Мартин Колб: София трябва да промени имиджа си на мафиотски град
В началото на годината софийските петзвездни хотели: "Радисън САС гранд хотел", "Шератон София хотел Балкан", "Хилтън София", "Кемпински хотел Зографски", националната авиокомпания "България ер", Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) и НДК учредиха Бюро за конгресен и бизнес туризъм (Bulgarian convention and visitors bureau - BCVB). То представя в чужбина България и конкретно София като място за организирането на конференции, семинари, форуми и фирмени мероприятия. Големите петзвездни хотели, които са част от международни вериги, са обединени и в Алианс на хотелите в София.
В: За първи път ли сте в България и какви са вашите впечатления?
- За първи път дойдох в България преди пет месеца, когато станах генерален мениджър на хотела. Моите впечатления са много добри засега. Не съм очаквал, че България и по-конкретно София е такова приятно място за живеене и работа. До момента не съжалявам, че съм приел тази позиция, въпреки че много мои приятели ми казваха да не ходя на Балканите.
В: Вие сте бил мениджър на хотели от веригата в други страни. Защо решихте да дойдете в България?
- За мен е предизвикателство да съм тук. Работя във верига, в която генералните мениджъри се местят на всеки две-три години. Преди да дойда в София, бях в "Радисън САС" в Бейрут. Нашият президент ми каза, че им трябва мениджър в България. Предишният генерален мениджър на софийския "Радисън САС" Джон Григ замина за Братислава, а тамошният отиде в Киев, където се открива хотел. Така попитаха мен дали искам да дойда в София. Трябваше първо да видя къде е София. Дойдох тук за четири дни. След това се върнах в Бейрут и реших, че ще бъде приятно и интересно да бъда тук две-три години. Може би в края на 2005 г. или в началото на 2006 г. ще ме преместят някъде другаде.
Софийският хотел "Радисън САС" е много важен за веригата, тъй като е много печеливш. Той е номер 1 в града. Ако ме бяха попитали дали искам в Дубай, Париж или Лондон, сигурно щях да ги предпочета заради престижа на тези градове. Но престижът не е всичко. Парите са по-важни. Този хотел прави добри пари за собствениците и за веригата "Радисън САС", която го управлява. За мен това е по-важно.
В: Една от основните задачи по време на работата ви ще бъде да развивате София като туристическа дестинация. Какво смятате да направите в тази посока?
- Това е добър въпрос, тъй като това е нашата слаба страна в София. Търсенето от страна на бизнеса е високо. Над 50% от нощувките се реализират от хора от бизнеса, но те идват от понеделник до четвъртък. Има уикенди и месеци като юли и август, през които посещаемостта е слаба. В годината като цяло има около 200 дни, в които трябва да се намери допълнителна ниша, която не се покрива от бизнес пътуващите. Трябва да се направят много допълнителни неща, които един хотел сам не може да осигури. Например казиното привлича хора през уикендите.
Необходим е съюз с другите хотели в града, за да стане София привлекателна дестинация. Хората ходят по т.нар. кратки пътувания до Лондон, Париж, Рим и вече много пъти са ги посещавали. В момента те търсят нови територии и затова отиват в Прага, Будапеща, Рига и Талин. Докато София и Букурещ остават встрани и са извън утъпкания път. Опитваме се да привлечем повече хора за конференции и туристически групи, но това е слабата страна на целия град. Като цяло трябва да се направят много неща.
Ние имаме отговорност и да обучаваме хора. Искаме да научим младите българи на хотелиерския бизнес. С хотелиерското училище правим двегодишна програма. Няколко седмици учениците да са на училище и няколко седмици при нас на практика. Защото в България липсва професионално обучен персонал.
В: Защо София все още не е привлекателна дестинация като други столици - например Будапеща и Прага?
- Европейците посещават различни градове и търсят нови дестинации. България и София за съжаление нямат добра репутация. Определено тя е незаслужена. Но отнема време да се убеди европеецът, че тук е добро място. Всички мои приятели, които идваха, и всички чужденци са много приятно изненадани. Като хотел ние каним туроператори през уикендите. Миналата седмица имахме представители на агенции от Великобритания и те се чувстваха много добре.
Друг проблем са авиокомпаниите. Аз плащам 350 евро за самолетен билет от Виена до София. Това ми е най-евтината цена. В същото време плащам 340 евро от Виена до Дубай. "Виаджо ер" сега се опитват да направят по-евтини полети до Виена, но това е с 40-местен самолет, който винаги е пълен. Трябва да има евтин авиопревозвач, който да идва от три-четири града и да се направят пакети за не повече от 300 евро с билета за прекарване на уикенда.
В: Смятате ли, че ако стъпят евтините авиокомпании, ще има увеличение на туристите?
- Да, със сигурност, и то на туристи през уикендите.
В: Увеличава ли се интересът към България от страна на чуждите бизнесмени, които отсядат в хотела?
- Въпреки че започна да работи "Грандхотел София", ние нямаме спад в бизнеса. Имаме увеличаване на пазарния дял. Търсене има. Колкото повече наближава 2007 г., когато България ще се присъедини към ЕС, толкова повече ще се увеличава и търсенето.
Потенциалът е тук, но времето може би не е подходящо. Много хора идват от Турция и Гърция с автобус за хазарт. Но от Централна Европа е прекалено далеч да се дойде с автобус. Трябва да се лети. Най-евтините полети са от порядъка на 300-350 евро, а това е прекалено много за ваканция два-три дни.
В: Казахте, че България няма добра репутация. Трябва ли да се засили рекламата на страната, за да се преодолее лошият имидж, и необходимо ли е да има отделна за София като дестинация?
- Трябва да има три различни реклами - за София, Черно море и България като цяло. Трудно е да се преодолее лошата репутация. Отваряш вестниците във Виена и Мюнхен и вътре пише как българи и румънци идват с автобуси да крадат. Със сигурност има българи, които правят това. Например наскоро бяха открили български лагер във Виена с деца, които са тренирани за джебчийство. Това излиза във вестниците и всеки смята, че в София има мафия. Когато искам да поканя приятели да дойдат да ме видят, те започват да питат дали е безопасно и дали могат да се движат вечер по улиците. Едва ли не, че зад всеки ъгъл ги чака човек, който да ги набие. Полицията трябва да контролира разбойниците и тези, които заминават в чужбина.
Единственият контрааргумент е, че има хубави сгради и ресторанти. Могат да се довеждат повече и повече хора по образователни програми. Трябва да има информации, че все пак тук е добро място. Мисля, че ако в момента се харчат пари за реклама, би било погрешен ход, защото държавата трябва да се концентрира, градът да стане по-чист и по-хубав. Да се сложат имената на улиците на латински. Летището трябва да се построи. Първото впечатление трябва да е модерното летище. Трябва имиджова реклама, която струва много пари.
Същото става и с Бейрут, защото всички мислят, че е бойно поле. Направили са много хубаво видео, което се излъчва по Си Ен Ен, и са платили 1 млн. долара за един месец. За една истинска кампания трябва да се похарчат поне 10-15 млн. евро, които може би България в момента няма. Но трябва да сме търпеливи.
В: Конкуренцията в София постоянно се засилва, тъй като се отварят нови хотели. Това вече личи и сред висококатегорийните бази. Какви са вашите очаквания на пазара?
- Мисля, че за момента търсенето надвишава предлагането. Всъщност истински петзвездни хотели в града няма. Трябва да погледнем на нещата реално, дори и на това, че ние се наричаме петзвезден. В Азия и Европа петзвезден хотел е нещо съвсем различно. Трите хотела в центъра - "Радисън", "Шератон" и "Грандхотел София" имат общо 400 стаи, но не са реално петзвездни. Има "Кристал палас" с 40 стаи, но той е по-скоро хотел, който предлага легло със закуска. Има и разни малки хотелчета, които са хубави.
В: Продължава строителството на хотели в града, но заетостта все още е прекалено ниска в повечето от тях. Очаквате ли фалити на някои бази?
- Това със сигурност ще се случи, защото на по-малките хотели ще им е трудно да оцеляват. Но това е нормалното състояние във всяка една страна при ожесточена конкуренция. Ние искаме да сме на върха и да сме на високо ниво. Имаме само 136 стаи и сме разположени в центъра, срещу парламента и храма "Александър Невски". Не се състезаваме с хотелите в Драгалевци и Симеоново. Нашите основни конкуренти са "Грандхотел София", "Шератон" и може би "Кристал палас". Ние просто работим в различен пазарен сегмент. "Хилтън" и "Кемпински" не ги смятаме за конкуренция, защото просто не са в центъра.
В: Веригата "Радисън САС" планира ли да влезе в други хотели в България и особено по морето?
- Има дискусия на тази тема. Дори тук, в София, може би, а не само на Черно море. Има интерес както от "Радисън САС", така и от собствениците на хотела да се направи още нещо заедно. Ние сме много известни в Европа и сме престижна компания. Много собственици искат веригата да управлява техните имоти. Така че през следващите две години може би ще видим още един или два хотела "Радисън САС" в България.