Димитър Калчев: Договорът с "Майкрософт" ни извади от черния списък на САЩ
------------------------------------------------------------------
Как си обяснявате проблемите, които възникнаха в областните управи?
- Някъде са плод на политически интереси, другаде са предизвикани от недобро съгласуване по кадрови въпроси, на трети места конфликтите са свързани с нивото на общуване и липсата на дипломатичност. За разлика от предишни години, когато областните управители се освобождаваха без обяснения, сега възникват въпроси от етичен характер. Тъй като това са политически назначения, не е необходимо специализираните органи да докажат от юридическа гледна точка някаква вина. Те могат да бъдат освободени и по политическа целесъобразност.
Вие спестихте истинските причини за освобождаването на областните управители на Шумен и Бургас.
- Да, имаше причини, които не искаме да оповестяваме, тъй като ще повлияят на авторитета им. Причините за освобождаване на единия и другия бяха коренно различни. Не е нужно да задълбаваме в детайли и не е необходимо те да добиват гражданственост, за да не се оплескват тези хора и за да имат възможност да си продължат кариерата.
Как ще разрешите конфликта в Добрич?
- Познавам Иван Иванов и не смятам, че би стигнал до такива елементарни заплахи за посегателства върху живота на депутата Антония Първанова. Има доста сериозна поляризация между г-жа Първанова и депутата Енчо Малев. За нас е трудно да вземем отношение, но мисля, че ще се намери компромисен вариант. Критиките са във връзка с частния бизнес на Иванов, преди да стане областен управител. Дали е прав или не, може да се произнесе само съдът. Това е чисто правен спор.
След двете уволнения от ДПС изразиха недоволство, че не са били съгласувани с тях.
- Като администрация не сме ги съгласували. Съгласуванията би трябвало да се правят между ръководствата на политическите сили в управляващата коалиция и се надявам те да са го направили.
Имахте среща с представители на десни партии. По чия иницатива беше тя и за какво си говорихте?
- По тяхна молба. Ние не можем да откажем подобен ред срещи. Темата беше бъдещите промени в конституцията и по-специално въпросите за местното самоуправление. Виждам, че тази нова центристка политическа сила - Съюз "Радикали", се насочва с изключително внимание към темата една година преди местните избори и това е съвсем естествено.
Моето мнение е, че както кметовете, така и общинските съветници, и областните управители трябва да се избират с мажоритарен вот. Избирателите имат много тънко чувство за преценка. От Европа отдавна настояват за изборност на второто ниво на властта. Мисля обаче че една-две години ще се изчака, тъй като нито нивото на икономиката ни, нито нивото на политическата ни култура са достатъчно високи, за да отидем към ново регионално деление.
Що се отнася до изборите на общински съветници, това може да стане с промяна в законодателството още на местните избори следващата есен. Кметовете работят с общински съвети, избрани на пропорционален принцип, в които политическата сила, издигнала кмета, няма достатъчно категорично представителство. Съставът на общинския съвет става доста пъстър и той не работи в добър синхрон с кмета, а така се затормозява работата на местната власт. Всички очакват много от кмета, но когато трябва да се вземат важни решения, се гласува от общинския съвет. Ако той не подкрепи кмета, какъв смисъл имат добрите му намерения.
· Новото териториално деление на какъв принцип ще става?
· - Има европейски критерии, които трябва да се спазят. Регионът е обособена териториална единица, която може да води самостоятелна политика в икономическото си развитие. Трябва да бъдат комбинирани общини с добро ниво на развитие с други, които са по-зле, за да има баланс. Необходимо е да се даде максимална възможност за равен старт на развитие на регионите. Не е възможно да седнеш при картата, да я разчертаеш и да кажеш: Това ще са регионите. Имаме възможност за консултантска помощ отвън и експертите трябва да направят много сериозен икономически анализ на регионите, за да не събираме само бедни с бедни и богати с богати. Може би ще се обособят 8-9 региона.
· Подписахте извънсъдебно споразумение с Вени Мраковски, в което признавате, че сте бил подведен за договора с "Майкрософт". Кой ви подведе?
· - Не, не за договора. Има протокол на етичната комисия на БАИТ (Българска асоциация за информационни технологии - бел.ред.) , според който една фирма е била изключена, защото разпространява определени материали. Марковски твърди, че това не е сайт на неговата фирма. Той има добри международни връзки и не искам да го губя като специалист. Той е ръководител на проекта за изработване на закон за електронната търговия. Този закон е важен, защото има изключително антикорупционно значение за провеждането на търгове по Закона за обществените поръчки. Между участниците в търга и тези, които организират тендера, ще стои компютърът и той не се интересува кой ми е братовчед. Най-късно до средата на 2003 г. този закон трябва да влезе в Народното събрание.
Що се отнася до договора с "Майкрософт", самият Вени Марковски каза, че той е добър, критиката му беше, че не е подписан по Закона за обществените поръчки. Аз съм благодарен на Вени Марковски, че ме защити по отношение на отстъпката. Критиците казваха, че отстъпката не е 50% , а 18%, като сравняваха цените, на които БАИТ е получил този софтуер, при това не на български език, а на английски. Но цените, на които БАИТ е получила софтуера, са преференциални, предназначени за асоциация, която се занимава с информационни технологии. И ако се направи това сравнение, наистина отстъпката е само 18%. Но ако се сравнят и цените, на които се продават продуктите на "Майкрософт" на международния пазар, и то на английски език, тогава отстъпката е 50 % . Освен тези 30 000 пакета, за които сме сключили договора, беше подписан и договор с "Майкрософт", според който тези пакети се предоставят безплатно на преподавателите и изследователския състав, а на всички учещи се предлага цена като на площад "Славейков".
· Вие знаете ли цените на площад "Славейков"?
· - Зависи от конюнктурата, но може да ги намерите и за 20 долара.
· Защо не проведохте търг?
· - За да скъсим процедурата. Ако го бяхме направили, той пак щеше да бъде спечелен от "Майкрософт". В тази сделка няма нищо сензационно. Цялата работа беше да ни извадят от списък 301К на Американската агенция за търговия и тази година за първи път не сме в черния списък. Това ни дава възможност за безмитен внос на някои стоки в САЩ и ни гарантира обществен и политически имидж в годината, когато се очаква да бъдем поканени в НАТО.
· Този договор не е ли заробващ? Норвежкото правителство се отказа от договора си с "Майкрософт".
· - Той е за три години. През този период всички нови версии трябва безплатно да се обновяват, трябва да се осъществи и програмата за обучение. След три години, който иска, може да се откаже. Може би има чисто локални соъбражения дали да се работи с "Майкрософт", или не. Въпрос на национално мислене.
· От кое перо на бюджета ще се финансира договорът?
· - Все още не сме плащали. Залагаме разходите за следващата година в перото за инвестиционните разходи в бюджета на Министерския съвет, свързани с електронното правителство.
· Ще се наложи ли купуване на нови компютри?
· - Да, за съдебната система, за митниците, за МВР. Направеното по отношение на информационната система на МВР е най-доброто, но и там се налага да се купуват още компютри.
· Как ще се плаща?
- От техните бюджети, те ще си обявяват търгове.
· За осъществявянето на проекта за електронно правителство са необходими 160 млн. евро. Как ще се съберат и как ще се разпределят тези пари?
- Не си правя никакви илюзии по отношение на тези 160 млн. евро. Определено няма да се съберат. Като виждам какви са исканията от страна на социалното министерство, на здравеопазването, на просветата… Има толкова крещящи нужди, въпреки че и електронното правителство е необходимо. Европейската конвенция задължава всички до края на 2005 г. да го въведат в действие.
Но има и други варианти. Наскоро по един договор за американска помощ получихме 300 000 долара дарение за електронното правителство, 2.5 млн. евро - по програма по ФАР, 1.4 млн. английски паунда по програмите на британското външноикономическо министерство. В момента се опитваме да направим суапова операция с правителството на Бавария. Използваме и някои резерви от следприсъединителните фондове на Гърция с гръцки консултантски фирми. Над 60-70% ще съберем от външни източници. Освен това насърчаваме развитието на вътрешноведомствените системи, които искаме да обединим с един интеграционен софтуер. Тяхната информация ще се подава към фронт-офисите и бек-офисите в отделните областни центрове, които ще изпълняват услугите към гражданите. В портала на услугите ще бъде включено всичко - плащане на данъци, митнически декларации, услуги от системата на ЕСГРАОН и БУЛСТАТ.