Светлана Василева: БНТ и "Нова телевизия" се обединиха срещу Би Ти Ви от безсилие

На живо
Заседанието на Народното събрание

Светлана Василева: БНТ и "Нова телевизия" се обединиха срещу Би Ти Ви от безсилие

Светлана Василева е управляващ директор на първата частна национална телевизия Би Ти Ви. Преди да поеме този пост, тя беше изпълнителен съветник на изпълнителния директор на "Болкан нюз корпорейшънс" Албърт Парсънс. Медийната й биография включва директорски постове в "Медиалинк" АД и "Триада комюникейшънс".

Управляваната от Василева медия през последните две години постоянно е обвинявана от другите две национални телевизии в монополизъм на рекламния пазар. Разбиването на този монопол се превърна в основния аргумент на генералния директор на БНТ Кирил Гоцев за подписването на скандалния договор за рекламно представителство с руския холдинг "Видео интернешънъл".

- - -

В: Многократно сте казвали, че на българския рекламен пазар няма място за повече от две национални телевизии. Вече има и трети играч с национален обхват в лицето на "Нова телевизия". Поради тази причина ли започна войната за преразпределение на рекламните позиции?

- Не мисля, че точно това е причината, въпреки че частично може и това да е спомогнало. По-скоро тази война е инициирана от едно-единствено място. Мисля, че у нас пазарът се преразпределя по един нормален пазарен механизъм и това, което се случи в БНТ с подписването на ексклузивен договор с "Видео интернешънъл", всъщност е причината или пречката, поради която може да спре неговото нормално развитие.

В: Защо според вас БНТ и "Нова телевизия" се обединиха срещу Би Ти Ви?

- Това вероятно е някакво безсилие по отношение на тяхната конкурентоспособност.

В: Какви опасности откривате за БНТ след сключването на договора с "Видео интернешънъл"?

- Огромни са опасностите, когато по такъв абсолютно непрозрачен начин се подписва договор, който предполага огромни комисиони за българския пазар. Рекламните и медия агенции, които съществуват у нас, досега не са могли да се възползват от подобни възможности в договор с национална телевизия независимо коя от всички. Това предполага неравнопоставеност и зависимост на пазара само от една агенция.

Второто смущаващо нещо е липсата на конкурс. Защо пък някоя българска агенция да не предложи същите условия? Това поражда много съмнения относно целите на договора.

Стъпките, които може да извърви договорът с "Видео интернешънъл", са изключително рискови. Първо контролираш един поток от пари, след което той може автоматично да се превърне в програмно време, в техника и така нататък. Били сме свидетели на такива договори в други държави, които обаче със сигурност не са западноевропейски.

В: Защо "Видео интернешънъл" избраха да дойдат на българския пазар?

- Явно са решили, че българският пазар е достатъчно недоразвит, за да приеме такава сделка. Това със сигурност не може да се случи в европейска държава. Ние обаче трябваше да им покажем, че това не е възможно и че българският пазар в рекламно отношение е достатъчно развит.

Четох някъде по техните интервюта, че идват с цялото ноу-хау, но то се прилага и у нас от 2000 г. Ние работим с рейтинг точки, със софтуер и всички останали професионални методи за продажба на рекламно време. Нека да не си мислят, че ще внесат някаква особено голяма новост.

Другото, за което "Видео интернешънъл" говориха, са новите рекламодатели, които ще докарат у нас. Как става това? Увеличение на рекламодателите има, когато се появят нови продукти на пазара. Те може да са нови за БНТ, но не знам под каква форма.

В: Поведението на Би Ти Ви при отразяването на договора между БНТ и "Видео интернешънъл" беше обявено от много места за тенденциозно. Как ще коментирате тези мнения?

- Не мога да кажа, че е било тенденциозно, защото ние сме избягвали до голяма степен дори да говорим за проблемите, които биха се породили от чисто рекламна гледна точка. Говорихме по-скоро за риска за обществената държавна телевизия от това да се обвърже с договор, който потенциално носи рискове, и за влияние върху програмата.

Тенденциозност не намирам, напротив. Винаги сме търсили различни гледни точки или различни институции, които да дадат своето мнение, и не бих го сравнила с някои много тенденциозни предавания, които видях в БНТ.

В: Вече няколко години се изказват съмнения около собствеността на Би Ти Ви, но и вие, и Красимир Гергов отричате той да е собственик на медията. Все пак какво е неговото влияние?

- На мен ми омръзна да отричам подобни твърдения, защото смятам, че за четири години съществуване на Би Ти Ви достатъчно ясно се видя и се показа кой е собственикът ни. Тази година бяхме наградени като най-голям данъкоплатец. Нашата дейност е толкова прозрачна. Акциите на "Нюз корпорейшън" се търгуват на фондовата борса. Няма как да бъдат скрити някакви други собствености. На нас ни се правят всякакви ревизии почти през един месец. Ако имаше нещо скрито в дейността ни, досега щеше да излезе наяве. Да се оправдавам вече нямам намерение.

В: И твърдите, че Красимир Гергов няма влияние?

- Няма. Той може да бъде много добър консултант, когато става въпрос за рекламни въпроси. Но рекламодателите и клиентите, с които работим, са 550 на брой и те не могат да нямат собствено мнение къде и по какъв начин харчат своите пари. Най-голямото доказателство е, че ние досега нямаме нито един недоволен клиент или агенция от работата си с нас.

Нека не правим всемогъщ Красимир Гергов с твърдения, че под негово влияние се намират абсолютно всички рекламни агенции, които в България са достатъчно много на брой. Досега никой не е попитал клиентите ни дали са недоволни, или смятат, че са ощетени под някаква форма.

В: Но ви обвиняват в монополно поведение с предлагане на огромни отстъпки, поради които рекламодателите ви предпочитат?

- Двете неща си противоречат. Ако сме в монополна позиция, за каквато се говори, защо ние бихме давали по-големи отстъпки, отколкото трябва. Използвайки монопола си, по-вероятно е да качваме цените. Ние перфектно сме намерили баланса в пазарната цена и всичко, което правим, произтича от пазара.

В: Какви са рекламните ви приходи за миналата година и отчитате ли ръст?

- Все още не можем да обявим рекламните си приходи, но те ще бъдат публикувани. Иначе по предварителна информация ръстът им е около 15 процента.

В: Другите две национални телевизии заявиха, че пийпълметричните данни на "ТНС/ТВ план" са манипулирани. Вие вярвате ли на рейтингите?

- Ние вярваме поради простата причина, че планираме съгласно тези данни. Ако те бяха фалшиви, то резултат за нашите клиенти нямаше да има. Много ясен анализ се прави след изтичането на всяка рекламна кампания. Изключително много се спекулира с тези данни, за да се оправдае един или друг провал на медии. Който погледне рейтингите, може отчетливо да види силни и слаби предавания и на Би Ти Ви, и на БНТ, и на "Нова телевизия".

В: Значи "ТНС/ТВ план" не е на Би Ти Ви?

- Не е, напротив. Имаме огромна нужда данните да са истински, защото от тях зависи нашата работа. Ако са фалшиви, значи не сме ефективни и клиентът утре няма да се върне при нас.

В: Какви нови предавания подготвяте?

- По-голямата част от нещата, които се подготвят за тази година, са от развлекателен тип. Смятаме, че това е мястото, в което Би Ти Ви има нужда малко повече да се развие, тъй като първите години наистина наблегнахме повече на новините, публицистиката и "Шоуто на Слави". Сега е дошъл моментът, пък и пазарът, и нашето развитие оправдават появата на нови и по-скъпоструващи развлекателни програми.

Става въпрос за две игри, едната от които е на екипа на Слави. И в уикендовата програма искаме да пуснем две предавания. А нова публицистика не сме заложили в пролетната програмна схема.

В: Как очаквате да се развие конкурентната битка между трите национални телевизии?

- Най-вероятно нещата ще се регулират и институциите ще си свършат работата и няма да допуснат играч като "Видео интернешънъл", който може да наруши много сериозно баланса, защото според нас БНТ е само първата им стъпка. Може би най-правилното нещо ще е държавната телевизия да получава по друг начин приходите си - било то държавна субсидия или такси, или може би да им бъде разрешено спонсорството, но не и рекламата.

Досега винаги съм мислила, че правилно подбраният мениджър на БНТ може да регулира процесите, но започвам да се притеснявам, че това никога няма да се случи. Притеснявам се и от това, че в държавната телевизия ще се измести акцентът не толкова върху проблема с рекламата, колкото в конкуренцията по отношение на закупуването на програми. Това ще се отрази много зле на частните телевизии.

Виждам тенденция за надплащане на определени програми, която започна по времето на Лили Попова с договора за световното първенство по футбол. Когато в един бизнес не си длъжен да оправдаваш направения разход с получения от него приход, винаги съществува възможността да платиш много по-висока сума от необходимото. Това са пари, които отново се плащат навън и могат да създадат трудности за осигуряването на качествена програма за всички медии.

А иначе смятам, че "Нова телевизия" тепърва прави своите инвестиции и в програмно, и в технологично отношение и за тях нещата предстоят и ще се развиват. Както се вижда, те и сега го правят, защото приходите им са по-високи от тези на БНТ.

Пазарът ще се развива както трябва, но има нужда от корекция на медийния закон и от засилване на саморегулацията, тъй като регулацията на СЕМ е прекалено рестриктивна и не позволява развитието в разнообразни форми, с които да се развиват и рекламният пазар, и качеството на самите телевизии.