вандализъм
- едно от пропагандните средства на революциите. Абсолютно е враждебно за цялата ни крехка култура да се демонтира, с това само ще се потвърди, че мислим с идеите на соца – "ний старий свят ще разрушим", след което се строи нещо не по-малко гадно. Всякаква форма на демонтажа рикошира върху всички останали художници – лишават се от свобода, чустват се заплашени от народните, пардон, взимащите решение маси, отрича се крилатото "ars longa, vita brevis". Паметниците принадлежат на времето, в което са направени, а то е изживяно независимо от оценката му при следващите поколения. Паметниците напомнят какво е било със знак плюс, но и със знак минус. Този паметник е реализиран като част от модернизацията на града, много от нейните резултати ползваме без да се сещаме." Това е коментарът на Яра Бубнова, куратор, заместник-директор на Националната галерия, член на Института за съвременно изкуство (ИСИ).
Според Бубнова "1300 години България" трябва да се консервира на мястото си с визуален и текстови съпровод, който го контекстуализира. Това трябва да стане с конкурс и концесия. "България надали ще има шанс за подобни мащабни художествени решения в обозримо бъдеще."
Каква е разликата между общината и Киро Японеца?
"Против събарянето сме. Всички аргументи вече са казани - ансамбъл; памет; не може да се събори само защото на някого не му харесва; това, че някога са разрушени паметни плочи, не означава, че този акт трябва да се повтори и сега и т.н, и т.н Не сме съгласни само с "патриотичните" аргументи за запазването му - той отдавна не е паметник на българската история (и е спорно доколко някога е бил)." - WhATA, архитекти, автори на блога Whata.org.
Според тях бъдещето на "1300 години България" след демонтажа е... "Никакво. Той е от онези паметници, които са непреодолимо свързани с мястото си и с околните сгради. Не може да бъде преместен на друго място. А и е проява на естетическа неграмотност да се смята, че могат да се отделят части от него - металните пластики - и да се експонират отделно. Отделно, каква е разликата между Столична община, която остави тази своя собственост да се саморазруши и Киро Японеца, който направи същото с Двойната къща на бул. Левски примерно?"
"Остане ли - варианти много. От това да се реставрира, през това да се консервира както си е сега и да ни напомня за времето си с всичките му "възторзи" и провали, до това да се направи истински конкурс за бъдещето му заедно с възстановяването на паметните войнишки плочи", смятат WhATA.
Паметникът няма да изчезне, както не изчезна и Мавзолеят
Мария Василева, куратор и член на ИСИ: Премахването на паметници е примитивна реваншистка реакция, която няма нищо общо с цивилизованото отношение към историята и истинското желание да я съхраним, за да се поучим от нея. Оставянето на който и да паметник да стигне до разруха и това да се използва като претекст за унищожаването му говори още по-лошо за нашите културни навици. В този случай властта използва всякакви унизителни методи, като противопостави един монумент на друг; професионалното мнение на това на "хората" и така демонстрира, че нищо няма да я спре да направи това, което си е наумила. Този тоталитарен подход напомня най-мрачните времена от близкото минало. Но паметникът няма да изчезне толкова лесно. Както не изчезна и Мавзолеят. Историята за него ще остане като мръсно петно върху лъскавата физиономия на управляващите.
Паметникът има нужда само от малко време,
смятат архитектите от сдружение "Трансформатори", създатели на инициативата Memoreality, вдъхновена от паметника. "Какъвто и демонтаж - цялостен, или само частичен - на скулптурите- както е упоменато в решението на СОС от 18.12.2014 г. ще бъде равнозначен на окончателно разрушаване на една художествена композиция, част от целия комплекс НДК, важна част при това. Национален дворец на културата и парковото пространство около него са част от културен маршрут на Съвета на Европа (Който България председателства догодина - бел. ред.).
Това, което искаме е още малко време за паметника - години, през които да бъде отворен за посетители, експозиции, пърформанси, обвързани със съвременната история на България, така че да може да бъде оценен по достойнство като един наистина провокиращ, буден мемориал. И споменаван с много повече от "голотата" и "грозотата" на конструкцията си в момента. Наистина е необходимо време, за да бъде преоценен като паметник.
Ако бъде демонтиран, там буквално ще остане дупка. Няма никакви индикации, че ще бъде отново монтиран някъде, както няма и че ще бъде възстановен наистина военния мемориал - и за двата паметника Столична община реално много дипломатично излиза от ангажимент за изграждане. Протестът ни е и срещу противопоставянето на двата паметника. Реално с планираните средства за демонтаж (поне споменатите 70 000 лв.) - общината може да отвори и освети тази "архитектурна конструкция" и да разполага с още един интересен културен актив в пространството на НДК."
Паметникът не съществува, дебатите са излишни,
смята художникът Петко Дурмана, основател на популярната група "Публично изкуство в България" във "Фейсбук". "Паметникът "1300 години България" на практика вече не съществува не заради някакви естетически или политически причини, а заради изключително некачественото му строителство. На практика той не може да бъде възстановен, опасен е и Столична община е взела най-доброто решение за него, да го демонтира и да възстанови на негово място съществувалият преди това войнишки паметник. Дебатите за естетическата му стойност и ролята му вече са напълно излишни, а причината за тях е изключително силното политизиране на темата. Като творец мнението ми за паметника е, че композицията е хаотична, мястото неподходящо, смесени са по неуспешен начин архитектурен и фигуративен монументализъм (така нареченият от авторите му синтез), а основната причина за отношението на гражданите към него е това, че неправилно е обърнат на север и създава зловещо усещане с хвърлената си сянка върху минувачите, които така виждат само силуетите на фигурите в контражур."
Мащабът на това мислене няма да се повтори, за добро, и това е друг довод да се възстанови
Така смята художникът Лъчезар Бояджиев, автор на много проекти в публично пространство, член на ИСИ и на Експертно-художествения съвет за паметници към Столична община, функциониращ от 2015 г. "Обектът трябва да бъде възстановен като част от урбанистичния комплекс на НДК и градинката. Този комплекс – урбанистичен, а не само паметника, е шедьовър на соц. модернизма. Мемориалните стени, на чието място е издигнат и които помня от детството си като мрачно и тъжно място, могат да намерят ново по-достойно място в града. Мащабът на това мислене няма да се повтори в България, за добро, и това е друг довод да се възстанови."

Демонтирането му не съставлява "бъдеще". През годините след 1989 г. се родиха множество проекти, които преосмислят мястото на обекта в София – все не им обръщат внимание... За разлика от Бузлуджа, този паметник има ясен референт – българската държавност, макар и видяна от гледната точка на спорен исторически период. Който иска да го няма този паметник има проблем въобще с това, че има травматично минало. Но миналото няма как да изчезне, нито някой някога ще възстанови пропиляните години."
Градовете не са музеи
Теодор Караколев, студент по изкуствознание, съосновател на инициативата "Български архитектурен модернизъм" и едноименната пътуваща изложба: "Паметникът "1300 години България" не би могъл да съществува самостоятелно - като идея е замислен като свързан с цялата структура на площада около НДК. Безспорно той е едно интересно произведение на изкуството. Градовете обаче не могат да се разглеждат само като музеи. Паметниците съществуват, тъй като искат да предадат някаква нематериална памет. Ако този обект - без значение по какви причини - е загубил тази си функция и не може да предаде нематериалната памет и послание, то няма смисъл той да продължи да съществува. Не е адекватно да пълним градовете си с обекти, които дори да са интересно изкуство, всъщност носят единствено негативни емоции на жителите на града. А според мен паметникът напълно е загубил своята функция да предава спомена за богатата многовековна история на България."
Много по-добър пространствен ефект би се постигнал чрез вкопаване
смята арх. Любинка Стоилова, специалист по модернизма и дългогодишен експерт към общинското дружество "Стара София", отговарящо за културното наследство. "Паметникът би следвало да се запази и укрепи като свидетел за времето на неговото създаване и на посттоталитарния преход. В днешния си оглозган вид той е много по-интересен носител на многопластови значения, отколкото оригиналът. Неговото запазване би било по-ярък знак за толерантност, отколкото множество вербални декларации за това. Средствата за демонтаж и пренасяне на остатъците от паметника, както и за обезопасяване/заличаване на следите на място, биха били достатъчно за консервиране на съществуващото положение."
След демонтажа арх. Стоилова очаква частите да се преместят в музей. Но "много по-добър пространствен ефект би се постигнал чрез вкопаване, отколкото чрез извисяване на всякакви новоизградени елементи. Алтернатива би било да се свържат възстановените плочи с имената на загиналите през войните в единна мемориална структура с параклиса и момериала на жертвите на тоталитаризма като се осмисли и съществуващото по-ниско ниво около паметника "1300 години България".