Зам-кмет на София обмисля сливане на транспортни дружества, за да се свие администрацията

Зам-кмет на София обмисля сливане на транспортни дружества, за да се свие администрацията

Зам-кмет на София обмисля сливане на транспортни дружества, за да се свие администрацията
Сливане на четирите транспортни дружества, които управляват градския транспорт на София обмисля екипът на кмета Васил Терзиев. В администрациите на "Метрополитен", Центъра за градска мобилност (ЦГМ), столичните автотранспорт и електротранспорт има 700 служители, които извършват сходна дейност. За тях също се иска увеличение на заплатите с 400 лева от протеста на КНСБ и "Подкрепа". Отделно в общината има дирекция "Транспорт".
Само в петчленните директорски бордове на четирите дружества се получават заплати за над 1 млн. лева годишно. Това съобщи "Спаси София" през 2022 г. и призова за оптимизиране на ръководните структури в градския транспорт, защото отделно в общината има и дирекция "Транспорт". През юли 2024 г. "икономическото мнозинство" в общинския съвет - ГЕРБ, БСП, ИТН и отцепници от "Възраждане", назначи без конкурс нов състав на тези бордове. Мотивът бе - до провеждане на конкурс, но вече десет месеца няма знаци, че се подготвя.
"Работим по анализ и обмисляме да предложим сливане на четирите транспортни дружества в единен транспортен оператор. Така ще оптимизираме излишно раздутата администрация. Ще подобрим финансовите механизми между Столична община и реално извършващите транспортната задача, а не както е в момента - ЦГМ събира всички приходи и решава по свое усмотрение как да разпределя плащанията към дружествата, което води до това те да бавят плащания към контрагенти и после Столичната община да трябва да ги спасява със заеми, както беше през 2024 г.", обясни зам.-кметът по финансите Иван Василев.
В момента има недостиг на 250 водачи в "Столичен автотранспорт" и 100 в "Столичен електротранспорт" и поради това работещите са претоварени с извънреден труд. Необходима е целенасочена политика за привличане на нови водачи. Според Василев увеличението на заплати за всички заети в транспорта не дава резултати. Заплатите са увеличени със 150% от 2018 г. до 2024 г., а водачите в наземния транспорт са намалели с 19% за тези години.
"Затова предложението е - да насочим парите там, където ще са ефективни - бонуси за привличане на нови служители, увеличаване на заплатите на новопостъпващи служители. Това ще облекчи всички водачи и ще им даде нужното време да почиват регулярно и да ползват отпуската си, а не да трупат множество извънреден труд. Ако насочим предвидените 17 млн. повече тази година (в държавната субсидия) за такива мерки, вярвам, че ще постигнем резултат през следващите месеци и години", смята Василев.
Общината подготвя инвестиционен заем, за да финансира покупката на 120 нови автобуси, 75 тролейбуса и 58 трамваи. "Пари в бюджета няма и затова ще предложим на обществено обсъждане инвестиционен заем, който вярвам, че ще бъде подкрепен и от общинския съвет. По този начин ще подобрим условията както за шофьорите, така и за пътниците в градския транспорт.