"Черна кутия": Центърът за градска мобилност има над сто милиона вземания от общината

"Черна кутия": Центърът за градска мобилност има над сто милиона вземания от общината

"Черна кутия": Центърът за градска мобилност има над сто милиона вземания от общината
Центърът за градска мобилност (ЦГМ) има вземания за над 135 млн. лева от Столична община. Те са натрупани назад във времето (при управлението на Йорданка Фандъкова) по договори с общината, която е и едноличен собственик на дружеството и в момента са почти половината от активите му. Това се разбира от одита на ЦГМ, който кметът Васил Терзиев нареди и чийто резултати обяви наскоро. На базата на заключенията му, той определи дружеството като "черна кутия".
Докладът на общинската дирекция "Вътрешен одит" показва и други проблеми, свързани с финансовата отчетност и дисциплина, с планирането на разходи и приходи.
Досега тези стари задължения (трупани до 2018г.) към общината не са били обсъждани публично. В коментарите за тях се разминават и настоящия и предишния зам.-кмет на финансите, които "Дневник" потърси по темата. Изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев нямаше категоричен отговор на въпроса дали ще трябва да бъдат изплатени: "Да, предполагам. Не съм сигурен, затова трябва да проверя".
Одиторите препоръчват центърът да обсъди със Столичния общински съвет (СОС) вземанията, да оправи счетоводната си политика по тях и да бъде изготвен погасителен план. Кметът Терзиев е разпоредил и отделна проверка само за задълженията, научи "Дневник". А вече се подготвя и конкурса за нов директор на дружеството, защото мандатът на настоящия изтече в средата на март.
Как е бил трупан дългът на общината
Задълженията на общината са били вписвани в годишните финансови отчети и осчетоводени в активите на дружеството. От одита се разбира, че през 2009 г. те са 34 млн.лева, на следващата година стават 70 млн.лева, продължават да растат, през 2013 г. вече са 169 млн.лева. и към 2019г. вече са на ниво около 153 млн. лева.
"Голям дял от активите на дружеството (48%) заемат вземания в размер на 135 918 хил. лв. от едноличния собственик на капитала, формирани в периода 2008-2018 г. и непотвърдени от Столична община. Същите са възникнали в резултат на действащи договори между Столична община и ЦГМ ЕАД, съгласно които е договорено ЦГМ ЕАД да извършва разплащания по транспортната задача, срещу което получава комисионно възнаграждение", пише в одита.
На въпрос на "Дневник" как са били натрупани тези вземания на дружеството, изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев отговори: "Трябва да прецизирам, за да ви кажа. Мисля, че е станало в периода 2011-2018 г. Това са задължения, които е трябвало да се изплатят по един или друг начин".
Всяка година в общинския бюджет на София се залагат средства за ЦГМ, които са за подпомагане на транспортните оператори - "Метрополитен", Столичните електротранспорт и автотранспорт. Те са търговски дружества, но трябва да поддържат и нерентабилни градски линии и понасят загуби, които се компенсират от общината, а и от държавата. За 2023 г. напр. общината е дала на ЦГМ 38.3 млн.лева, а държавата - още 56 млн.лева компенсации, пише в одитния доклад.
"Тези 135 милиона вземания са натрупани основно в периода 2009-2014 г., когато общината не е плащала пълния размер на средствата за градския транспорт. Де факто ЦГМ е служил като буфер, за да покрие този недостиг - на транспортните оператори е плащано повече от ЦГМ, отколкото общината е давала на ЦГМ (за тази дейност)", анализира пред "Дневник" общинският съветник Бойко Димитров от "Продължаваме промяната - Демократична България-Спаси София", който е член на комисията по финанси и бюджет.
Дончо Барбалов: Общината никога не е признавала тези вземания
В одитния доклад се посочва дълъг период, в който са натрупани вземанията - основно до 2018 г. и "Дневник" потърси обяснението на Дончо Барбалов, зам.-кмет по финансите между 2011 г. и 2023 г. с въпроса защо Столичната община е плащала по-малко и то години наред към общинското дружество ?
"Възлагани са (от ЦГМ) повече транспортни дейности като обем средства от това, което е било в бюджета на общината за съответната година и оттам са се получили разликите", обясни той. По тази причина Столичната община никога не е признавала тези вземания на ЦГМ, макар те да са заведени като изискуеми, добави Барбалов.
Димитър Дилчев, Дончо Барбалов Йорданка Фандъкова
Дневник
Димитър Дилчев, Дончо Барбалов Йорданка Фандъкова
"Тези пари липсват", коментира сегашният зам.-кмет по финансите Иван Василев пред "Дневник".
Кметът Васил Терзиев е възложил и допълнителна финансова проверка в ЦГМ за изясняване причините и обстоятелствата за да се натрупат тези огромни задължения, добави той.
По времето на г-жа Фандъкова е имало загуба от близо 136 млн.лева в транспорта, която е прикрита със счетоводни хватки. И тук не могат да се оправдават с ковид пандемия, енергийна криза и други подобни, защото е натрупана преди това, коментира и Цветомир Петров, председател на СОС.
Кой трябва да контролира ЦГМ
Собственик на ЦГМ е Столична община, а дейността му се контролира от Столичния общински съвет включително чрез ресорната комисия по финанси и бюджет.
Неин председател в периода на трупане на задълженията е Орлин Алексиев (той беше общински съветник от ГЕРБ три мандата в периода 2007-2019г.) "Дневник" го потърси за коментар, но телефонът му постоянно се включва на режим "заето".
В годините, когато дружеството е получавало по-малко средства от общината, то паралелно е трупало задължения към трите транспортни оператора. През 2015 г. тегли заем от 81 млн.лева от Българската банка за развитие (ББР), за да се разплаща с транспортните оператори и те от своя страна - с доставчиците си. Разрешение за заема е дадено през юли 2015 г. от СОС, така че общинарите би следвало да са наясно, че общинско дружество трупа десетки милиони дългове като твърди, че причината е в общината.
"Защо неглижирането на проблема е продължило толкова дълго и от двете страни е въпрос, на който трябва да отговори ръководството на ЦГМ през годините и ресорният зам.-кмет на общината за съответния период", заяви настоящия кмет Терзиев. Той определи част от ключовите въпроси по проблемите с финансите и управлението на центъра като реторични.
Има ли връзка между заема от ББР и разбитите тротоари
Със заема от 81 млн.лева ЦГМ погасява задълженията към транспортните оператори. От 2016 г. ЦГМ започва да изплаща заема от ББР.
Според общинския съветник Бойко Димитров (той е във втория си мандат), вноските по заема са осигурявани от средствата от платеното паркиране в синя и зелена зона.
"Затова от години не са строени паркинги и не са ремонтирани тротоари със средствата от синя и зелена зона. Парите са отивали да се запълни тази "дупка", коментира Димитров задълженията на Центъра за градска мобилност.
Остават около 40 млн.лева за изплащане по заема и средствата от платено паркиране вероятно ще продължат да отиват в ББР, "поне още две-три години", прогнозира той.
За ремонта на разбитите софийски тротоари предшният кмет Йорданка Фандъкова изтегли 100 млн.лева кредит от Европейската банка за развитие през 2022 г., който софиянци ще изплащат 25 години.
За кмета Васил Терзиев ЦГМ е "черна кутия"
Кметът Терзиев нарече ЦГМ "черна кутия". При катастрофа в нея се пазят данни за причините, довели до инцидента. В случая - за счетоводните схеми, с които са управлявани финансите на общината.
"Одитният доклад нееднократно изтъква липсата на ясни стандарти, правила и критерии, разписани във вътрешните документи на ЦГМ и установени в договорната рамка със Столичната община като причина и възможност за слаба фискална дисциплина, непрозрачност и допускане на документални несъответствия и непроследимост на разходваните средства", коментира той на страницата си във "Фейсбук".
Столичната община през годините не е изисквала от ЦГМ да изпълнява задълженията си за отчетност и прозрачност - дружеството не е предоставяло месечни и тримесечни отчети за изпълнението на договора с общината, установява още одитът.
Може ли Столичната община да се разплати
Кметът Терзиев посочва, че според одитния доклад "вземанията (на ЦГМ) не са документирани надлежно съгласно българското данъчно и счетоводно законодателство, което затруднява законосъобразното им изплащане от общината". Той обаче се опасява, че ако вземанията бъдат отписани като несъбираеми, това сериозно би разклатило финансовото състояние на дружеството с голяма вероятност то "да изпълни условията на Търговския закон за обявяване в несъстоятелност".
В края на 2023 г. ЦГМ отчита задължения в размер на 79,2 млн. лв. към доставчици, персонал, данъчни, по съдебни дела, заеми, др., като най-голяма част от задълженията към доставчици са свързани с транспортните оператори и с изгражданата автоматизирана система за електронно таксуване и видеонаблюдение в градския транспорт. Освен това са установени случаи на отписване на вземания и задължения без да са обосновани, коментира актуалната ситуация в дружеството Цветомир Петров.