Николай Василев: Не се срамувам от това, което направих по сделката за БТК
- - -
В: Кои са първите проблеми, които трябваше да решите, след като станахте министър на транспорта и съобщенията?
- В Министерството на транспорта и съобщенията влязох с летящ старт. Нито имам възможност, нито се налага да преминавам през дълъг преходен период на запозване с работата и планиране през следващите две години. От първите дни новият екип се зае с решаването на конкретни въпроси. В момента тече изработването на четири важни закона - за далекосъобщенията, за автомобилните превози, за вътрешните водни пътища и пристанищата и в Закона за гражданското въздухоплаване. Това са важни реформаторски закони, които са съществени не само за европейската ни интеграция. Законът за далекосъобщенията либерализира телекомуникационния пазар и подготвя България за предизвикателствата на това десетилетие в условията на отпаднал монопол на БТК и бързо развитие на мобилната телефония. В Закона за автомобилните превози една от реформите засяга премахването на лицензионния режим за таксиметровите шофьори, което е в унисон с реформите за подобряване на бизнес средата и за намаляване на лицензите. Законите за гражданското въздухоплаване и за пристанищата целят да подготвят нормативната база за бъдещото концесиониране на летищата и пристанищата.
В: Какво беше състоянието на инвестиционните проекти?
- Заехме се с незабавното ускоряване на реализацията на разширението на летище София, което включва изграждането на нов пътнически терминал и писта. Проведохме някои срещи на високо ниво с представители на австрийската компания "Щрабаг". Очаквам от тях окончателен график за строителството на терминала. В проекта за летището и за модернизация на РВД министерството зае твърда позиция. Ние настояваме чуждестранните изпълнители да спазват своите ангажименти в рамките на разумните срокове и при финансирането, залегнало в договора. Готови сме да проведем консултативни разговори, но не сме готови да се откажем от тези проекти.
В: Кое наложи преструктурирането в министерството?
- Не сме закривали дирекции, създали сме няколко нови чрез разделянето на стари. Единствената дирекция, която се занимаваше с финансово-икономическите въпроси в дружествата, се раздели на три - едната дирекция ще се занимава с концесиите, другата с анализ и управление на държавните дружества,третата ще се занимава с корпоративно преструктуриране и капиталови пазари - листване на дружества като БМФ, БРП и БТК на фондовата борса и подготвяне на емисии на други ценни книжа на чуждестранни пазари.
В: Кой според вас е купувачът на БТК - "Вива Венчърс" или "Коч холдинг - Тюрк телеком"?
- На този въпрос ще бъде отговорено, когато се подпише сделка, когато някой плати парите и си получи акциите. Дотогава сме в сферата на хипотезите. Нямам намерение да обсъждам резервен вариант за БТК, преди да приключване на сделката.
В: Има ли политически натиск върху сделката?
- Не бих се ангажирал да се намесвам в този въпрос, защото считам, че като министър на икономиката преди и сега като министър на транспорта и съобщенията съм изпълнил своите задължения. Не се срамувам от нищо, направено в този процес с мое участие.
В: Предвидени ли са срокове за пускането на фондовата борса на 20% пакет от акции на БТК в проектодоговорите с "Вива Венчърс" и “Коч холдинг - Тюрк телеком”?
- С "Вива Венчърс" срокът беше шест месеца, а с турския консорциум го свалих от шест на три месеца след продажбата на компанията. В резултат на преговорите с двата кандидата извоювах и клаузата, че листването на акции на борсата би могло да стане и по-рано от тези срокове с тяхно съгласие.
В: Отказахте ли се от идеята за емисии от еврооблигации от 75 млн. евро от БМФ?
- Не, но считам, че успешни еврооблигации от такъв размер могат да издадат компании като БТК, "Мобилтел", големите банки и дружествата в енергетиката. Не считам, че БМФ е способно да се справи с такъв заем, но подобни варианти не са изключени. За БТК намерението ни е да изчакаме края на тази приватизационна процедура. Ако компанията стане частна, тези въпроси ще са проблем на новия й собственик. Ако обаче остане държавна, няма да разглеждаме проблема за еврооблигациите на парче.
В: Кога планирате да създадате агенция "Съобщения"?
- Агенциите се създават със закон. Сега законодателната програма е изключително напрегната. В момента анализираме възможното сливане на изпълнителните агенции "Морска администрация" и "Пристанищна администрация", за да се опростят административните структури и да се намалят бюджетните разходи. Като министър винаги съм се опитвал да спестявам пари и да не искам пари за излишни структури. Възможно е да обсъдим други структури в сектора “Информационни и телекомуникационни технологии” с новия зам.-министър Неделчо Неделчев.
В: Досега високите технологии бяха приоритет, записан само в правителствената програма. Какво смятате да предприете?
- Поставил съм няколко спешни задачи на зам.-министър Неделчев, които включват създаването на консултативен съвет с участието на представители на бизнеса. В средносрочен план предвиждаме изготвянето на закон за високотехнологичните паркове, включително и чрез изваждането на стария законопроект от чекмеджето.
В: Защо се стигна до конфликт с варненските депутати от НДСВ за кадровите промени в БМФ?
- Конфликт няма. След нашите срещи се оказа, че няма нито едно различие по политиката на НДСВ за морския транспорт, обявена преди повече от две години. Тази политика включва продажба на Варненската корабостроителница на стратегически инвеститор, предприемане на спешни мерки за решаване на проблемите с БМФ като например проблемите с данъчните ревизионни актове. Предвиждаме листване на миноритарен дял от 30% на БМФ на фондовата борса и продажба на мажоритарния дял на стратегически инвеститор след приемане на стратегия от Народното събрание. По този стратегически въпрос нямаме никакво различие с депутатите.След разговори с тях те приеха кандидатурата на новия изпълнителен директор.
В: Как ще гарантирате, че "България ер" няма да последва съдбата на "Балкан"?
- Работя добре с председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации проф. Йордан Мирчев и с членовете й от всички парламентарни групи. След приемането на четирите закона следващият документ ще е стратегията за приватизацията на "България ер". И в този случай съм за бърза и успешна приватизация на компанията.
В: Кога нискоразходните авиопревозвачи ще станат факт в България?
- Българската авиация претърпя съкрушителен удар с ликвидацията на авиокомпания "Балкан". Има сериозно раздвижване сред българските авиокомпании. В момента България има около 50 самолета от различен клас и за съжаление повечето са стари съветски машини. Линията, която ще следваме, е да защитим държавния авиопревозвач. Каня на пазара всички, които искат да летят по свободните дестинации и отговорят на изискванията.
В: Възможна ли е консолидация на българските авиокомпании и евентуалното им участие в приватизацията на "България ер"?
- Допускам такава възможност, но всичко е в ръцете на частния сектор. В приватизацията могат да участват както чуждестранни оператори, така и български консорциуми. Възможна е такава консолидация и дори е желателна за българските компании. Делът на българските компании на пазара постепенно ще бъде увеличен.
В: Кога ще приключи преструктурирането на БДЖ?
- Приятно съм изненадан от представителите на синдикатите, които също настояват за по-бързи реформи в железниците. Не е нужно да си министър на транспорта, за да видиш какво е състоянието им. В момента се намираме в "12 без десет" и трябва ли да се случи някакво непоправимо събитие, за да се сетим, че безопасността е приоритет номер едно?
В: Като водач на варненската листа на НДСВ как ще коментирате кандидатурата на Яни Янев за кмет на Варна?
- Все още се чувствам водач на варненската листа. Моите усилия и на варненските депутати да наложим кандидатурата на областния управител Яни Янев се увенчаха с успех. Коментарите на политиците от НДСВ са, че Варна е един от градовете в България, където имаме най-голям шанс да спечелим. Този шанс трябва да бъде използван. Яни Янев среща голямо одобрение като личност със своята енергичност и спобност да решава определени проблеми.