След поредния инцидент се обмисля преместването на спирката в тунела до НДК

След поредния инцидент се обмисля преместването на спирката в тунела до НДК

Спирката, която често е точка на инциденти
Спирката, която често е точка на инциденти
Статията е допълнена в 12 ч. с уточнение от зам.-председателя на транспортната комисия в Столичния общински съвет Зафир Зарков (ГЕРБ)
Столичната община подготвя проект за ремонтирането на тунела до Националния дворец на културата и обмисля да премести тролейбусната спирка, научи "Дневник" от зам.-председателя на Комисията по транспорт и туризъм към общинския съвет Зафир Зарков. Повод за планираните промени са честите инциденти в подлеза.
Последният инцидент е от 23 март, когато спортният журналист Георги Филипов, чакайки тролея в подлеза заедно със сина си, е блъснат от автомобил, идващ от Петте кьошета. Шофьорът на колата губи контрол при влизането в опасния завой и се врязва в спирката. Детето на Филипов е без наранявания, но той е откаран в болница със счупен нос и контузии по ръцете и краката. Все още полицията работи по изясняването на причината за произшествието.
Във "Фейсбук" Георги Филипов посочи 5 проблема на тунела: осветлението, асфалтовата настилка, липсата на камери, организацията на движението и неподходящите обезопасителни средства. Той заяви, че ще пусне жалба в общината след възстановяването си, и призова софийските власти да вземат превантивни мерки, за да се избегнат бъдещи инциденти.
МВР и експертите за тунела
По данни на МВР тази година няма други регистрирани инциденти в тунела. Поради това подлезът не се смята за участък с концентрация на произшествия. От пресцентъра на институцията заявиха за "Дневник", че ще отправят препоръки към Столичната община за промени в тунела, чрез които да се избегнат катастрофи в бъдеще, но не уточниха конкретно какви ще бъдат те.
Председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров коментира, че според него основната причина за честите инциденти в тунела е високата скорост. "Необходимо е поставянето на камера в началото на тунела, както и шумяща маркировка, които да принудят шофьорите да спазват ограничението от 40 км/ч. Обезопасяването на тролейбусната спирка трябва да започне още от самото начало на участъка, за да не се стига до подобни инциденти", добави Тодоров. Той смята, че осветлението е слабо и рязката промяна на светлината заслепява шофьорите, влизащи в тунела.
Според експертите е наложително в тунела да се постави камера, която да следи за спазването на ограничението от 40км/ч.
Според експертите е наложително в тунела да се постави камера, която да следи за спазването на ограничението от 40км/ч.
Емил Марков от Института по пътна безопасност смята, че най-добрият начин за обезопасяване на спирката е т.нар. двойна мантинела. Според него тя би предпазила чакащите при евентуален инцидент. Като превантивна мярка той посочи и поставянето на светлоотразителни ограничители за тролеите от градския транспорт, както и смяната на асфалтовата настилка, която през зимата се заледява и представлява сериозна опасност.
В участъка често има катастрофи
Най-тежкият инцидент датира от 2002 г., в който жена загива, докато чака градския транспорт на спирката, а двама души са тежко ранени. Катастрофата е предизвикана от мокрия асфалт в подлеза. В края на декември 2013 г. пък възрастен мъж и внукът му са откарани в болница отново след като са ударени от автомобил, който също не е успял да вземе завоя. През януари 2015 г. в рамките на 2 часа два различни автомобила се блъскат в спирката. Причината и за двете произшествия е високата скорост. Една от колите изкъртва 5 циментови колчета, но за късмет точно тогава е нямало чакащи пътници. След инцидента от Столичната община обещават поставянето на камера, която да следи за спазването на ограничението от 40 км/ч и създаването на изкуствени неравности с цел предотвратяване на нови произшествия.
Камера все още няма, а колчета бяха поставени през 2017 г. Те предизвикаха недоволство сред гражданите, тъй като бяха сложени накриво. По-рано тази седмица по" Нова телевизия" експерти към Столичната община заявиха, че всъщност колчетата се използват като антипаркинг метод, а не са обезопасителни. В следващите дни комисията ще обсъжда дали те да бъдат сменени и дали има полза от тях.
От Столичната община заявиха, че колчетата са антипаркинг метод и не биха възпрепятствали евентуална катастрофа
От Столичната община заявиха, че колчетата са антипаркинг метод и не биха възпрепятствали евентуална катастрофа
Какви мерки ще бъдат предприети
Зафир Зарков (ГЕРБ) каза, че основната пречка, заради която до момента не са поставени камери, е точка от закона, непозволяваща на общината да осъществява контрол над скоростта. "Ще внесем предложение, което да дава правомощия не само на полицията, но и на общината да регулира скоростта в тунелите и останалите опасни участъци. Има проект, предвиждащ преместването на спирката в края на тунела в посока бул. "Черни връх". Там мястото е по-безопасно", коментира Зарков. Днес Зарков уточни по телефона, че е имал предвид преместване на спирката към стената на тунела в близост то входа на подлеза.
Обозначение къ ще се намира спирката. Снимката е предоставена на "Дневник" от Зафир Зарков.
Обозначение къ ще се намира спирката. Снимката е предоставена на "Дневник" от Зафир Зарков.
Той добави, че след като бъде обсъден проектът за ремонт на тунела, ще се разбере какви конкретни промени ще се направят при осветлението, асфалта и преорганизацията на движението. Какви мерки ще бъдат предприети
Симеон Славчев (Политическа група 5), който е член на същата комисия, заяви, че в тунела трябва да бъде извършен цялостен ремонт. "Най-важната промяна е да се обезопаси спирката чрез предпазни средства, покриващи стандартите. Поставените колчета в момента не са качествени и спешно трябва да бъдат подменени. Още следващата сряда ще предложа всички нужни промени и се надявам в най-скоро време да се започне работа. Обмисля се и премахване на спирката, но първо е необходим анализ. Жалко е, че всички се активизират едва след подобен инцидент", коментира Славчев. По думите му до момента ремонтите на участъка са били отлагани, тъй като общината не е успяла да намери изпълнител на обществената поръчка. Очаква се този път да се потърси външна компания.