"Визия за Витоша" на Васил Терзиев иска нов Симеоновски лифт, но ако не стане, има и План Б

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Визия за Витоша" на Васил Терзиев иска нов Симеоновски лифт, но ако не стане, има и План Б

"Визия за Витоша" на Васил Терзиев иска нов Симеоновски лифт, но ако не стане, има и План Б
План А на кмета Васил Терзиев за съживяване на Витоша е нов Симеоновски лифт, а под началната му станция Столичната община да изгради интермодален хъб - автобусна станция на градския транспорт, трамвайна линия, а в по-далечно бъдеще и метро.
Частната фирма-собственик на почти всички въжени линии била изразила готовност да инвестира 100 млн.евро в обновяването им. Това с надежда обясни Терзиев на представянето на своята "Визия за Витоша" в зала 6 на НДК, преди да признае, че има подготвен и План Б, който ще започне още в края на това лято, ако първият план не тръгне дотогава.
Той изрично подчерта, че "развитието на ски зоната ще се побира в текущите параметри" на сегашната, а резерватите Бистришко и Торфено бранище, както и морените да останат недокоснати, а дърветата да не намалеят.
Да подкрепят проекта дойдоха скиорът Алберт Попов, сноубордистите Тервел Замфиров и сестра му Малена, алпинистът Дойчин Боянов, планинският бегач Кирил Николов-Дизела, депутатите Кирил Петков, Николай Денков и Лена Бориславова, общински съветници от "Продължаваме промяната-Демократична България-Спаси София", като присъстваха и техни колеги от ГЕРБ-СДС и отцепници от "Възраждане".

План Б е за възстановяване на Драгалевския лифт

План Б на Терзиев включва като първа стъпка възстановяването на Драгалевския лифт до станция "Бай Кръстю" от Столичната община, а после ще си търси вложените средства от собственика "Витоша ски". За целта ще се изгради голям буферен паркинг за 150-200 автомобила над Драгалевци. Край река Драгалевска ще се прокара велоалея от София към планината. Прескачането на Околовръстния път ще стане с мост-надлез само за велосипеди и пешеходци. Планирани са и още велопътеки покрай други витошки реки.
Общината ще изгради голям буферен паркинг и в кв. "Бояна", както и три по-малки в Симеоново, Бистрица и на още един подход към планината. Оттам автобусните линии със съкратени маршрути ще качват нагоре туристите. Целта е планината на София да бъде за целогодишен туризъм и всички съоръжения да могат да се ползват и през четирите сезона. Затова се мисли и за площадки за скачане на парапланеристите, но и за места, където да кацат, за да е лесно придвижването им отново нагоре.
Автобусите на градския транспорт стигат до местността "Морените" под хижа "Алеко".
Автобусите на градския транспорт стигат до местността "Морените" под хижа "Алеко".

Доброволци да помагат за маркировката на пътеките

"Визията за Витоша" включва и ключови инициативи, които общината ще извърши още тази година. Първата е "Пътеки на гражданите", която заедно с дирекцията на парк "Витоша" ще даде възможност на софиянци доброволно да участват в облагородяването на планинските пътеки - маркировка, почистване, информационни табели за маршрути. "Това лято ще бъдат предложени пътеки още това лято и всеки ще може да се включи в определен ден и час. Партньор ще бъде и Българският туристически съюз. Актуална информация ще се качва в уебсайта vitosha.me
Другата предстояща инициатива е "Витоша на децата", с която ще се цели децата да се качват по-често горе. Ще има еднодневни "зелени класни стаи" в планината, но и петдневни зелени училища. "Тази програма ще обхване няколко хиляди деца, а социалнослабите ученици ще бъдат подпомогнати от общината", каза Терзиев, но не уточни дали наличната леглова база позволява такъв размах.
Подходите към планината по поречията на реките. С хоризонтална червена черта е Околовръстният път и планираните пасарелки (надлези) за пресичане пеша и с велосипеди.
Столична община
Подходите към планината по поречията на реките. С хоризонтална червена черта е Околовръстният път и планираните пасарелки (надлези) за пресичане пеша и с велосипеди.
През октомври общината и БТС ще опитат да качат 1000 деца на Черни връх (2290 м) за един ден. Ски училищата за малките деца ще са с приоритет.
Проектът "Визия за София" включва и картотекиране на всички хижи, част от които са общински, други са на БТС, трети вече са частни.

За какво отговаря Столичната община на Витоша

Терзиев обяви, че Столична община реално управлява само градския транспорт до "Алеко" и "Златните мостове" и има задължение да поддържа и чисти пътищата до там, мака те да са държавни. Кметът иска те да се прехвърлят към общината и тогава тя ще може да налага такси за влизане с кола и мотор.
Природен парк "Витоша" се управлява от Изпълнителната агенция по горите към Министерството на земеделието и храните. Територията на парка влиза и в общини Перник, Самоков и Радомир, но най-голяма територия е в Столична община, макар да не е в обхвата на Общия устройствен план на София. Такава роля има Планът за управление на парка, който не е променян от 2005 г. и сега дирекцията на парка заедно с Изпълнителната агенция по горите и Министерството на околната среда и водите изготвят нов.
Визията на Терзиев е София да стане център на тази институционална разпокъсаност на отговорностите за парк "Витоша", без общината да се възприема като №1. "Трябва всички да работим заедно, като Столична община няма да се намесва в територията на което и да било друго министерство и институция. Нашата цел винаги е била да съберем това, което е налично, да го подредим в посока и заедно да успеем да решим този казус", обобщи той.