Вдигането на данъка на старите коли в София не цели подобряването на въздуха, обяви опозицията

Само с 2 гласа повече ГЕРБ и ВМРО успяха да прокарат вдигането на двата местни данъка в София – за старите и мощните коли и за възмездните сделки с имоти, в транспортната комисия на Столичния общински съвет (СОС). Против гласуваха "Демократична България" и БСП, а Борис Бонев се въздържа.
Опозицията първо настоя тази точка да не се гласува днес, а само да се обсъди, защото повишаването на тези данъци ще засегне много софиянци, а и не е ясно получените 38 милиона лева повече приходи за какво ще се похарчат.
Председателят на комисията Карлос Контрера от ВМРО обаче каза, че по закона за местното самоуправление точката трябва да се гласува най-късно до 11 декември. Това значеше тя не може да се отлага.
"Няма такова изискване в този закон", репликира Бонев, след като направи справка в лаптопа си. Контрера се поправи, че имал предвид друг закон – за нормативните актове. Бонев след минута отново обяви, че и в този закон няма такъв срок. Това наложи председателят да подложи на гласуване дали комисията въобще да вземе решение по тази точка днес.
Само с един глас повече – съветниците от ГЕРБ и ВМРО успяха да парират идеята за отлагане на вдигането на двата данъка. Против бяха "Демократична България", БСП и Борис Бонев. Оказа се, че ГЕРБ си е поставил задачата точката да влезе за гласуване на сесия на СОС до края на декември и новият размер на двата местни данъка да важи от 1 януари 2020 г.
Вносителят на предложението, кметът Йорданка Фандъкова, не присъства на заседанието, но заместникът й Дончо Барбалов разясни, че се очаква от увеличения данък приходите да нараснат с 18 милиона лева. От тях 10 милиона ще бъдат дадени на районните кметове за ремонти на тротоари и зелени площи.
"Това повишаване на данъка ще засегне 60% от колите в София, а мотивът, че така ще се намали замърсяването на въздуха е несъстоятелен", според Калоян Паргов от БСП. Той препоръча да се намерят ефективни стимули хората с коли, произведени до 2010 г., да си купят по-нови, което реално ще допринесе за подобряване качеството на въздуха.
От вдигането на данъка с 20 лева никой няма да слезе от колата си, убеден е и Владислав Панев от "Демократична България", който е съпредседател на Зелено движение. Според него от тази мярка няма да има никакъв ефект върху качеството на въздуха.
Принципът "замърсителят плаща" реално не е спазен с тези мерки, обяви независимият Борис Бонев. Той директно се обърна към зам.-кмета Барбалов да изготви ясен списък с конкретни мерки и обекти, за които ще се разходват парите от повишения данък. "Ремонтите на тротоари и улици нямат отношение към чистотата на въздуха", отбеляза той.
Нарастват разходите за поддържане на транспортната мрежа, обясни Контрера. Само по новия, трети, метродиаметър е планирано влаковете да изминат 900 000 км през 2020 г. и това изисква още средства. Бонев изчисли, че при 16 лв./км, колкото струва метрото, ще са нужни 14.5 милиона лева само за поддръжката на третия лъч.
Опозицията в транспортната комисия на СОС направи извода, че всъщност вдигането на двата местни данъка е за да се дофинансира градският транспорт, а не е за подобряването на въздуха в София.