Гергана Иванова: В България може да се прави реклама на световно ниво
-----------------
През миналата седмица беше световната премиера на новата реклама на водка "Финландия", изработена от вас. Знак за какво е, че българска рекламна агенция успя да постигне успех в световен мащаб?
- Преди всичко знак, че тук хората са не по-малко креативни и не по-малко мислещи. Това е и много сериозен сигнал за всички клиенти, които работят на нашия пазар, че когато вярваш в своята агенция и в хората, които работят в нея, знаеш как точно да поставиш заданието - резултатите, които получаваш, са на световно ниво. Надявам се, че нашите клиенти ще го разберат и оценят и това ще се превърне в повратна точка за българската реклама.
Кога ще започне излъчването на клипа в България?
- У нас това ще стане от средата на ноември. Освен по телевизията се предвижда и излъчването на киноварианта от 60 секунди. Освен това ще се завърти по тв каналите в Словакия, Унгария, Израел, Пуерто Рико. В момента се водят преговори и за излъчване в САЩ, което ще бъде невероятен пробив предвид факта, че в последните години там не се рекламират алкохолни продукти по телевизията.
Какво е посланието на рекламата?
- Нашата задача беше да се напълни със съдържание концепция, която вече беше разработена за печатна реклама под наслов Refresh (бел. ред. - освежавам, опреснявам, ободрявам, англ.). Задачата беше да се даде смисъл на това състояние. Ние започнахме да изследваме това настроение и отношение към живота и така стигнахме до идеята, че Refresh - водка "Финландия", ти помага да преодолееш гравитацията на живота във философския и физическия смисъл на този израз и да се отърсиш от ежедневните проблеми.
Какво предстои след тази реклама?
- Ние продължаваме да работим за водка "Финландия" в глобален аспект. В момента по концепцията "Refresh" разработваме промоции и материали за местата на продажбите. Съвсем скоро предстои и развитие на идеята в пресата. Надяваме се да затвърдим позициите си на глобална агенция на "Финландия".
Какви трудности срещнахте при разработването на тази идея? Какви са проблемите, с които ежедневно се сблъсквате, предвид развитието на българския рекламен пазар?
- Трудно е нашите реалности да се сравнявят с това, което видяхме навън. Предизвикателствата са съвсем различни. Обикновено тук се борим с малките средства, които клиентите успяват да заделят за реклама, за да реализираме сериозни кампании, да преобръщаме нагласите на хората, да ги образоваме. Това не е оплакване - условията на нашия пазар са такива и всеки, който е решил да работи в рекламата, трябва да се съобразява с тях. Това обаче не може да бъде извинение за недобра или некачествена реклама. Докато при проекта с водка "Финландия" получихме цялата подкрепа на собственика на марката Brown Beverages, разполагахме с необходимия бюджет да произведем рекламата и предизвикателството за нас беше, че това е огромен проект и сериозна отговорност.
Има ли нелоялна конкуренция между агенциите?
- Нелоялна конкуренция в най-дивия смисъл на думата няма. Ние много отдавна си имаме правила как да работим заедно и да развиваме пазара, как да си сътрудничим или поне да не си пречим. Асоциацията на рекламните агенции (АРА) е приела правила, които би трябвало да се спазват от колегите в бранша, но за съжаление трябва да кажа, че невинаги е така. Неприятна е тенденцията да не се изплащат компенсации на рекламни агенции, загубили в даден конкурс. Участието в подобна инициатива е сериозна инвестиция на време, пари и труд и според едно от правилата на АРА, когато в конкурса са поканени повече от трима участници, следва да се плаща компенсация на изгубилите. За съжаление никой, дори и самите рекламни агенции, не съблюдава това правило. Кражбите на идеи е друга болна тема за работещите в бранша. Много често конкурсите, които се организират са точно затова - да се събират безплатни идеи. Дори и при организирането на конкурса клиентите да не са го мислели, изкушението след това е много голямо.
Какви са положителните страни на рекламния пазар у нас?
- Едно от хубавите неща е, че определено бележим развитие - вижте колко много телевизионна продукция се показа тази година на фестивала на АРА - това е качествен скок. За тази една година наблюдаваме активизиране на мобилните оператори, освен това целият бранш се раздвижи, произвежда се повече и повече телевизионна реклама и сега нивото е съвсем различно. За мен това е единственият начин да се развие пазарът - да се работи много и да има повече клиенти, които възлагат местно творчество и производство. Това ни липсваше през последните години. Прави хубаво впечатление, че на пазара се виждат все по-добре интегрирани рекламни кампании, тоест има го разбирането в рекламните агенции и клиентите, че едно самостоятелно действие в телевизията, радиото и пресата не е достатъчно.
Може ли да се каже, че рекламата в България е станала по-ефективна?
- Определено сме на прав път в тази посока. Ефективността е съвкупност от много фактори. Вече можем да се похвалим с български марки, чието изграждане е плод и на рекламни действия. Такава в нашата практика е марката спортни обувки "Булдозер". Ако днес хората знаят, че "Булдозер" са "много яки", това е благодарение на ефективна реклама.
Трябва ли да има закон за рекламата или някакви промени в законодателството?
- Не знам с какво един закон за рекламата може да ни помогне. Това, което усещаме на гърба си сега, са ограниченията във възможностите за организиране на промоции. Сега има много сериозни ограничения, като раздаването на наградите например. Те са свързани с лоялната конкуренция между отделни марки в даден бранш, но законови разпоредби и ограничения в рекламата категорично трябва да има. Лекарствени средства, алкохол и хранителни продукти трябва да се рекламират много внимателно и отговорно. Има го навсякъде по света, трябва да го има и в България, защото не можем да се предпазим от недобросъвестни хора, които работят в нашия бранш и си позволяват да подвеждат потребителите.