Радикално обновяване: София ще купува 500 нови трамваи, тролеи и автобуси

Амбициозна програма за купуване на 500 нови трамваи, тролеи и автобуси за общо 1 млрд.лева представи кметът на София Васил Терзиев. Предвижда се да бъдат купени 150 нови трамвая, 75 тролея, 60 електробуса и 220 автобуса. Срокът за изпълнение на програмата е по-дълъг от този мандат - до 2030 г., защото обновяването на градския транспорт, който сега има 1.1 млн.пътувания дневно, е изключително важно за развитието на града. "Години наред не е инвестирано най-вече в трамвайната мрежа", посочи той. В момента се изграждат 11 нови метростанции, добави Терзиев.
В София сега се движат дори трамваи, произведени през 1959 г. по линия 23, даде пример Андрей Зографски, зам.-председател на комисията по транспорт.
"Най-много средства - 608 млн.лева, ще са за 110 нови трамваи - нископодови и климатизирани, плюс още 40 ще се изпратят за цялостна модернизация в чужбина", посочи той. Първата партида от новите ще обслужва линии 20 и 22, които са към кварталите "Подуяне", "Сухата река", "Дружба", "Гео Милев" и др. В програмата се предвижда и внос на пенделни трамваи, които имат две кабини за управление и не се нуждаят от обръщало на крайните спирки. В момента в София се движат 67 нископодови трамвая "Песа", полско производство. Първите обществени поръчки се планират още тази година - за 70 автобуса, 35 хибридни тролейбуса и 18 трамвая, каза Зографски.
Хибридни тролейбуси ще влизат в кварталите
За първи път в София ще се ползват хибридни тролейбуси. Те са симбиоза с електробусите, защото ще се зареждат с ток по време на движение от тролейбусната контактна мрежа. Така ще се спестява времето за зареждане на крайните станции, а и тези хибриди ще могат да влизат във всички квартали , където няма тролейбусна мрежа. Зографски изреди Прага, Братислава, Букурещ, които вече са внедрили такива дуални тролеи.
Общината иска да си върне автобусните линии на концесия
Общо 280 нови автобуса е планирано да се купят по представената програма. От тях 100 ще са на дизел, Евро 6. Това е изискване за военновременен резерв на армията, която действа само с дизелово гориво. 120 от новите автобуси ще са на газ, а 60 ще са електробуси.
В програмата е заложено да се върнат на общината автобусните линии, които сега са дадени на концесия на частната фирма "МТК гроуп". "Неизгодната" за общината концесия изтича през 2026 г. и с новите автобуси, които ще се купят, тези линии отново ще са обслужват от "Столичен автотранспорт".
"Защо са ни нови превозни средства, ако няма кой да ги кара", коментира зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов по повод журналистически въпрос за недостига на кадри. Отскоро той се срещал с агенции за набиране на персонал, които да помогнат да се осигурят нужните водачи, за да имат почивки и да разширяваме градския транспорт.
Откъде ще се намерят 1 млрд. лева
Първо тези инвестиционни намерения на ръководството на Столичната община за 1 млрд.лева трябва да получат подкрепа в Столичния общински съвет, поясни зам.-кметът по финансите Иван Василев. След това ще се търси финансиране по оперативните програми ""Транспорт", "Регионално развитие", "Околна среда" на Европейския съюз, уточни той.
Докладът за радикално обновяване на градския транспорт до 2030 г. е внесен от Васил Терзиев, Иван Василев, Илиян Павлов, Борис Бонев, Андрей Зографски и като съвносители са се подписали Иван Таков от БСП, който е председател на транспортната комисия, Прошко Прошков и Димитър Вучев от ГЕРБ, Карлос Контрера от ВМРО и Красимир Гълъбов, независим.
ГЕРБ: Уговорихме се всички да подкрепят доклада
След брифинга на Васил Терзиев и екипа му от групата на ГЕРБ в СОС свикаха свой, на който напомниха, че подобна програма за 700 млн.лева. е била разработена в края на миналия мандат. Лидерът на групата Антон Хекимян определи като солова пиар акция брифингът на Терзиев. "На председателски съвет се разбрахме всички общински съветници да подкрепят този доклад за 1 млрд.лева. И той да обединява, а не да разединява общинските съветници", подчерта той.
"Ще подкрепя доклада, а и всеки доклад, който гарантира инвестиции в градския транспорт", отбеляза Екатерина Йорданова от ГЕРБ, бивш председател на транспортната комисия (2015-2019 г.). Тя напомни за приноса на предишния кмет Йорданка Фандъкова и на Бойко Борисов като министър-председател за обновяването на градския транспорт на София.