Петя Славова: “Феста холдинг” постави началото на винения туризъм в България

Петя Славова: “Феста холдинг” постави началото на винения туризъм в България

Петя Славова е завършила счетоводство и контрол в Икономическия университет във Варна и е специализирала мениджмънт и стопанско управление в СУ "Св. Климент Охридски". Тя е председател на съвета на директорите на "Феста холдинг" и председател на надзорния съвет на "Инвестбанк" АД, чийто мажоритарен собственик е холдингът.

В: Г-жо Славова, как приключи 2003 г. за "Феста холдинг"?

- Надявам се успешно. Дружеството направи много инвестиции - в областта на туризма - "Феста Панорама Иберостар" - хотел в Несебър, инвестиции в недвижими имоти, в селското стопанство. С финансовата подкрепа по програма САПАРД и от ДФ "Земеделие" модернизирахме и направихме технологично преоборудване на "Черноморско злато" - Поморие, и "Винком" - Бургас. Имаме инвестиции в банковото дело, придобихме мажоритарния пакет акции в "Инвестбанк". За финансовия резултат е още рано да се правят коментари, а и печалбата има няколко страни. Когато продаваш услуга, е по-важно да запазиш доброто си име. Хотелът ни "Феста Панорама" например получи през тази година награда на Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите, спечели и наградата за качество "Примо" на Световното туристическо изложение в Лондон. Но това е инвестиция в бъдещето. Въпреки че "Феста Панорама" е отличена с приза за ваканционен хотел на годината, хотелският комплекс не постигна печалбата, която планирахме.

В: Кои са приоритетите на холдинга за 2004 г.?

- Инвестиции в недвижими имоти, банково дело, туризъм и винопроизводство. Преди дни направихме първа копка на уникален комплекс в столицата, на бул. "България". Това ще бъдат две обединени сгради с много интересна архитектура. Едната част ще бъде градски хотел, а в другата ще се помещава централата на "Инвестбанк" в София. В момента сме в преговори с международна верига за управление на хотелската база.

В: Смятате ли да разширите базата, свързана с предлагането на туристически услуги?

- Планираме изграждане на луксозен хотелски комплекс "Виа понтика" в непосредствена близост до винарската ни изба край Поморие. Той ще е с около 50 легла, а в него ще отсядат ценители на виното. По този начин проектът ни за винен туризъм ще бъде завършен в неговата цялост.

В: Говори се, че имате конкретни планове за придобиване на холандското селище, строящо се в съседство на винарската изба?

- Точно обратното. "Инвестбанк" си партнира с холандците и им помага като на свои клиенти. Стремежът ни е да бъде финализирано по-бързо холандското селище, за да няма незавършено строителство в съседство на комплекса, който предвиждаме да построим през следващата година.

В: Какво е мнението ви за бизнес климата в страната?

- Има и проблеми, но мисля, че нещата вървят на добре. Това ще се почувства осезателно след приемането ни за член на НАТО и присъединяването ни към Европейския съюз. Все още много неща в законодателството трябва да бъдат усъвършенствани. То е длъжник например на селското стопанство - имам предвид комасацията на земята. По отношение на винопроизводството някои проблеми се разрешиха с последните промени в Закона за виното и спиртните напитки. Въпросът обаче е не само да се направят промените, а да се изпълняват и държавният контрол да бъде истински. Пазарът в страната е пълен с ментета. Като започнем от фалшиви бандероли и стигнем до имитация на напитки. От 1 януари 2004 г. се въведоха нови бандероли с тройна защита срещу фалшификации. Да се надяваме, че контролът ще е достатъчно строг. Същото важи и за износа. Наскоро имаше проблеми с българско вино, изнесено в Германия. А когато навън се появи една партида некачествено вино, няма значение кой завод е производителят, това е удар върху българския производител като цяло.

В: Какви мерки могат да ограничат производството на ментетата?

- Държавата трябва да си влезе в ролята и да налага строги санкции. Иначе още като видите цената на ментето, ще разберете, че акцизът не е платен. Да не говорим какво е качеството и че вино се продава в пластмасови двулитрови бутилки и туби. Вече има промяна в закона в тази насока, но въпросът е в последващия контрол.

В: Как популяризирате вината си?

- Участвахме на изложението в Лондон. Там нашата продукция се прие много добре. Виненото бренди Black Sea Gold 33 XO на поморийския завод, което е в нови италиански бутилки, през миналата година спечели наградата за най-добра визия на Международния салон на виното - БУЛВИНИС.

Много трудно обаче се връщат изгубени пазари, но това е една дълга тема. Тя пак е свързана с намесата на държавата. Много европейци не знаят нищо за нашата държава, казвам ви го със сигурност. Вината от Новия свят - Чили, Аржентина и други, имат изключително голяма държавна подкрепа и реклама. Ние все още само мечтаем за такава. Надявам се, че това ще стане с презентациите на България, свързани с предстоящото й приемане в Европейския съюз.

Вече две години ние провеждаме традиционно Празници на виното "Море от вино" в Поморие. От 2005 година планираме да ги осъществяваме съвместно с три общини - Поморие, Бургас и Несебър. Ще организираме фестивала в рамките на цяла седмица.

В: Това реклама на винения бизнес ли е или алтернативен винен туризъм?

- "Феста холдинг" притежава реставрирана винарска изба от 1932 г. в Поморие, където редовно се организират дегустации. Виненият бизнес си има специална публика, която се интересува от това и която е много по-платежоспособна от типичните туристи за България. За съжаление у нас тази публика все още липсва. Така че ние сега правим горе-долу точно това - реклама на винения продукт. Гости са туристите от близкия туристически комплекс Слънчев бряг. Истината е, че все още сме далеч от винения туризъм, но това са първите опити и крачки към него.

В: Говори се, че може да се откажете от инвестиции в "Черноморско злато" и да вложите повече усилия за разширяване и модернизиране на базата в Каблешково. Така ли е?

- Аз от нищо не се отказвам. А Каблешково е просто една изба, "бялата изба" на "Черноморско злато", тя е част от този завод. Там се прави най-хубавото бяло вино "Шардоне", което има три награди "Златен ритон".

В: Кое наложи промените в ръководствата на "Винком" АД и "Черноморско злато" АД?

- Наложи ги структурната промяна, която беше извършена в рамките на холдинга. Фирмата "Феста уайн кампъни" АД, със софийска регистрация, е всъщност дъщерно дружество на тези две дружества. Това е фирмата, която вече се занимава с техния маркетинг, търговия и реклама. А пък едно обединено ръководство и една истински обединена изкупвателна кампания ще доведе до снижаване на разходите и себестойността на произведената продукция. Всъщност концепцията ни е да поддържаме добро качество на конкурентни цени. За съжаление закъсняхме да направим това преобразуване още през миналата година.

В: Ще има ли други промени в структурите на "Феста холдинг" АД?

- Няма нищо вечно. Времето ще покаже.