Лифтовете на Витоша могат да се модернизират само в същите трасета

Бойко Борисов и Йорданка Фандъкова не дойдоха на днешното извънредно заседание на Столичния общински съвет. Те бяха призовани от председателя на СОС Цветомир Петров преди няколко дни да обяснят мотивите да се продадат общинските лифтове на Витоша. След поредна авария спря да работи и последният лифт - Симеоновския, след като Драгалевския и Княжевския отдавна са извън строя.
На поканата да участват в извънредното заседание се отзоваха зам.-изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по горите (ИАГ) д-р Анна Петракиева, началникът на "Защитени територии" в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) Елена Стефанова и директорът на Природен парк "Витоша" инж.Севдалина Димитрова.
"ГЕРБ продаде част от градския транспорт на София на безценица (за 8.3 млн.лева). Питам защо в целия договор за продажба на лифтовете не е записано това", попита Гергин Борисов от "Продължаваме промяната-Демократична България-Спаси София". В него няма клауза за поддържането им в изправност, не е ясно запазва ли се дейността, дори да не работи и един лифт.
Фандъкова е издавала странни заповеди за лифтовете
Диана Тонова от БСП директно попита общинската агенция за приватизация въобще извършвала ли е следприватизационен контрол вече 17 години от продажбата - дали се запазва дейността (както е по договор) след като лифтовете не работят. Не получи отговор.

Кирил Иванов, експерт: В големите ски курорти съоръженията се сменят, а стълбовете остават
Преди това Андрей Зографски цитира правен анализ, изготвен по поръчка на Направление "Архитектура и градоустройство" през 2020 г. От него става ясно, че издадените заповеди на бившия кмет Йорданка Фандъкова за оценка на лифтовете са били лесно оборени в съда и така са загубени години в безсмислени съдебни дела, посочи Зографски. Нейните заповеди са в противоречие с действащите от над 10 години регламенти на Европейския съюз, е посочено в правния анализ.
Групата на ГЕРБ-СДС настоя, че има начин да се развали сделката по продажбата, но Борис Бонев отвърна, че това е опасно, защото ще започнат дела и София ще остане без лифтове още години.
"От ноември има съдебно решение да се възстанови работата на Драгалевския лифт и то е на база усилията на предишното ръководство на общината в лицето на Йорданка Фандъкова. И сега трябваше да работят два лифта - Симеоновския и Драгалевския", запита Димитър Вучев от ГЕРБ и подсказа, че това не било станало заради бездействието на новата управа. Изтъкна се, че този договор е с най-дългия срок за следприватизационен контрол - 25 години.
От ГЕРБ първо подкрепиха искането на ВМРО въобще да се прекрати заседанието за лифтовете като гласуваха "за", но гласовете им не стигнаха. После Прошко Прошков от ГЕРБ предложи да се изслушат поканените експерти от МОСВ и ИАГ, което бе прието.
Васил Терзиев: Общината да се превърне в добър стопанин на планината
Големият въпрос е има ли шанс лифтовете да се модернизират и софиянци и децата да имат лесен достъп до планината, а не само да се търси кой колко е виновен, призова кметът Васил Терзиев. Той подсказа, че Столичната община би била добър стопанин на планината и препоръча да не се проектира "на парче", а да има свързаност между различните обекти - за ски, за велосипеди и други активности. "Не трябва лифтът да тръгва от нищото и да свършва в нищото", заяви той.
Бизнес интересът на частния собственик на лифтовете на Витоша диктува да има възможност те да се удължат и да минат по нови трасета. Тогава той би инвестирал в модернизацията им. Същата позиция, но с други думи изразиха общински съветници от "Синя София".
Агенцията по горите: Възстановяване само в същите трасета и стъпки
"Планът за управление на Природния парк "Витоша" разрешава реконструкция и възстановяване на същесвуващите съоръжения и трасета, което е в сила по Закона за горите", обясни Петракиева от ИАГ. Тя бе попитана какво е мнението ѝ за предложенията на собственика на лифтовете "Витоша ски", който от години настоява да прокара нови трасета на лифтовете. Петракиева подчерта, че законът позволява обновяване, но само в същите стъпки на стълбовете.
Оказа се, по думите й, че досега нито в дирекцията на парк "Витоша", нито в ИАГ не са внасяни споменатите инвестиционни намерения. "Няма как да планираме нещо, за което не сме сезирани", подчерта тя.

На въпрос дали новият План за управление би предоставил възможност за нови трасета, не бе даден ясен отговор. "Сега се довършва актуализацията на Плана, изготвен през 2016 г. и в близко бъдеще, надявам се, да имаме един наистина съвременен План за управление на парк "Витоша", заяви Петракиева.
Кметът Терзиев предложи да се създаде временна комисия към СОС, която да се занимава само с лифтовете на Витоша. "Поемам ангажимент да има екип в общинската администарция, който да се грижи да започне ефективна работа между институциите, за де не си прехвърляме този горещ картоф още осем години", заяви той.
"1.6 милиона софиянци чакат да намерим решение. След години ще се забрави кой е бил общински съветник или кмет, но е важно децата ни да посещават по-лесно планината, да се учат да карат ски, да карат колела и да я ползват за различни активности", завърши Терзиев.
Председателят на транспортната комисия на СОС Иван Таков от БСП ще свика извънредно заседание следващата седмица, на което ще покани експерти по темата, за да се търсят бързи решения на проблема с достъпа до Витоша.