Владимир Екимов: Прилагането на европейската практика в счетоводството и одита ще е задължителна

Владимир Екимов: Прилагането на европейската практика в счетоводството и одита ще е задължителна

Владимир Иванов Екимов е роден в София. Завършил е висше икономическо образование, специализирал в областта на бизнес моделирането и процесите на реинженеринг във фирменото управление. От 1995 г. е съдружник, а впоследствие и един от управителите на "В.А.В. Консултанти" ООД, която освен счетоводно обслужване и данъчно консултиране предлага услуги в областта на корпоративните финанси и финансовия анализ, бизнес стратегии и преобразуване. Фирмата "В.А.В. Консултанти" ООД е сред учредителите на Асоциация на специализираните счетоводни предприятия (АССП). АССП беше създадена през 16 октомври 2003 г. в София. През ноември със заповед на министъра на финансите АССП е включена в Националния съвет по счетоводство. На 30 април Асоциацията откри първия си регионален клон в Пловдив.

В: Г-н Екимов, какво представлява Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия?

- Асоциацията е една относително нова структура, но има наследен много голям опит в областта на счетоводните и одиторските практики. Въпреки че сме създадени преди няколко месеца, ние имаме повече от 7-годишен опит. Учредителите на асоциацията работят заедно от години наред за интересите на бранша.

Съществен белег на "новата ни стара организация" е по-пълноценният вътрешен диалог по отношение на идеи и въпроси, които могат да носят ползи за всеки член поотделно и за АССП като цяло. Този подход използваме и при дефиниране на нашето място в обществото и преди всичко в гилдията, в която присъстват още Институтът на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС), Институтът на професионалните счетоводители в България (ИПСБ), Съюзът на счетоводителите (ССЧ) и АСКБ - Асоциация на счетоводните къщи в България.

В: Какво отличава АССБ от останалите браншови организации?

- Всяка от тези организации има своята специфика. Например ИДЕС единствена е създадена със закон и това произтича от визията на правителството за регулирането на тези практики, докато останалите организации са доброволни неправителствени сдружения. Като браншови организации ние се различаваме и в основните си цели, доколкото акцентът на АССП е върху корпоративните практики, а този на останалите организации е насочен повече или по-малко към индивидуалните практики. Тези различия и специфики за АССП остават на заден план, когато се заговори за подобряване на законодателството и практиката на счетоводството и одита в страната. Тук ние вече имаме принципните уговорки за дългосрочни споразумения с ИПСБ и ИДЕС за утвърждаването на добрите счетоводни и одиторски практики, реализираме активен диалог в рамките на Националния съвет по счетоводство и извън него с органите на изпълнителната власт, участваме в подготовката на проекти за законодателни промени.

В: Какви са основните цели на АССБ?

- Когато става въпрос за нас като организация, която се стреми да обедини интересите на специализираните счетоводни предприятия, следва да се разбира, че ние сме пристрастни консултанти.

Пристрастни сме към интересите на нашите клиенти и зависими само от рамките на закона. Усилията ни са насочени към реализация на корпоративните интереси на нашите клиенти от различни сектори на стопанска дейност, за които е трудно или по-скъпо да изграждат изцяло или частично собствени финансово-счетоводни структури. Тук идва моментът за реализацията на една от основните цели на Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия - да утвърждава високи професионални стандарти и професионална етика сред членовете си, да съдейства за повишаване на фирмената им култура и професионална компетентност на специализираните счетоводни предприятия чрез критерии за добра професионална практика.

В: В началото на април имахте среща с консултанти от Световната банка. С какво впечатление останаха те от развитието на счетоводните и одиторските практики в страната?

- Това беше едно интересно и полезно събитие за нас - има професионално раздвижване, има и медиен отзвук. Медийният отзвук върна интереса към професията като цяло на местна почва и стана достояние на по-широк кръг от обществото.

Това е добре, за да разберат повече хора, че не само в САЩ и някои западноевропейски страни, а и в България неточното дефиниране на практиките води до размиване на отговорностите и сблъсък на интересите на пристрастен консултант и на независим одитор. Съвсем пресни са примерите, че един финансов скандал, неуредица или недобри практики могат да доведат до сътресения, които имат характер на финансов катаклизъм.

В този смисъл с представителите на Световната банка разговаряхме, че и у нас одитори предоставят консултации на свои клиенти, дори изготвят финансовите отчети, които впоследствие одитират.

В: Какви са основните проблеми на счетоводните и одиторските практики в страната, които представихте пред консултантите от Световната банка?

- От гледна точка на законовата рамка разговаряхме за силното влияние на данъчното и осигурителното законодателство върху счетоводните практики. АССП изрази мнение, че отчетите, изготвяни от предприятията, в много отношения могат да се нарекат "данъчни", а не финансови отчети.

Съставителите на финансовите отчети с много малки изключения са тези, които са отговорни и по данъчните въпроси.

Силно бюрократизирана е данъчната система и процедурите, които отнемат до 70% от времето на счетоводителите в чисто техническа работа. Към тях, ако се прибавят изискванията на Националния статистически институт, НОИ и често срещаната некомпетентна администрация, може да се окаже, че над 80% от времето се отделя да се преодолее бюрократичната машина.

Данъчната администрация според нас има и доста слаби познания в областта на Международните счетоводни стандарти.

Какво ще стане, ако ние работим по МСС, а държавните служители - по НСС.

Съществено място в разговорите заемаха въпросите за образованието и поддържане на квалификацията на кадрите. АССП е силно обезпокоена от ниското качество на университетското образование, липсата на всякакви изисквания съставителите на финансови отчети да поддържат квалификацията си.

Пазарът предлага много курсове за обучение, които разглеждат и тълкуват проблемите едностранно и често без практическо приложение.

Тази среща не носи епизодичен характер за нас. Предстои ни нова, на която да се обсъдят препоръките, които консултантите на Световната банка ще изготвят за подобряване състоянието на счетоводните и одиторските практики в България.

В: Имате ли дългосрочни цели да разширите клоновата си мрежа в цялата страна? На 30 април открихте първия си регионален клон в Пловдив.

- Да, ние имаме определени амбиции за национално представителство. В процес на изпълнение е програма да открием и други регионални офиси, с помощта на които да съдействаме на местно ниво на специализираните счетоводни предприятия. Нашето желание е да установим ефективно взаимодействие със стопанските субекти в отделните райони на страната с цел да развиваме професионална организация в областта на счетоводните, данъчните и финансовите практики.

Реализирането на тази програма в никакъв случай не е свързана с постигането само на количествени промени. Напротив, ние още отсега разработваме качествени критерии, които да са гарант за придържането и спазването на единни принципи и норми на морал и професионална етика в асоциацията.

Тези принципи и норми трябва да са обективни във времето, а не зависими от волята на текущото ръководство. В тази насока е работата ни над създаването на един изцяло нов за страната застрахователен продукт за специализираните счетоводни предприятия. В най-близко бъдеще професионалната застраховка ще бъде един от задължителните критерии за членство в АССП.

Според нас това е обективен стандарт, който ще повишава доверието на обществото в асоциацията.

В: Как се формира бюджетът на асоциацията?

- Бюджетът на организацията се формира по класическите два начина - на базата на членски внос и от стопанска дейност. Приходите от стопанската дейност са обвързани с конкретни програми за дейността. Средствата и методите за реализацията на тези програми са включени в дейността на най-важното звено в организационната ни структура - комисиите на АССП.

В: С какво се занимават комисиите на асоциацията?

- Всяка една комисия е постоянно действащ и относително самостоятелен орган с организационни правила, одобрени от управителния съвет на АССП. За да илюстрирам казаното, ще посоча, че комисията за "Методологическа помощ, обучение и кадри" има ангажимент, провеждайки регулярни срещи, да изготвя становища по поставени казуси от членовете на асоциацията или от външни запитвания. Има разработен механизъм за предоставяне на продуктите, който направлението "произвежда" до всички членове на асоциацията и за външни потребители. Съставът на направлението е постоянен, като в търсене на специфични решения могат да бъдат привличани експерти - други членове на асоциацията и/или външни консултанти. Работата на направлението се овъзмездява по начин и размер, регламентиран в асоциацията като цяло. Аналогичен е принципът на работа и на другите комисии - "Връзки и контакти" и "Членство".

В: Прилагат ли се ефективно МСС и дали ще изместят изцяло НСС до влизането на страната в ЕС?

- Това не е въпрос на пожелания, а на общи стандарти, към които искаме да се адаптираме. Част от тези единни стандарти са и счетоводните стандарти. От тази гледна точка международното бъдеще, към което е ориентирана страната, неминуемо ще доведе и до прилагането на практиката на Европейския съюз в областта на счетоводството и одита.