Все повече, но се ползват в централните квартали: Е-тротинетките засега не превземат София

На живо
Заседанието на Народното събрание

Все повече, но се ползват в централните квартали: Е-тротинетките засега не превземат София

Все повече, но се ползват в централните квартали: Е-тротинетките засега не превземат София
Hobo
Броят на е-тротинетките се увеличи почти девет пъти в София за две години, но те все още не стигат до по-крайните квартали. Нарастването им не доведе до предричания от някои хаос по улиците, но забраната за каране по тротоарите не се спазва, а след ползване тротинетки често се захвърлят буквално навсякъде.
Вече над 1300 е-скутери на компаниите Lime, Hobo и Brum се ползват под наем в София, а в началото през август 2019 г. бяха 154. Компаниите обаче са препазливи в плановете си за увеличаване в столицата, а планират услугата в други градове.
Все още не са в ролята на довеждащ транспорт
Плановете, че тротинетките да станат довеждащ транспорт в кварталите до метрото и главните артерии на градския транспорт все още не се получават. "За да станат, трябва да ги има навсякъде. Като ги оставяме често в кварталите - до метростанциите и кръстовищата, хората ще започнат да разчитат на този вид транспорт", препоръча Петко Анчев, оперативен мениджър на американската "Lime" за България, Гърция и Кипър. Най-сериозният пробив извън центъра е в Студентски град, където тротинетките са буквално основен транспорт в посока мол "Парадайз" и втората метролиния, отбеляза той. По този маршрут сега липсва обществен превоз.
Според оценката на Lime София може да "понесе" до 1200 тротинетки.
"Зоната ни на север стига до Централната автогара, на изток - до кв. "Гео Милев", на юг - до мол "Парадайз" и на запад - до "Овча купел", обяснява Йордан Георгиев, ръководител на "Brum".
За конкурентите им от Hobo границите стигат до кв. "Банишора", кв. "Кръстова вада", "Манастирски ливади" и "Борово".
Велоалеите към НДК са най-предпочитани
Най-доброто място за каране на тротинетките са велоалеите, но в София тяхната мрежа е накъсана. Вероятно затова най-предпочитаният маршрут е по бул. "Дондуков" и ул. "Раковски" към НДК и Южния парк, където има обособени велоалеи. Средното пътуване трае 9 минути, което с началната такса струва около 3.50 лева.
Ул. "Шести септември" - стоянка за "двуколесни возила", включително тротинетки, е превзета от автомобил.
Ул. "Шести септември" - стоянка за "двуколесни возила", включително тротинетки, е превзета от автомобил.
За паркирането на тези возила Столичната община обособи близо 200 безплатни стоянки в синя и зелена зона. Гладът за паркоместа в центъра обаче трудно понася този жест и водачите на автомобили не се страхуват да паркират в тях. Контрольорите на Центъра за градска мобилност обаче не ги санкционират, тъй като тези паркоместа като безплатни не са им важни.
Пешеходците са търпеливи към каращите тротинетки, защото новото возило все още се възприема като "една от мерките за по-чист въздух в града", както обяви при старта им кметът Йорданка Фандъкова.
Тротинетките вече стигат до морето
"Ноbo" вече са във Варна и Пловдив, а "Lime" също е в Пловдив като се готви до края на есента да стигне до Варна, Бургас и Габрово. "В Стара Загора има сериозна велоструктура и затова там имаме 200 скутера, в Пловдив са 300", обясни Анчев.
Въпреки разрастването все още не е ясно дали тези возила ще се наложат като улеснение за кратки разстояния или са поредната европейска "мода", която бързо ще отстъпи с появата на следващата "новост".
Тротоарите са абсолютно забранени за каране
Абсолютно е забранено карането по тротоари и в пешеходни зони, напомнят непрекъснато и фирмите.
Позволено е карането по улици и шосета с ограничение до 50 км/ч, а разрешената скорост за тях е до 25 км/ч. Каската е задължителна за непълнолетни водачи, а при каране вечер се изискват светлини и светлоотразители. Забранено е двама души да се возят на една тротинетка, както и говоренето по телефон по време на управлението.
При произшествие клиентите на "Lime" имат застраховка "Гражданска отговорност", обясни Анчев. Тя не е задължителна не само в България, но и в други страни. Във Франция темата дълго се дискутира, но накрая се прие да не е. В Париж глобата за неправилно паркирана тротинетка е 35 евро.
В САЩ всеки може да припечелва от е-тротинетки
В САЩ те са масов транспорт за пътуване до работното място. В Сан Франциско и Лос Анджелис с тях се пътува дори повече километри до работното място. Там някои хора си докарват допълнителен доход от тротинетките. След регистрация всеки гражданин има право вечер да събере изоставени от клиенти тротинетки, да ги зареди през нощта вкъщи и сутринта да ги върне на улицата. За всяка заредена получава 5 долара. Ако намери захвърлено в кофите за смет или в парка возило, което служителите на фирмата не са открили лесно, взема 30 долара.