Кевин Старлинг: Не вярвам, че някой иска разваляне на концесията за водата на София
Кевин Старлинг пое поста главен изпълнителен директор на "Софийска вода" на 1 август 2003 г. Роден през 1964 г., семеен, с две деца.
- - - - - - - -
В: Докъде стигнахте със Столична община по предоговарянето на част от параметрите по концесията? За кои неща сте склони да отстъпите и за кои не?
- Първата крачка бе направена и преговорите започнаха. Разбира се, все още сме на много ранен етап. На срещата миналата сряда получихме част от предложенията на Столичната община, които в момента разглеждаме и обсъждаме. Ние от своя страна също подготвяме предложения за промени, които ще представим. Убеден съм, че промените в договора трябва да бъдат изцяло съобразени с предстоящите законодателни промени.
В: Ще се промени ли формулата за изчисляване на цената на водата?
- Присъединяването на България към ЕС като пълноправен член означава пълна хармонизация на законодателството с това в страните от ЕС. В този смисъл вярвам, че договорът ще бъде такъв, че да отговаря в най-пълна степен на интересите на софиянци и дружеството и в съответствие с европейските изисквания. И формулата за изчисление на цената на водата, както и всички останали параметри на договора ще бъдат съобразени именно с новите реалности на ВиК сектора.
В: Възможно ли е разваляне на концесионния договор?
- Не вярвам, че страните, които участват в преговорите по промените на договора и са отговорни за бъдещето на града, се стремят към такъв краен изход от преговорите. Всяко нещо може да бъде развалено, ако това е целта. Но за всички нас целта е да постигнем балансирани и работещи взаимоотношения между концесионер и общината. Само с подкрепата на Столичната община могат да бъдат решени някои основни проблеми, свързани с ВиК мрежата на София. Надявам се след благополучното приключване на преговорите да сме създали един истински работещ екип.
В: Една от атаките срещу "Софийска вода" е, че не изпълнява инвестиционната си програма, заложена в договора. Какво бихте отговорили на тези критики?
- Да, има спорове по инвестициите през първите години. Според нас дружеството е инвестирало дори малко повече, отколкото е било необходимо за постигане на изискванията на договора. Подробни доклади за различните инвестиционни проекти се намират на интернет страницата на дружеството. Ще подчертая само, че за първите три години сме вложили над 100 милиона лева в модернизация на мрежите, нови технологии и подобряване на обслужването. Друг е въпросът, че вече има и нови реалности - нов ЗУТ, а създаденият от нас регистър на активите показа съществуването на много километри нерегистрирани тръби. Водният регулатор, законът за водите и съответните наредби за тяхното приложение трябва да влязат в сила в началото на следващата година. Новото законодателство ще гарантира равнопоставеност, сравнимост и стабилност в сектора. Ще бъдат създадени ясни критерии за нивата на инвестициите за всяко дружество, ще се определи какви и колко инвестиции са необходими и на каква цена.
В: Под всяка статия за "Софийска вода" в електронното издание на в. "Дневник" преобладават негативните оценки и изказвания, като че столичани не ви обичат много. Как си обяснявате това отношение и какво правите, за да промените негативните нагласи?
- Струва ми се, малко пресилено да се каже, че софиянци имат негативно отношение, защото редовно провежданите от "Алфа рисърч" проучвания на удовлетвореността на клиентите показват точно обратното като постоянна тенденция. Друг е въпросът, че присъствието на “Софийска вода” АД в публичното пространство понякога сякаш изкуствено се поддържа, а много от рутинните взаимоотношения на дружеството с клиентите като че ли се решават на страниците на вестниците. Като чете човек, остава с впечатлението, че София е залята от течове, а сметките като правило са сгрешени. Всички знаем, че това не е така.
Екстраполирането на отделни проблеми и превръщането им в мярка за работа на дружеството донякъде е резултат и от политизирането на въпросите с водата на столицата. Мои колеги мениджъри в дружеството и софиянци са категорични, че след началото на концесията столичното ВиК се е подобрило несравнимо. Само две числа са достатъчни - срещу 100 милиона инвестиции за първите три години имаме 19 милиона за последните три години преди концесията. За клиентите има телефонен център и девет центъра за услуги, нещо, което може да се намери само тук, в София, именно след концесията. Но има още много да се желае. Както често се случва, колкото по-високо вдигаме летвата, толкова изискванията на клиентите стават по-високи, което в крайна сметка е добре.
В: Дава ли резултат стратегията ви за събиране на дългове от врата на врата?
- Определено. Мнозинството клиенти осъзнават добре, че неплащането за ползвана услуга не е редно и публично заклеймяват подобно поведение. Деветдесет и осем на сто от клиентите, обхванати от проучването на "Алфа рисърч", смятат, че неплащането за ВиК услугите не трябва да се толерира. Те се обявяват в подкрепа на изключително строги действия спрямо длъжниците и предлагат като начин за решаване на проблема спиране на водата и съдебни действия. Хората се срамуват, ако не са си платили сметките и ако се появите на вратата на такъв клиент, много е вероятно той да реши да си оправи взаимоотношенията с дружеството. Около 64% от анкетираните софиянци смятат, че най-бедните трябва да получават социални помощи за водата подобно на парното и тока.
В: Какво ново могат да очакват клиентите на "Софийска вода"?
- Надяваме се скоро да постигнем договорености със Столичната община за дългосрочния инвестиционен план. С новото законодателство ще се решат част от проблемите на дружеството, свързани с определянето на цената за услугата, инвестициите и много други, тъй като всичко ще става по правила, определени от държавата и валидни за всички. Както е в енергийния сектор. Така ще се концентрираме единствено върху постигане на все по-добри показатели на услугите, вместо да се разпиляваме в борба с постоянни атаки, повечето от които необосновани.
Обслужването на клиентите, както и досега, е в центъра на всичко, което планираме. Разработваме система от мерки за по-добър контрол на работата на подизпълнителите, актуализираме процедурите за вътрешнофирмен контрол на качеството и разработване на критерии за оценка на работата на служителите. Считаме, че това ще стимулира работещите в дружеството да влагат повече усилия в подобряване на услугата. Обученият и мотивиран персонал е първият ключ към успеха на всяка компания. Както и досега, ще продължим да търсим още начини за доближаване на услугата към софиянци чрез нови точки на контакт с дружеството и различни мотивационни инициативи за коректните клиенти.
В: Какво се промени за година, откакто поехте управлението на компанията?
- На първо място - средата. България стана член на НАТО и затвори всички глави за преговорите за членство в ЕС, за което получи официална покана. Промени се съставът на Столичната община и общинския съвет. Вътрешно, в дружеството, също станаха някои промени. През декември миналата година "Юнайтед Ютилитис" и ЕБВР изкупиха участието на “Интернешънъл Уотър”. Това е много съществена промяна. На най-високите директорски позиции в компанията застанаха уважавани български мениджъри, чиято дума тежи в гилдията. Когато поех управлението на “Софийска вода” преди почти точно една година, обещах, че ще надграждаме върху постигнатото до момента. Бизнесът ни е дългосрочен и като такъв изисква дългосрочна визия и планиране.