Митя Щулар: Мобилните връзки от трето поколение имат много неразкрити възможности

Митя Щулар: Мобилните връзки от трето поколение имат много неразкрити възможности

 

Комисията за регулиране на съобщенията ще подготви конкурса за два лиценза за мобилни оператори от трето поколение UMTS (универсална мобилна комуникационна система) до края на годината, заяви преди около месец вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев. Търговете са в съответствие с приетата от правителството стратегия за въвеждане на универсални мобилни далекосъобщителни системи, която предвижда новият оператор да започне предлагането на услуги в края на 2006 г. Според експерти появата му може сериозно да преструктурира пазара, като привлече част от абонатите на сегашните оператори от второ поколение. БТК, "Мобилтел" и "Глобул" са трите големи оператора, от които се очаква интерес към конкурса, обяви тогава Василев. Очакваната първоначална цена за всеки един от лицензите със срок от 20 години е 70 млн. лева, което означава, че при евентуалното им предоставяне приходите ще бъдат поне за 140 млн. лв.

Мобилните комуникации от трето поколение не са новост за Централна и Източна Европа. Сред първите компании не само в региона, но и в света, които предоставиха на клиентите си подобна услуга, беше словенската "Мобител". Дружеството предлага услугата от края на 2003 година.

 

В: Как бихте коментирали решението на българското правителство да открие до края на годината конкурс за два лиценза за мобилни оператори от трето поколение UMTS?

- В момента в света има над 5 млн. абонати на UMTS услуги, а лицензи за предоставяне на подобна услуга (включително и за временно предлагане на мобилни комуникации от трето поколение) имат общо 51 оператора. Нашата компания беше една от първите, които пуснаха подобна услуга на пазара, което е ясен знак, че ние вярваме в бъдещото развитие на тези комуникации.

Причината е, че новият стандарт (в GSM услугите от второ и от следващото поколение GPRS, известно като 2.5) дава възможност за предоставяне на по-висококачествени услуги. Трябва да се отчете и фактът, че технологичният таван на възможностите на третото поколение все още не е достигнат и има много възможности за развитие, особено в областта на трансфера на данни.

В резултат на това все повече страни отварят или ще започват търгове за UMTS лицензи. Това обяснява и решението на българското правителство, още повече че по този начин ще се дадат нови възможности не само за българските потребители, а и за чужденците, които ще могат да ползват роуминг.

В: Какви са основните тенденции при развитието на пазара на мобилни услуги от трето поколение в Централна и Източна Европа?

- В Централна и Източна Европа повечето телекомуникационни оператори и регулаторите засега са в режим "изчакване". Всъщност поведението им зависи от местните обстоятелства. Трябва да се отчете, че в повечето случаи това беше правилното решение. Междувременно обаче степента на запълване на пазара на GSM услуги в региона рязко се увеличи и това засили и конкурентната борба. По този начин UMTS комуникациите стават основна част от борбата на пазара на мобилни комуникации в Централна и Източна Европа.

Според опита на "Мобител" през последните две години рязко се увеличава използването на т.нар. негласови услуги - сърфиране в интернет през мобилния телефон, изпращане на съобщения с прикачени видео файлове, гледане на телевизионни програми, дори и достъп до различни бази от данни в помощ на бизнесмените. Една статистика, която е много показателна в това отношение - потребител на услугата от трето поколение на "Мобител" трансферира средно 17 пъти повече данни през телефона си от клиент с телефон, които поддържа GPRS. Освен това броят на тези потребители нараства рязко през периода.

В: Какви са минималните инвестиции, които трябва да бъдат направени?

- Зависи от изискванията за покритие и от търсения капацитет на мрежата. Всеки оператор трябва сам да си подготви тези сметки. При нас цената на лиценза беше 100 млн. евро. Първата фаза на изграждане на мрежата, която включваше построяването на 107 базови станции и покритие на 15 на сто от територията на Словения, струваше на компанията 35 млн. евро. В тази сума се включва изграждането на мрежата, купуване на местата за разполагане на антените и необходимите услуги (като създаването на "билинг" система). Втората фаза, която трябва да покрие около 62 на сто от населението на страната, ще струва още около 76 млн. евро. Това означава, че средствата, които сме дали дотук и предвиждаме да инвестираме, са за над 210 млн. евро.

В: А какви са прогнозите ви за възвращаемостта на тези инвестиции?

- Очакваме тази услуга да достигне разцвета си през 2007 г., а през 2008 г. половината от оборота на "Мобител" ще идва от мобилните комуникации от трето поколение.

В: Могат ли услуги от трето поколение да се предлагат от оператор без опит в страната?

- В един наситен пазар по принцип е много трудно да се създаде успешен оператор "на зелено". Стабилният бизнес с комуникации от второ поколение е една добра база за успешни инвестиции в услуги от трето поколение. Това дава възможност да изгладите системите си за UMTS комуникации, както и постепенно да увеличите броя на клиентите си. Когато компаниите познават клиентите си, те могат да са по-ефективни.

В този смисъл не е задължително само мобилни оператори да участват в търговете за лицензи за трето поколение комуникационни системи. Фиксираните телекоми също са в добра позиция, особено ако са добре организирани и присъстват от дълго време на пазара.

В: Как лицензите от трето поколение влияят върху пазара на мобилни услуги от гледна точка на крайния потребител?

- Това дава нови възможности не само за потребителите, но и за операторите, софтуерните компании и др. Цялата верига започва да се движи. Както е при всяка смяна на поколенията - има още много все още неразкрити възможности.