Проект за високи сгради до "Цариградско шосе" получи одобрение от общинския съвет

Проект за високи сгради до "Цариградско шосе" получи одобрение от общинския съвет

Проект за високи сгради до "Цариградско шосе" получи одобрение от общинския съвет
Жилищен комплекс, хотел, с височини 61 и 41 метра, и супермаркет ще бъдат изградени на столичния булевард "Г.М. Димитров", в близост до кръстовището с бул. "Цариградско шосе". В четвъртък общинските съветници одобриха устройствен план за парцела, с който допускат проекта, срещу който има 7 възражения от собствениците на три сгради в района.
Одобряването на проекта се бави от лятото заради изискването да му бъде направено транспортно проучване с анализ дали автомобилите, които ще привлекат сградите, ще имат негативен ефект за трафика. Такъв анализ е направен и той е положителен, но от писмо на "Пътна полиция", което е част от документите, се вижда, че няма ясна методика как да се прави той и как да се оценяват ефектите. Анализите се правят по Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии на Министерството на регионалното развитие.
Проучванията се поръчват и плащат от инвеститорите. В случая това са дружествата "Есте пропъртис" - за жилищната и хотелската сграда и "Недвижими имоти София АДСИЦ" за магазина. "Есте пропъртис" е дъщерно дружество на "Адванс пропъртис", в което акционери са Кирил и Георги Домусчиеви и в активите му е комплексът, в който живее финансовият министър Владислав Горанов.
Сгради за 101 метра
Съветниците приеха новия устройствен план за парцела на последната си сесия преди коледната ваканция. Той е частичен и изпреварва цялостния план за район "Дианабад", който се бави повече от 5 години. На сесията си преди лятната ваканция тази година общинските съветници одобриха частичен устройствен план за проект също в "Дианабад", като тогава инвеститор беше издателят на в. "Труд" Петьо Блъсков.
Максималната височина на сградите в терена от малко над 20 хил. кв. метра е ще е 61 метра - около 20 етажа. От проекта се вижда, че инвеститорите имат намерение да я постигнат. Апартаментите в нея ще са 68. Ще има и втора сграда с височина от 41 метра.
Бъдещият хотел ще е на 8 етажа със 140 двойни стаи, ресторант със 104 места и спа с фитнес за 50 човека. Целият комплекс ще се обслужва от паркинг на 4 подземни нива за 196 автомобила, което е с 1 паркомясто повече от необходимия брой, според транспортния анализ.
"Недвижими имоти АДСИЦ" пък планира да построи хипермаркет с паркинг за 256 автомобила.
Възражения срещу проекта са изпратили дружествата "Изток плаза", "Бернард изток тауър", които имат офис сгради от двете страни на терена, МБАЛ "Свети Наум" и живеещите в жилищния блок до терена, който ще се застроява. Протестите обаче са отхвърлени от експертния съвет към главният архитект на София като "неоснователни".
Свързаното с "Изток плаза" - "Изток плаза инвест" пък на 30 ноември тази година получава разрешение за строеж от главния архитект на София за многофункционална сграда с офиси и апартаментен хотел с обща разгърната застроена площ от 30 хил. кв. метра на улица "Тинтява", близо до проекта на "Есте пропъртис".
Управител и акционер в "Изток плаза" е Михаил Тиков, който с това дружество купи "ИПК Родина" за 40 млн. лева през лятото. Тиков е собственик на веригата болници "Софиямед". Акционери в "Изток плаза инвест" са дружеството "Булфарма", където акционерите са Михаил, Иван и Николай Тикови и "ДКЦ Пълмед", което е собственост на "Булфарма".
Освен това от няколко години фирмата "Артекс" строи големи жилищни и офисни сгради по "Тинтява". Техните проекти, както и този на "Изток плаза инвест" също ще привличат още автомобили и ще засилят трафика в района, но въпреки това не са включени в транспортния анализ за бъдещия комплекс на "Есте пропъртис".
Анализът
Промяната на плана с предвиденото от "Есте пропъртис" застрояване беше разглеждана в комисиите в общината през пролетта. Заради изпратените възражения съветниците обаче поискаха да бъде направен транспортен анализ на проекта.
Проучването е направено от проектантското бюро "Илия Бурда". Фирмата от 10 години печели обществени поръчки на общини из страната за проектиране и инженеринг на различни обекти.
В анализа се казва, че е изследван трафикът по кръстовищата на булевардите "Г.М. Димитров" и "Цариградско шосе" и улиците "Методи Андонов" и "Д-р Любен Русев". Служителите на фирмата първо ръчно са преброявали автомобилите на 3 октомври (сряда) в часовете между 07:30 до 09:30 и 17:00 до 19:30 часа.
След това е изчислен капацитетът, като най-много автомобили на час - 850, могат да преминават във всяко от пътните платна по бул. "Г.М Димитров". Преброяването е показало, че между 07:30 и 08:30 само в едното платно на булеварда се движат по 715 коли, а привечер малко над 800. Капацитетът на улица "Любен Русев" пък е по 780 коли на час в платно.
Така от "Илия Бурда" са стигнали до извода, че "не са налице предпоставки за какъвто и да било проблем от комуникационно естество в околната улична мрежа" и дава се положително становище.
Заради липсата на ясна методика за подготвянето на тези анализи и оценката им, Здравко Здравков изпрати проучването за становище до "Пътна полиция". В него се констатира, че общинският съвет е спазил наредбата на Министерството на регионалното развитие, като е възложил транспортно проучване и че в същата наредба не е описана методика как да се прави това проучване и как да се оценяват ефектите. По тази причина "Пътна полиция" са върнали анализа без възражение на компетентния орган - общинския съвет.
Така в четвъртък общинският съвет го прие без дебат, като изказване на направи само Войслав Тодоров от "Нормална държава": "И в момента "Г.М. Димитров" е изключително натоварен. Изграждането на толкова големи сгради ще направи преминаването по него невъзможно."