Визионер или администратор: Конкурсът за главен архитект на София започва

София отново ще има временен главен архитект. Периодът, за който беше назначен настоящия арх. Богдана Панайотова, беше шест месеца и той изтича през следващата седмица. Кметът Васил Терзиев ще назначи друг веднага - на 29 януари, се разбра от отговор на Столичната община на въпроси на "Дневник".
След като титулярът арх. Здравко Здравков подаде оставка в края на миналия юли, кметът коментира, че започва подготовката на конкурс за негов наследник, но такъв досега не беше обявен. Той се очаква с интерес, не само заради проблемите с презастрояването и инфраструктурата в града, но ще покаже и дали Терзиев ще приложи намеренията от предизборната си кампания за промени в ролята и обхвата на работа на тази длъжност. Конкурсът ще бъде обявен през втората половина на февруари, потвърдиха от общината пред "Дневник".
Промяна в длъжностната характеристика на главния архитект вероятно ще доведе и до реформи в ключовата общинска структура Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ), която досега се ръководи от него.
Новият временен архитект този път няма да има определен период за работа, а ще остане на поста до избора на титуляр (бел.авт. - но по закон временното назначение не може да е повече от шест месеца). От общината засега не коментират детайли за конкурса. Неговото прозрачно и успешно провеждане беше поставено и сред условията на "Спаси София" да останат в управлението на столицата, които те дадоха през ноември миналата година - тогава изтече първата година на новата общинска власт.

Васил Терзиев пред "Дневник": Силата на кмета е такава, каквато кметът реши
Идеалният кандидат за главен архитект
"Надявам се, че тази позиция ще предизвика и вдъхнови много професионалисти и визионери и ще бъде избран най-добрият бъдещ главен архитект на София". Това каза кметът Терзиев в края на юли миналата година, когато Здравко Здравков (8 години на поста) подаде оставка. Тогава той заяви, че общината ще бъде проактивна и ще се обърне "към всички професионални общности за предложения, за да намерим най-подходящата кандидатура". През есента на миналата година е имало срещи със Съюза на архитектите в България, Камарата на архитектите в България и други браншови организации.
Според неофициална информация на "Дневник" се очаква в заданието за конкурса да бъде заложена промяна в досегашните правомощия на главния архитект. С нея би трябвало да са свързани и изискванията за кандидатите, а сроковете за провеждането ще дадат някакъв ориентир кога евентуално (ако има кандидати, избран, няма обжалвания) градът може да има нов титуляр на поста.
Очаква се на бъдещия главен архитект да бъдат оставени преобладаващо административните функции - като издаване на разрешения за строеж и контрол върху строителството. Досега той решаваше и градоустройствени задачи - изготвяне на устройствени планове, издаване на визи за проектиране и др., но идеята е те бъдат прехвърлени като отговорност към нова общинска структура. |
В момента главният архитект ръководи и Направление "Архитектура и градоустройство". В структурата от общо осем дирекции, три също се с временно изпълняващи длъжността директори (включително на "Общински строителен контрол"), показа проверка на "Дневник". Вероятно и този режим на назначения е свързан с изчакването на новия.

Разминаване в очакванията: на какво има право един главен архитект
Дали бъдещият главен архитект ще трябва задължително да бъде и архитект, дали да има подобен опит в публичния сектор или и друго образование и биография ще са подходящи предстои също да се разбере от условията на конкурса.
Може ли да бъде променена ролята на главния архитект
Още в предизборната си кампания през юни 2023г. Терзиев очерта бъдеща структурна промяна. Тогава в интервю пред "Дневник" и "Капитал" той посочи като част от проблемите в управлението на общината, че в някои позиции са съсредоточени разнопосочни или много задачи. "Друг пример е какви отговорности са вменени на главния архитект - хем визионерска роля, хем административна. Мислим как да ги разделим, така че да може да има и урбанист, който мисли за дългосрочното бъдеще, за планирането, за това как трябва да изглежда нашият град. И един перфектен администратор, който да отмята и да оптимизира постоянно административните процеси", коментира Терзиев от позицията на кандидат кмет.

Засега реформата на структурата на общината не е започнала и ресорите на зам.кметовете също напр. не са разделени или променени. Такъв тип промяна в администрацията изисква утвърждаване от Столичния общински съвет (СОС), където кметът не може да разчита на мнозинство и често е изправен срещу "икономическо мнозинство" (по определенията на депутати "Продължаваме промяната - Демократична България" и общински съветници от "Продължаваме промяната - Демократична България - Спаси София").
Така, ако кметът иска да има зам.-кмет по градоустройството, който да е с тази визионерска роля, за която се говори от кампанията, той може да е затруднен в СОС.
Но според юристи, може да го направи с друг тип длъжност - създаване на нова дирекция по градско планиране. Това е по-ниско ниво в общинската администрация от зам.-кмет, но е по-лесно за реализация, а и също би било на пряко подчинение на Терзиев. |
Законът за устройство на територията (ЗУТ) разрешава на кмета на общината да делегира своите правомощия по устройството на територията на свои заместници. Това повече от десетилетие правеше предишният кмет Йорданка Фандъкова, като ги делегираше със заповеди на тогавашните главни архитекти - Петър Диков (2006-2016) и после Здравко Здравков (2016-2024).

Арх.Любо Георгиев: Строителството сега в София е само върхът на айсберга
Терзиев все още не е назначил и зам.кмет по строителството, след като през октомври миналата година го прехвърли временно към заместника си по правни въпроси Никола Лютов, а преди това беше към този по финанси - Иван Василев. Само в началото на длъжността имаше титуляр - Иван Матов, но той напусна през април 2024г.
Главният архитект или урбанистът - за презастрояването
"Концентрацията на правомощия в един човек по цялата верига: от устройствено планиране до инвестиционното проектиране и контрола на строителството, от десетилетия се доказа като рискова и неслучайно съмненията и обвиненията за корупция и приятелски кръгове са именно в този сектор. Тези права трябва да бъдат разпределени между различни фигури в Столичната община", коментира пред "Дневник" арх. Любо Георгиев, ръководител на "Екипът на София" и на програмата "Визия за София 2050" и бивш директор на "Софияплан".
Прехвърлянето на част от функциите на главния архитект към урбанист на общината би дало възможност двете структури и взаимно да се контролират. |
"Урбанистът и главният архитект биха се допълвали и балансирали взаимно. Ще има фигура, която отговаря за политиката - градоустройството и развитието на града, и друга фигура, каквато е главният архитект, отговаряща за административните неща и там да спират неговите отговорности", смята Георгиев. В началото на мандата той бе съветник на кмета и дори името му бе спрягано за потенциален бъдещ урбанист на общината. Георгиев лансира идеята за промени в правомощията на функции в общината отдавна. Той обаче се оттегли от екипа на Терзиев в началото на февруари 2024 г.

Ако се стигне до реформата и разделянето на две позиции - главен архитект и урбанист (или както бъдат наречени длъжностите), въпросът ще е "на чий телефон се звъни" по проблемите с презастрояването и инфраструктурата особено в новооформящите се квартали. Отговорът също ще е по-ясен след старта на конкурса.

Войслав Тодоров, общински съветник: Срещу задръстванията трябва и промяна в Общия устройствен план
Той зависи в голяма степен и от предстоящото изготвяне на нов Общ устройствен план на София. Това обаче е сериозно начинание, което ще изисква поне няколко години усилия и се смята, че едва ли ще приключи в този кметски мандат.
