Ремонтите: как го правят в Холандия

Ремонтите: как го правят в Холандия

В информационния център в общината на Утрехт
В информационния център в общината на Утрехт
Разбира се, че винаги има недоволни от затворената улица или критики защо тези плочки, а не други, казва Тиерк ван Импелен от Информационния офис на CU2030, мащабен проект за преустройство на централната част на Утрехт, Холандия. Офисът е в самата страда на общината, непосредствено до централната гара. Пред офиса, чиято врата е отворена, има макети, информационни табла, брошури. Затова винаги се стремим да свършим много предварителна работа, допълва Тиерк, който е близо десет години на тази работа.
Преди да започне строеж, фирмата трябва да представи за одобрение в плана си отговори на четири точки:
- достъпност: къде и как хора и коли да преминават, докато върви строежът;
- пригодени нови условия за живот: пренареждане на паркоместата, яснота кога ще има вибрации и голям шум. Не е без значение, ако имате малко бебе или учите за важен изпит;
- безопасност: всякакви мерки – да не падне оградата, например;
- информираност: с кого от фирмата хората се свързват по мобилен телефон. Но не само. Добре е да личи къде точно зад оградата има магазин или ресторант.
Това е само началото. При одобрението се търси координираност между различните фази и фирми-изпълнители. Винаги се налага фирмите по водоснабдяване, електроснабдяване и комуникации да имат работа на едно и също място, затова от самото начало са във връзка. И тук вече общината влиза в ролята си да направи този процес гладък: не само да изисква, а да помогне решенията да се взимат заедно. "Ние сме съседи и трябва да решаваме заедно, нали?", казва Тиерк. Той е този, които свиква тези срещи, за които се чувства като "пръв сред равни" – просто ги координира и насочва. Иначе холандците са доказано добри да работят заедно, дори когато имат съперничещи си интереси.
След сключването на договора следват осем седмици за информиране на хората, на заинтересовани организации. И по горните четири точки се действа конкретно по строителния план – например, достъпно ли е за линейки и пожарни. Питат и организации на хора с увреждания, те имат по-точно око дали хора в инвалидни колички могат да преминат или пък е нужен допълнителен парапет. При вече започнал строеж може да се наложи допълнително адаптиране на тротоара за преминаване. Все пак случва се строителният кран да заеме няколко метра повече от планираното.
Макети в информационния център в общината в Утрехт
Макети в информационния център в общината в Утрехт
Мейл, телефонно обаждане, коментар в социалните мрежи: всичко може да се ползва, за да се даде информация и отговори на сигнали, коментари, оплаквания. А и институциите си взаимодействат. Почти пред входа на общината е асансьорът, който отвежда потока хора към пероните на гарата. Ако при проблем някой звънне в общината, оттам не вдигат рамене в знак на незаинтересованост. Просто насочват към жп компанията, защото тя стопанисва асансьорът. Важното е да се свърши работата.
Нормално е да се правят дни на "отворените" врати на строителната площадка. Или строителната фирма да даде възможност хората да паркират колите си, когато няма строителни работи събота и неделя. Иначе строгите в Холандия правила за реклама са гъвкави, за да помогнат на магазини и ресторанти да преживеят по-леко ремонта: могат да използват паната на оградата, за да напомнят, че имат нова стока или специално меню. И подходът към тях се отваря, колкото се може по-бързо, дори и да продължава строителството. И разбира се, когато е възможно.
Системата работи както за малки проекти, така и за големи. Всъщност районът на централната гара в Утрехт е от години огромна строителна площадка и ще продължи да бъде така поне още десетилетие. Това е един от четирите големи града на Холандия с множество университети и креативни бизнеси, привлекателен за млади хора. В един момент развитието се задъхва, идват нови концепции и стил на живот, нуждата от нова визия за града е належаща. Затова и общината се насочва към голямо преустройство. Минава се през множество обсъждания и дори референдум по два алтернативни плана през 2002, когато са и редовните местни избори.
Става дума за близо 60 проекта и то все големи на обща стойност милиарди евро, обединени под общата шапка CU2030 – Централен Утрехт 2030. Всичко е на сайта, има дори лайф-стрийминг къде какво върви на огромната строителна площадка.