Не се хвърляйте към привлекателните, но скъпи решения
В понеделник в София беше проведена международна конференция на тема "Присъединяване на България към НАТО: Възможностите за търговия и инвестиции", на която присъстваха представители на BAE Systems, EADS, "Локхийд Мартин", "Дженерал дайнамикс" и други големи световни компании от военния бранш. Един от лекторите на форума беше о.з. полковник Дейвид Хъзбанд - ръководител на отдел в "Бритиш еъроспейс системс" (ВАЕ Systems), занимаващ се с оперативните възможности на хеликоптерите.
Г-н Хъзбанд, кои са областите на интерес на BAE Systems в България?
- BAE Systems в момента е основно заинтересувана от програмата за повишаване функционалността на хеликоптерите, които са на въоръжение в българската армия. Тези хеликоптери са нещо, което липсва в арсенала на НАТО и което България има, но за да бъдат те ефективно използвани, е необходимо малко подобряване на оперативния им капацитет.
Разбира се, ние сме голяма мултинационална компания и имаме широк кръг от интереси във военния сектор. Като такава ние много по-лесно виждаме възможностите за бизнес, включително и тук в България, и смятаме, че можем да бъдем полезни с малко помощ на българските предприемачи. Тази програма за модернизация на хеликоптерите ви например ще създаде много нови работни места тук и ще стимулира местната индустрия. Така че ние можем да направим и двете неща в България - да доставим необходимото оборудване за хеликоптерите и да насърчим междуфирменото сътрудничество в индустрията ви.
В случай че правителството сключи с вас тази офсетна сделка, къде точно смятате да инвестирате в България?
- По този въпрос се работи в момента и сами разбирате, че не бих могъл публично да посоча някакви проекти или конкретни числа. Още повече че все още се състезаваме за спечелването на сделката и огласяването на параметри от нашата оферта няма да бъде справедливо. Само ще спомена, че възнамеряваме да направим значителни инвестиции, за да компенсираме наистина стойността на сделката, която евентуално ще ни възложи България.
Как виждате преговорите си с руската компания "Мил", която притежава лиценза върху системното обслужване на хеликоптерите "Ми"?
- Вече имаме установени отношения с "Мил". Ако трябва да бъда честен, ние не бихме могли да модернизираме българските хеликоптери, ако не се договорим с руските производители и обслужващата компания. Както ви казах, преговорите ни с тях вече започнаха и част от споразуменията са постигнати.
Мислите ли, че усилията на българската администрация са адекватни на вашите изисквания?
- Администрацията определено се старае - все пак този тип сделки са нещо ново за нея. Както и за нас разбира се, макар и в по-малка степен. Процесът е взаимообучаващ. От гледна точка на моето участие в разговорите, което е едва от няколко месеца, мога да кажа, че се получава добър диалог с българската страна, а това със сигурност е във взаимна полза. Нещата са доста ясни - България иска да бъде в НАТО, а НАТО изисква наличието на надежден капацитет във военната сфера. Ако България избере правилния път и направи необходимите инвестиции, това ще се отрази в увеличаване потенциала на НАТО, в повишаване международния статус на страната и, разбира се, в стимулиране на местния бизнес.
Конкретно нашата роля ще се изрази и в това да научим българската администрация да търси възможностите в рамките на самата държава, а не да се хвърля към привлекателните, но скъпи решения, които се предлагат отвън.
Ще използвате ли лобистки средства за спечелването на сделката за модернизация на българските хеликоптери?
- Зависи какво се има предвид под лобистки средства. Разбира се, ние проведохме разговори с високопоставени представители на администрацията, но това го правят всички компании по света. Ако наречем тези срещи лобиране, то ние определено лобираме за нашата кауза. Това обаче е нормална практика в бизнеса.