Край новия столичен бул."Филип Кутев" се вдига 60-метрова сграда

Нова 60-метрова кула ще бъде издигната при кръстовището на новия бул."Филип Кутев" и "Симеоновско шосе" в София. Проектът е за огромна по площ жилищна сграда с 18 етажа, с магазини и подземни гаражи и още една 30-метрова. Съседните сгради в квартала са до 26 м високи, 8 етажа.
Преди изграждането на бул. "Филип Кутев"(пуснат за движение през октомври), там имаше едноетажни сгради, ползвани за складове за цветя и автосервизи. С оформянето на новото кръстовище мястото стана атрактивно и на 8 април 2023 г. инвеститорът "Емди тауър" ООД и "Гео пет-м" АД иска изработване на подробен устройствен план (ПУП) и изменение на плана за застрояване. Главният архитект на София арх.Здравко Здравков се съгласява с искането след два месеца, а на 10 януари 2024 г. издава заповед, с която одобрява изменението в плана за застрояване. Това пръв съобщи блогърът Боян Юруков във фейсбук.
По Общия устройствен план (ОУП) на София точно зоната на този терен между двата булеварда "Филип Кутев" и "Симеоновско шосе" е определена за смесено многофункционално застрояване (СМФ). В нея не е посочен горен праг за височина на строителството, но околните по-стари сгради са до 26 м кота корниз.
В случая теренът за новата 60-метрова сграда доскоро е бил разделен на шест малки парцела, в които е могло да се строи до 10 м поради липса на място и отстояние. С градоустройствената заповед на арх.Здравков те са окрупнени в един - 3.7 дка. Така там вече може да се разреши вдигането на 60-метрова кула и още една 30-метрова.
Покрай новия булевард "Филип Кутев" има още зони, позволяващи неограничена височина на строителството според ОУП на София. И там вероятността да се появят още "кули" е голяма, защото планът го позволява.

Кметът на район "Лозенец" Константин Павлов е изразил становище, че първо трябва да се анализира ефектът от увеличената етажност и параметри на застрояване върху транспортната обстановка. Освен презастрояването на района, новите строежи "докарват" още жители с техните автомобили и задръстванията там, както и липсата на паркоместа се увеличават.
"Покрай булевардите със зона СМФ тепърва ще има още такива драми и нищо не може да се направи, докато не се изготви общо проучване на въздействието върху транспортната обстановка", прогнозира Павлов. Сега няма такова нормативно изискване и за всеки строеж се прави отделно. Според него излиза, че няма страшно, но ако се сумира общият ефект от всички строящи се в зоната сгради, изводът ще е доста по-различен. Той предлага на ниво Столична община да се наложи изискване за анализ на общото въздействие върху транспортната обстановка от всички нови строежи в даден район и едва тогава да се разрешава с какви параметри да са те.

Заради възражението на районния кмет и на граждани, живеещи в този квартал, е била изготвено обемно-пространствено проучване в два варианта. Първият е бил за сграда с етажност до 30 м, а вторият - за две жилищни структури с височина 30 м и 60 м. "Изложено е становище, че с вариант 2 се създава повече пространство и се осигурява възможност за по-големи озеленени площи, благоприятстващи по-добрия микроклимат в района", пише в мотивите на заповедта на арх.Здравков.