Общинари предлагат вариант как да не се построи 215-метров небостъргач в София

Възможно ли е да не бъде построен 215-метров небостъргач на бул."Черни връх". Отговор на този въпрос търсиха в общинската комисия по териториално устройство и архитектура от временния главен архитект на София Стефан Аспарухов. Той охлади съветниците с констатацията, че цялата предоставена документация на инвестиционния проект в идейна фаза е изрядна и има всички съгласувания с държавните органи.
"Ако бъде отказано издаването на разрешение за строеж, инвеститорът ще спечели делото в съда. Уверен съм", предупреди арх.Аспарухов. Теренът до мол "Парадайз" е бил с предназначение "за водни площи и озеленяване", но през 2013 г. то е сменено, а през 2017 г. Столичният общински съвет, доминиран от ГЕРБ, изменя подробния план на мястото и по този начин одобрява бъдещо свръхвисоко строителство. Година по-рано е изготвен подходящ транспортен анализ, в който се твърди, че колите на живеещите 55-етажната сграда нямало допълнително да натоварят движението по бул.ъ"Черни връх".
Този транспортен анализ не е адекватен сега, коментира арх.Аспарухов.
Небостъргачът ще има 720 паркоместа
През 2018 г. тогавашният главен архитект на София Здравко Здравков издава виза за проектиране на инвеститора "Магна МК" ООД. Тя е свързана с първия собственик на мол "Парадайз" - Давид Михайлович Коблианидзе. Именно той продава терена от 6.76 дка на "Магна МК" през 2011 г.
През ноември 2024 г. "Магна МК" внася в общинското Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ) идеен проект с искане за издаване на разрешение за строеж.
"Имаме такава преписка, върху която няма положени печати и подписи", каза арх.Аспарухов на въпрос на Борис Бонев, с което поясни, че разрешението все още не е издадено. От идейния проект става ясно, че са предвидени 720 паркоместа за населяващите небостъргача. В него до 65% от застроената площ ще са апартаменти, а останалата - офиси и хотел.
Има ли изход от ситуацията?
Според Аспарухов първо трябва да се изготви практико-приложен анализ за транспортно-комуникативно решение на по-широка зона около бул."Черни връх", "Тодор Каблешков" и трафика, генериран от мол "Парадайз". Второ условие е общината да поеме ангажименти по "териториално-устройственото обезпечаване на третия градски ринг" (бул."Тодор Каблешков" и бул."Филип Кутев"). На тази база може да се издаде разрешението за строеж на небостъргача, но въпросният транспортен анализ очевидно ще докаже, че трафикът в тази зона на София ще се превърне в истински ад, прогнозира Войслав Тодоров, общински съветник от "Изправи се, БГ" в групата на БСП.
Арх. Росица Николова даде идея за нов ПУП
Единственият архитект, член на комисията по архитектура - Росица Николова от "Продължаваме промяната-Демократична България-Спаси София", даде следното възможно решение - да се предложи на кмета Васил Терзиев да възложи ново изменение на Подробния устройствен план на квартала. Така ще се изиска и нов транспортен анализ, който ще установи очевидното - че зоната около мол "Парадайз" постоянно е претоварена от автомобили.
Това предложение бе подложено на гласуване и получи единодушно одобрение от комисията.
Арх.Николова представи и възможен вариант за смаляване на височината на сградата - в идейния проект на инвеститора липсва топлата връзка (подземна или надземна) с мола. Тя е заложена като аргумент през 2018 г. за ползване на член 27, ал.3 от ЗУТ (вече отменена), с който в ПУП-а е било позволено строителство на сграда с 215 м височина.