Валидаторите отхвърлят дневно по 600 плащания с банкова карта в транспорта на София

Плащането с банкова карта на пътуване в градския транспорт в София - нововъведение, което би следвало да е достъпно от 1 януари 2023 г., не винаги е успешно. Граждани - клиенти на различни банки, сигнализираха "Дневник", че при влизане в метрото, трамвай, тролей или автобус валидаторите-четци не приемат плащането. За да не бъдат глобени, хората се принуждават да купят билет от водача, който струва по-скъпо, а и не дава право на прекачване.
Според организаторите на тази услуга причините са най-вече в недостатъчна финансова наличност в съответната сметка или ограничения от страна на банката-издател на картата - проблем, по отстраняването на който се работи. Добавят, че са търсили да постигнат изключителна бързина на услугата, за да се избегне струпване на хора и опашки на валидаторите и входовете на метрото.
Много или малко са 600 отказа на ден
Ежедневно над 60 000 пътувания с банкови карти отчита автоматизираната система за електронно таксуване. От тях едва под 1% (600 плащания) не се осъществяват, съобщиха за "Дневник" от консорциума "Си Ен Ес-София тикетинг систем", който въведе и поддържа новата тикет система.
От Банка ДСК, чието дъщерно дружество "ДСК Мобайл" е разработило платежната инфраструктура, добавиха, че ръстът на потребителите на тази услуга расте устойчиво - пътувания с банкова карта или електронен портфейл в градския транспорт на София през февруари са 1.3 млн. Само в деня 14 март те са 70 хил. като 30 хил. от тях са в метрото. И според банката отхвърлените плащания с банкова карта са под 1%, но пък това означава, че и броят на клиентите, изпаднали в затруднение, също расте.
"Идентифицирани са единични проблеми при валидации с карти, издадени от някои банки - например ограничения от банката-издател, свързани с необходимост от верифициране на пин-код след определен брой безконтактни транзакции. Сигналите са комуникирани със съответните банки, които работят по отстраняването им", обясниха от консорциума "Си Ен Ес-София тикетинг систем", на запитване на "Дневник".
Според ДСК в единични случаи плащането е било неуспешно , защото банката-издател изисква въвеждане на пин код след определен брой безконтактни транзакции. Оттам съъбщиха, че са насочили този проблем към съответните банки и картови схеми (Visa, Mastercard и Борика), които работят по отстраняването им.
Това, което е важно за банките и доставчиците на платежни услуги, е, че за този тип транзакции в градския транспорт не следва да дефинират картите си да изискват ПИН изобщо или на всяка шеста транзакция. Препоръчваме на всяка банка/ доставчик на платежни услуги, който издава платежни карти или управлява виртуални платежни карти през електронни портфейли, да си направи съответния анализ и при необходимост да се свърже с картовите организации (Visa, Mastercard и Борика) за допълнителна консултация и съдействие, информират от ДСК. |
От Центъра за градска мобилност (ЦГМ) също са отправили въпроси към банките за тези случаи. Валидаторите разчитат картите на всички банки, но може дадената карта да е блокирана, предположи Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ.
"Например пътувате с банкова карта, но вашата банка, да речем "Уникредит Булбанк", не оторизира плащането към Банка ДСК. Друг неприятен проблем с определена банка: оказа се, че там на всяко безконтактно плащане искат въвеждане на пин-код. Това не зависи от нас, а от банките", обясни той за "Дневник".
Какво съветват банките
В "Уникредит Булбанк", чиито клиенти са и сред хората (но не само), съобщили за проблема на "Дневник", нямат регистрирани оплаквания за такъв проблем. "Предвид количеството на извършваните подобни транзакции всеки ден системен проблем би бил забелязан веднага. Възможно е да има конкретен проблем с пластиката на картодържателя или в самото устройство на превозното средство", предположиха от банката. Препоръчаха на техните клиенти да се свържат с контактния им център на тел. 070018484 или да пишат на [email protected], за да бъде разрешен проблемът, ако е свързан с пластиката.
За да избегнат това неудобство, от оператора на тикет системата "Си Ен Ес" препоръчват "пътуващите с градски транспорт в София, които срещат подобни затруднения, да въведат банковата си карта в приложението wallet на мобилното си устройство и да ползват услугата", ако разполагат с такова устройство. От "Банка ДСК" се присъединяват към тази препоръка и добавят, че в този случай верификацията става чрез биометрични данни, въведени от потребителя, а не чрез пин код.
И едно изключение
Интегрираната система за електронно пътуване поддържа плащането с VISA, MasterCard и bCard, като "изключение правят картите V-Pay, чийто стандарт за сигурност е обвързан с PIN-верификация при всяка транзакция", допълват от консорциума "Си Ен Ес".
"Си Ен Ес" е изпълнител на тикет системата по договор от 2018 г., след като спечели обществената поръчка на ЦГМ за 83 млн. лв. с най-ниска ценова оферта.
Валидаторите-четци на банкови карти в софийското метро са произведени в Русия. Те са избрани от изпълнителя, "защото са добро качество, надеждни и сигурни са, а и цената беше добра", по думите на Ивайло Цаков, управител и съдружник в "Компютърнет сървисиз", една от фирмите в консорциума.